Ik krijg de bouten van het motorblok NIET los

awesomo038

MF'er
8 mei 2014
41
1
Hallo mensen please help me!! :(

Ik ben bezig om valblokken te installeren op mijn motor (triumph daytona 675 2006)

Ik moet hiervoor de bouten even losschroeven, valblokken erop en dan weer terugschroeven. KLinkt als kat in het bakkie


Ik krijg alleen onder GÉÉN mogelijkheid deze bouten los. Echt waar, ze zitten zo ontiegelijk strak. Ik ben zeker geen incredible hulk maar heb wel de kracht van een normale volwassen man. Echter ik krijg ze gewoon niet los. Ik begin te twijfelen of ze überhaupt wel los te krijgen zijn als het blok in het frame hangt.

Hebben jullie tips voor mij??? trucs?
 
Slecht gereedschap? Te weinig spinazie?

Trouwens wel eens nagedacht wat die valdoppen doen met je blok als je er lekker hard op valt?
Ophanging van je blok slopen is een duurder geintje dan kuipwerk vervangen (al is dat onbetaalbaar bij de dealer :+ ).
 
ik zou als eerste zorgen voor perfect passend gereedschap. Inbusbouten hebben nog al eens de neiging om kapot te draaien als je er met je sleutel uitschiet.

Probeer de bouten eens te laten schrikken. Sleutel erin; ferme tik met de hamer op de sleutel. Dan losdraaien.

En als je gaat hangen op de sleutel om kracht te zetten: niet doen, da's vragen om problemen. Kort en krachtig kracht zetten moet het doen.
 
Motor even warm laten draaien, Alu zet iets meer uit dan ijzer, dan willen ze vast wel los.

Vaster draaien zou ik niet doen, Alu schroefdraad is niet supersterk en doorgedraaide bouten in je motorblok wil je echt niet hebben.

Ook zou ik even kijken of er misschien nog een extra moer achter zit, dan wil het ook niet echt los.
 
Een stalen pen nemen die in het zeskant valt en een tik erop geven. Soms schrikt een bout iets losser en kan je ze eruit draaien.
Verder een dop met inbussleutel gebruiken waarop je een zuiver moment kan zetten, dus niet zo'n haakse inbussleutel.
 
Ik zou het met een slagschroevendraaier proberen.
Of als je die niet hebt een hex bitje in een wringijzer en dan tegelijkertijd gedoseerd kracht zetten om hem los te draaien terwijl je op het wringijzer timmert met een hamer. Niet 1 ferme tik, maar net zolang ferme tikken tot hij los komt.
Edit: dat timmeren met de hamer niet op de steel van het wringijzer om hem los te draaien, maar op de kop om de inbus bet blok in te timmeren. Dat klinkt misschien wat raar, maar het gaat er om dat je de inbus laat schrikken terwijl je kracht zet om hem er uit te draaien.
 
Laatst bewerkt:
Een stalen pen nemen die in het zeskant valt en een tik erop geven. Soms schrikt een bout iets losser en kan je ze eruit draaien.
Of 'gewoon' een passende imbusbit. :Y
Dikke hamer gebruiken met veel massa.
Daarna de ratel erop en gaan. (kracht niet langzaam opbouwen maar snel)

En voor dit alles kan je het gat in de imbus ook nog even ontvetten voor meer grip. :P
 
Wellicht zijn ze gezekerd met loctite? FF warm maken met een vlammetje en een fatsoenlijke imbus erop....
De meeste valpartijen van de motor zijn bij lage/nul snelheid...... wegzakkende jiffy, niet goed uitklappen etc. Dus gewoon doen, die doppen.
 
Laatst bewerkt:
Dat soort dingen doe ik altijd met zo'n ding (2de van onder)

IMG_0744.JPG


Verloop dopje erop en dan een dop met goed passende inbus. Kan je met 2 handen kracht zetten terwijl de inbus netjes in het midden van de bout blijft zodat er ook minder kans is op kapot draaien. Eventueel aan beide kanten een stukje pijp om de arm te vergroten.
 
meestal zitten blokbouten door het frame heen, aan de andere kant zal dus ook een moer/imbus moeten zitten. Imbus is niet echt de meest handige manier om iets met een hoog moment vast te zetten. Misschien zit er een gewone moer aan de andere kant?
 
Hoi mensen het is echt een inbus.

Echt waar die shit zit zo strak ik heb het gevoel m'n hand te breken bijna.

Ik gebruik een goed passende imbus. Het probleem kan echter zijn dat ik niet genoeg kracht kan zetten omdat het handvat redelijk klein is. Ik zal daarom op zoek gaan naar een imbus met meer grip.

Helpt motor aanzetten en warm houden echt? zet het metaal daardoor uit? Of adviseren jullie een krik te gebruiken voor het motorblok?

Mocht er iemand in de omgeving Zwolle zijn met het juiste gereedschap dan hou ik mij aanbevolen!!! Kratje bier heb ik er wel voor over :-D
 
Terug
Bovenaan Onderaan