Onderhoud

Renate91

Rookie
27 feb 2014
9
0
Ede
Hallo Allemaal,

Sinds een aantal maanden ben ik de trotse bezitster van een GS500. Na wat uitgesteld onderhoud moest het er vandaag toch echt van komen: Het eerste onderhoud, bestaande uit het schoonmaken en smeren van de ketting. Nu heb ik meerdere berichten hierover gelezen en dan zegt iedereen iets anders. Dus maar de (voor het oog) meest logische tips opgevolgd en mijn ketting gepoetst met een droog oud t-shirt. Hier ging de ketting mooi van blinken en daarna met spray ingespoten. Nu heb ik nul koma nul verstand van hoe het eruit moet zien en heb ik geen idee of ik het goed gedaan heb. Daarom de vraag: Ziet dit er goed uit? (Zie foto)

Tijdens het smeren zag ik dat mijn ketting links voor op een zwart rubberen blokje ligt en dat daar sporen in staan van het erover heen slepen. Klopt dit? Of is dit niet goed? (Zie foto)

Groetjes,
Renate.
full
 
Je moet eigenlijk de 'binnenkant' smeren, dus de ronde dingetjes in het midden, dit is an sich niet verkeerd, maar wel een beetje too much Renaat.

Dat blokje hoort.
 
Laatst bewerkt:
he een plaatsgenoot, hallo :W

Het lijkt erop dat je de zijkant van de ketting gesmeerd hebt, dat heeft niet zoveel nut.
de rolletjes die op de tanden van je tandwielen komen moeten gesmeerd worden.
Zodra ze glimmen/blinken zit er geen vet meer op.

als je vanachter de motor tegen de ketting kijkt is dat het beste te zien.
ketting1.jpg


dat idee.

het blokje wat je ziet is juist om de ketting te geleiden, anders zaten die slijtsporen in ( het metaal van ) je achterbrug. en dat is niet goed.

dus verder wel ok, maar even kijken of er ook vet op de rollen zit. :)

veel plezier nog en misschien tot ziens.
 
Ziet er goed uit, zo te zien heb je alles goed gedaan.
Het schoonmaken van de ketting hoeft niet persee, maar kan natuurlijk geen kwaad. :)
edit : Inderdaad het kettingvet op de rollertjes (dus het midden) van de ketting spuiten, zijkant mag ook, maar de rollertjes zijn het belangrijkste ! :)

Het rubberen blokje is om inslijten van de ketting op de achterbrug tegen te gaan.

Best logisch eigenlijk, het rubber zorgt ervoor dat de ketting niet gaat invreten op het metaal van de motor.

Zo te zien is het rubber ook nog mooi dik, en niet versleten. Vaak gaan zulke rubberen bescherm stripjes erg lang mee. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. :)

Let je ook goed op de spanning van de ketting ? Niet dat de ketting te slap, of te strak staat.

Als je niet goed weet hoe je dat moet controleren, of moet bijstellen, zou je even iemand moeten vragen die je dat goed kan uitleggen, of iemand die dat het liefst even voor kan doen terwijl je erbij staat.
Het is geen moeilijk of zwaar werk, maar wel belangrijk.

Zo vanaf de foto te zien is lijkt de spanning van de ketting me wel in orde, maar als je soms iemand tegenkomt, of soms toevallig bij een motorzaak bent, moet je even vragen hoe of wat :)

En wat misschien zoiezo wel handig is om te hebben, is een werkplaats handboekje van je motor, daarin staat precies beschreven hoe je iets moet doen, bijvoorbeeld luchtfilters verwisselen, of je oliefilter verversen, rem of koppelings hendel afstellen, etc. allemaal dat soort handige weetjes over je motor :)

Gewoon even zoeken op 'werkplaats handboek jouw motor + bouwjaar'

Moet lukken :)
 
Laatst bewerkt:
Hallo Allemaal,

Sinds een aantal maanden ben ik de trotse bezitster van een GS500. Na wat uitgesteld onderhoud moest het er vandaag toch echt van komen: Het eerste onderhoud, bestaande uit het schoonmaken en smeren van de ketting. Nu heb ik meerdere berichten hierover gelezen en dan zegt iedereen iets anders. Dus maar de (voor het oog) meest logische tips opgevolgd en mijn ketting gepoetst met een droog oud t-shirt. Hier ging de ketting mooi van blinken en daarna met spray ingespoten. Nu heb ik nul koma nul verstand van hoe het eruit moet zien en heb ik geen idee of ik het goed gedaan heb. Daarom de vraag: Ziet dit er goed uit? (Zie foto)

Tijdens het smeren zag ik dat mijn ketting links voor op een zwart rubberen blokje ligt en dat daar sporen in staan van het erover heen slepen. Klopt dit? Of is dit niet goed? (Zie foto)

Groetjes,
Renate.[afbeelding]

Je hebt te veel er op zitten.
Meer kunnen we niet weten obv een foto. Ook niet of de boel in lijn staat, juiste spanning en ev strakke punten.

Ketting smeren na een stuk rijden, aan de binnenzijde.
 
Dan is de meuk er af door t rijden, en ben je niet meteen alles kwijt wat je er hebt op gedaan. Kan het rustig zn werk doen.

Is het weer overhoringstijd? :+

Persoonlijk vind ik het ook prettiger, handiger. Hoort bij het goed wegzetten van een motor, in mijn beleving.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na een flink stuk rijden voel ik wel eens aan de ketting, ik kan hem met de beste wil van de wereld niet warm noemen.

Renate, rij eens langs de plaatselijke motorzaak, ik weet zeker dat ze best even willen vertellen hoe je een ketting moet smeren en stellen. Altijd makkelijk om het eens in de praktijk gezien te hebben, kun je het voortaan perfect zelf.

succes! :)
 
Laatst bewerkt:
En wat vind jij van het invetten van de ketting van ts?
Om maar even on topic te blijven :)

volgens mij had ik de 2e reactie :)

ik vind het sowieso goed dat vrouwen motor rijden,zelf interesse hebben in het wel en wee, dus zeg maar onderhoud van de motor.
Ook nog eens iemand die het verhaal onderboud/aanvult met foto's , daar kunnen er ook veel nog wat van leren, met wel moeilijkere vragen dan dit ;)

Ik heb pas nog mee mogen maken dat een vrouwelijke kennis van me de ketting gesmeerd had, heb haar toen maar even laten zien wat het verschil was na dat ik een half uur was bezig geweest met lampolie om de boel ontvet te krijgen.

We hadden haar een bus kettingvet kado gegeven toen ze dr motor kocht maar er niet bij gezegd dat die bus NIET voor eenmalig gebruik was :+

maar goed jij zal ook weten dat het handig is om op jip en janneke niveau te beginnen en dan te zien waar men last krijgt dingen nog te begrijpen.

Ik zou dus ook niet gelijk aanraden een werkplaatshandboek te zoeken na de 1e kettingsmeerpoging ;)

tot dusverre mijn gratis onderbouwing hierna ga ik geld vragen :+




Na een flink stuk rijden voel ik wel eens aan de ketting, ik kan hem met de beste wil van de wereld niet warm noemen.

ik neem dan meestal een kop koffie.
 
Laatst bewerkt:
Haha, iedereen bedankt voor de reacties!
Ik heb de zijkant en idd ook de rollen gesmeerd, het is dan iets te veel, maar het overtollige slingert er vast vanzelf wel weer af! Moet dan maar een extra poetsbeurtje kosten!
Het is vooral fijn om te weten dat het klopt dat er een rubberen blokje zit, ik maakte me zorgen om de kettingspanning, maar aangezien de motor +- 2 maand geleden nog bij de garage is geweest en de ketting toen gesteld is, kon ik me niet voorstellen dat, dat geval was.
 
Haha, iedereen bedankt voor de reacties!
Ik heb de zijkant en idd ook de rollen gesmeerd, het is dan iets te veel, maar het overtollige slingert er vast vanzelf wel weer af! Moet dan maar een extra poetsbeurtje kosten!
Het is vooral fijn om te weten dat het klopt dat er een rubberen blokje zit, ik maakte me zorgen om de kettingspanning, maar aangezien de motor +- 2 maand geleden nog bij de garage is geweest en de ketting toen gesteld is, kon ik me niet voorstellen dat, dat geval was.

zo te zien heb je je ketting met een spuitbus ingespoten? En ook een stukje van de band op de foto zo te zien. Pas daar wel mee op!

edit: het liefst gebruik ik zelf gewoon een pot vet icm een tandenborstel om de rolletjes in te smeren
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan