XS750 deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mede XS-vrienden:

Hoe heet dat witte kunststof wat door enkelen van jullie wordt gebruikt om een zelfbouw-spanner te maken voor ondersteuning van de primaire ketting?

Ik moet er ook aan geloven en nu het blok toch nog op de werkbank staat nemen we dat gelijk maar ff mee.

(weet dat het al meerdere malen genoemd is hier maar is me ff teveel werk om terug te zoeken)

En hoe zie ik het verschil tussen dat spul en teflon? Heb nog een stuk wit kunststof staan waarvan ik altijd dacht dat hetteflon was, maar wil ff zeker zijn.

Alvast dank!
 
Delrin = POM soort van teflon dus, maar dan slijtvaster.
Gewoon nylon of teflon werkt ook prima hoor; vergeet niet dat de ketting en dus ook de spanner onder de olie zit.
Er is op MP iemand uit ik-dacht Markelo die diverse stukjes aanbiedt in diverse maten..niet duur.
Ah!..hebbes!
 
Laatst bewerkt:
En hoe zie ik het verschil tussen dat spul en teflon? Heb nog een stuk wit kunststof staan waarvan ik altijd dacht dat hetteflon was, maar wil ff zeker zijn.

Alvast dank!

Heb ook eens zitten googelen naar die kunststoffen maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn gigantisch veel varianten, het moet oliebestendig zijn en bestand tegen temperaturen tot minimaal 140°. Dan vallen er al een heleboel soorten af.
Ben zeer benieuwd naar de ervaringen van mede-forummers, want je kan niet zomaar ieder stukje witte kunststof gebruiken.
 
De reden van de nodige modificatie: B|

full
 
Laatst bewerkt:
Die is er perfect voor. Een schijf doormidden zagen en dan wat bijschaven, veertje erin maken en klaar.
eGonhqX.jpg

ojlj6uk.jpg

kO4owt1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gelijk maar ff de koppeling open gemaakt, deze wilde weleens slippen als ik volgas door een kuil/hobbel reed. Niets spannends gevonden qua slijtage.
Zowel de platen als de veerlengte vallen binnen de specs van het WPHB (haynes) maar ga ze wel vervangen. Ligt nu toch open dus gelijk goed doen.

Wat is de ervaring? Normale set of de heavy duty?
Vond de koppeling toch al vrij zwaar gaan (in vergelijk met de maxim) dus ik neig naar een normale set.
 
Waarom de veer? Je nokkenaskettingspanner heeft toch ook alleen een ver die verder uit kan een niet terug?
 
Laatst bewerkt:
In principe zou het ook zonder veer kunnen maar dan is het geen spanner meer maar een geleider. Die voorkomt dan alleen dat de ketting minder klappert. Met de veer klappert de ketting helemaal niet meer. Werkt perfect. Ik gebruik een oude koppelingsveer.
 
Ik ben alleen een beetje bang dat door de veerdruk de ketting gaat invreten in het kunststof waardoor er weer zooi onder in het carter komt met alle gevolgen vandien...
 
Ik heb het zo bij drie triples gemaakt en met geen problemen gehad. Ze rijden nog steeds rond. En zoals al genoemd er is constant oliesmering.

Maar mocht er wat vanaf gaan dan kan het volgens mij weinig aanrichten dit in tegenstelling van al het alluminium dat al van je carter is afgekomen door de ketting.
 
Veer werkt prima: iets voorspanning is voldoende, hoeft niet hard te drukken.

@Brammers: slippende koppeling..? wat voor olie gebruik je, dat heeft héél veel invloed.
GEEN VOLSYNTHEET GEBRUIKEN!!

Gewoon Aldi-olie 15W40 met een SF API is meer dan voldoende...echt
en het kost ook geen drol..
 
Zat nu Castrol minerale olie in van de dealert, denk eerder dat de platen verglaast zijn, zaten de originele nog in. Vandaar dat ik ze sowieso wil vervangen.
 
Je kunt ze ook even in een bakkie diesel laten weken; verglazing komt meestal van verkeerde olie gebruiken.
Vervangen kan ook: platen zijn niet echt duur.
 
Die ligt al op de werkbank.

Weet iemand nog een leuk adresje voor rvs inbusbouten? Liefst gelijk een assortiment zodat ik niet alle lengtes los hoef te bestellen.
Onder het motto: als we toch bezig zijn.... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan