Tenere '89 'zweeft' over de baan, vering?

rushroom

MF'er
22 feb 2012
93
1
Gent, België
Hoi,


Mijn xt600z ténéré uit '89 heeft de neiging om precies wat te zweven aan hoge snelheden,
dan heb ik het gevoel dat mijn wegligging vooraan niet zo super meer is..
Hij is dan ook zéér windgevoelig, autostrade rijden is vrij gevaarlijk als hij zo is,
iemand die me kan helpen? Ik heb al wat vering-topics doorzocht, maar het kan zo-veel zijn dat 'k niet weet waar te beginnen..

Iemand die al hetzelfde voorgehad heeft?


thx!
 
Laten we bij de basics beginnen, dempen zowel voorvork als achtershock nog? Met name achtershocks gaan nog wel eens stuk. Als je de achterkant induwt en hij knalt meteen weer terug naar boven is daar verdachte nr1
 
dat is enigszins normaal met dit soort oudere all road motoren.
door de hoge zitpositie, lange voorvork en het grote 21 inch voorwiel, krijg je dat erbij van de fabrikant.
je kunt het wel wat verbeteren door de vering goed af te stellen.
gewoon onderhoud aan de vering wil ook wel eens helpen.
 
Oja, ben er wel vergeten bij zeggen dat ik vanachter met grote alu koffers zit, wat beladen om op reis te vertrekken, misschien dat dit er ook wat mee te maken heeft?

Achterkant veert dénk ik zoals het zou moeten zijn, als ik hem intrek springt hij niet omhoog maar voel je dat hij even snel en geleidelijk aan uitveert.
 
Als ik mijn achtervering wat harder zet, waardoor hij minder snel inveert,
gaat dit dan niet wat verbeteren? Nu zit al het gewicht naar achter waardoor mijn voorkant sneller omhoog gaat, of klopt mijn gedacht niet?
 
Die gedachte klopt wel ja , veervoorspanning aan passen op gewicht en ingaande demping iets meer.
Maar dan dus ook de uitgaande demping meer als dat mogelijk is.
 
Je moet eerst weten hoe een veerpoot werkt; wat is het verschil tussen vering en demping. De demping dempt de veerwering; denk je eens in hoe je motor zich zou gedragen als je alleen op veren zou staan: dan zou je op en neer blijven wippen als je rijdt, om maar niet te spreken over wat er gebeurd als je bijv. tegen een stoeprand op zou rijden; dan wordt je gelanceerd :)

De veren bepalen oa je rijhoogte; hoe slapper de veer, hoe verder de motor inzakt als je erop gaat zitten. Zonder veren, dus alleen op de dempers zakt je motor gewoon helemaal door zn hoeven en zit je met je blok aan de grond.

Een veerpoot heeft dus een wisselwerking tussen veer en demper. Omdat je met koffers achterop rijdt zakt je motor aande achterzijde verder in; je motor hangt wat meer achterover. Hierdoor komt er minder gewicht op je voorwiel waardoor deze dus kan gaan zweven.

Belangrijk is dus dat je de veer van de schokdemper achter wat strakker zet door deze wat meer in de drukken. Vaak kan dit met een grote moer die onder of bovenop de veer zit. Bij een crossmotor doe ik dit als volgt:
Ik zet de motor met zn wielen van de grond en zorg dat de veer er los tussen zit. Dan draai ik de grote moer aan tot deze de veer raakt en draai de veer dan ongeveer 2mm in elkaar, die 2mm noemen ze de veervoorspanning. Nu pak ik een rolmaat en kies 2 vaste punten, 1 op de achteras en 1 op bijv het achterspatbord. Ik meet de afstand tussen deze 2 punten. Vervolgens zet ik de motor op de grond, ga erop zitten met mn crosspak aan en laat iemand de afstand meten tussen de eerder genoemde punten. De motor moet nu (gemiddeld genomen, verschilt per motor) 10cm inzakken. Zakt hij teveel in, moet je de veer strakker draaien. Zakt hij (met die 2 mm voorspanning) te weinig in, moet je een slappere veer halen. Wanneer je de veer veel strakker moet draaien (een cm of 3) kun je beter een wat stuggere veer halen.

Wanneer je dit ("dit" is dus de veervoorspanning, ookwel sag of rijhoogte genoemd) goed afstelt, dus met pak aan en koffers erop goed afsteld zul je wellicht merken dat je ineens een heel andere motor hebt. Je snapt nu wellicht dat als je met een passagier rijdt, je dus eigenlijk je rijhoogte aan moet passen door de veer strakker te draaien. Hoeveel mensen doen dit?
De kans is heel groot dat je met je koffers erop een stuggere veer nodig hebt.... Ligt eraan of je kussens of klinkers in je koffer hebt zitten ;)

Mocht je nou de veer niet strakker kunnen draaien, omdat die mogelijkheid niet op je veerpoot zit, dan zul je de rijhoogte af moeten (laten) stellen door steeds een andere veer te monteren. Het afstellen van de sag is stap 1 in het afstellen van je veerpoten, als dit niet goed staat, is de rest ook ruk.

Ik gok dat de sag van jouw motor zo'n 8cm zal bedragen.
 
Laten we bij de basics beginnen, dempen zowel voorvork als achtershock nog? Met name achtershocks gaan nog wel eens stuk. Als je de achterkant induwt en hij knalt meteen weer terug naar boven is daar verdachte nr1
:^ Er zijn heel veel dingen die invloed op de wegligging hebben, maar na 25 jaar is de vering één van de hoofdverdachten. Mensen vergeten vaak dat een schokdemper een slijtage onderdeel is. Gaat meestal geleidelijk achteruit zodat je niet merkt dat je met een totaal ondermaatse schokdemper rond rijdt. En zoals MT zegt: je klachten zijn het meest merkbaar voor, maar de oorzaak kan heel goed achter liggen (zeker gezien je koffers).

Persoonlijk zou ik daar blind een nieuwe schokdemper onder zetten. Kost een 3-400 euro (afh van merk en uitvoering) maar het verschil in wegligging en daarmee veiligheid is enorm.
 
Ik rij zelf ook met een 89er XT600Z (1VJ) en rond de 90 begint het "feest" , ik ben eraan gewend. Ding is erg "gevoelig" op hogere snelheid. Met een volle tank (23l) is het wel wat beter, maar dan is er offroad niet mee te rijden.
Zoals de Crosskabouter al schreef, je zult sowieso de achterkant qua vering aan moeten passen ivm het extra gewicht van de koffers (rijhoogte aanpassen). Dwz veer opspannen(hiervoor moet de schokbreker uitgebouwd worden) en dan ook de demping een stuk zwaarder zetten, ik zit qua uitgaande demping met die van mij aan max en dat is nog steeds te weinig. Ingaande dempingverstelling zit er niet op. Op redelijke gaten slaat de demper onderin (veer en ingaande demping te licht) en laat de voorkant duiken (te weinig uitgaande demping). Maar ik gebruik de motor alleen voor woon-werk 3km heen en +/30 terug (offroad ontspanning). Om echt offroad te gaan heb ik beter spul, maw. ik pas mijn snelheid aan op het materiaal ;).
Voorvering is ook veel te soepel daar moet eigenlijk een andere veer en dikkere olie in 15w en om ook weer het extra gewicht te compenseren een paar bussen op de veren als "oplossing". Luchtdruk op de voorvork +/-1 tot 1,2 bar overdruk per poot.

Als de Euros geen rol spelen, kun je alles verbeteren.

Mocht dit alles niet een klein beetje helpen, ruim onder de 100km/h blijven en mee leren "leven".
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een 1vj waarmee ik naar Gambia ben gereden. Maar ik kan er prima 120+ mee rijden (niet dat t blokje daar blij van wordt, maar goed) Die motor heeft origineel nog geen 10.000km gelopen en ik heb ook wat dikkere olie in de poten zitten. Maw: als t materiaal in orde is, is een goede wegligging wel mogelijk.
 
Ik rij zelf ook met een 89er XT600Z (1VJ) en rond de 90 begint het "feest" , ik ben eraan gewend. Ding is erg "gevoelig" op hogere snelheid. Met een volle tank (23l) is het wel wat beter, maar dan is er offroad niet mee te rijden.
Zoals de Crosskabouter al schreef, je zult sowieso de achterkant qua vering aan moeten passen ivm het extra gewicht van de koffers (rijhoogte aanpassen). Dwz veer opspannen(hiervoor moet de schokbreker uitgebouwd worden) en dan ook de demping een stuk zwaarder zetten,
:^
ik zit qua uitgaande demping met die van mij aan max en dat is nog steeds te weinig.
Dan is het tijd voor een nieuwe shock.
Ingaande dempingverstelling zit er niet op. Op redelijke gaten slaat de demper onderin (veer en ingaande demping te licht) en laat de voorkant duiken (te weinig uitgaande demping). Maar ik gebruik de motor alleen voor woon-werk 3km heen en +/30 terug (offroad ontspanning). Om echt offroad te gaan heb ik beter spul, maw. ik pas mijn snelheid aan op het materiaal ;).
Je shock is gewoon op en moet vervangen worden, dat heeft niets te maken met al dan niet op straat gebruiken.
Voorvering is ook veel te soepel daar moet eigenlijk een andere veer en dikkere olie in 15w en om ook weer het extra gewicht te compenseren een paar bussen op de veren als "oplossing". Luchtdruk op de voorvork +/-1 tot 1,2 bar overdruk per poot.
Begin eens met gewoon de olie verversen van de vork. Bij wat oudere fietsen is dat vaak een klusje van niks.
Als de Euros geen rol spelen, kun je alles verbeteren.

Mocht dit alles niet een klein beetje helpen, ruim onder de 100km/h blijven en mee leren "leven".
 
Nieuwe dunlop trailmax'en.
Heb de achterveer op stand 5 gezet, dwz de hardste stand, die aanbevolen word voor als je passagiers meeneemt. De druk op de voorpoten, moet ik die nu verharden of verzachten? 0 bar of 1 bar? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan