Elektra probleem 600cc quad project

mishaaa

MF'er
12 mei 2013
245
0
Hallo,

Zoals enkele misschien al gelezen hebben in mijn projectpagina heb ik problemen met mijn elektra.
Ik heb het opgemerkt nadat ik een nieuwe zekeringkast gemonteerd heb (maar hier kan het toch niet aan liggen?), ik heb vandaag de multimeter erbij gepakt, want elke keer als ik hem op contact zette, dan vloog de zekering van de Ignition eruit? ik heb toen ipv een zekering, de pennetjes van de multimeter erop gezet, en kreeg steeds 12V op het scherm.

Ik had een tijdje terug Justin de opdracht gegeven om de kabels van de kabelboom te verlengen van de accu, hij heeft hier bij 1 ding een puinhoop van gemaakt.

Er zijn 2 kabels, 1 zwarte komt van het startrelais af, en er staat 12V op als je het contact omdraait.
De andere kabel komt uit de kabelboom en staat ook 12V op als ik het contact omdraai. De 2de kabel is iets dikker dan die wat van het startrelais afkomt.

De startmotor wilt nu ook niet meer draaien, terwijl die het gister wel nog deed.

Ik ben een leek met elektra dus heb het zo goed mogelijk uit proberen te leggen. Mijn vraag is nu, waarom vliegt steeds die zekering eruit, en waarom wilt mn startmotor niet meer draaien?

Mvg misha

 
Hallo,

Zoals enkele misschien al gelezen hebben in mijn projectpagina heb ik problemen met mijn elektra.
Ik heb het opgemerkt nadat ik een nieuwe zekeringkast gemonteerd heb (maar hier kan het toch niet aan liggen?), ik heb vandaag de multimeter erbij gepakt, want elke keer als ik hem op contact zette, dan vloog de zekering van de Ignition eruit? ik heb toen ipv een zekering, de pennetjes van de multimeter erop gezet, en kreeg steeds 12V op het scherm.

Ik had een tijdje terug Justin de opdracht gegeven om de kabels van de kabelboom te verlengen van de accu, hij heeft hier bij 1 ding een puinhoop van gemaakt.

Er zijn 2 kabels, 1 zwarte komt van het startrelais af, en er staat 12V op als je het contact omdraait.
De andere kabel komt uit de kabelboom en staat ook 12V op als ik het contact omdraai. De 2de kabel is iets dikker dan die wat van het startrelais afkomt.

De startmotor wilt nu ook niet meer draaien, terwijl die het gister wel nog deed.

Ik ben een leek met elektra dus heb het zo goed mogelijk uit proberen te leggen. Mijn vraag is nu, waarom vliegt steeds die zekering eruit, en waarom wilt mn startmotor niet meer draaien?

Mvg misha

[~[url="http://i1319.photobucket.com/albums/t664/misha670/20140703_194336_zps185c667c.jpg"]afbeelding~][/URL]
Dat heeft geen enkel nut.
je hebt zo een spanningsdeler.
Als je 2 weerstanden in serie zet en je zet daar 12 volt op dan zal de spanning over die 2 weerstanden delen.
Hebben deze weerstanden beide dezelfde waarde dan zal over beide weerstanden dezelfde spanning vallen, in dit geval 6 volt.
Stel dat de belasting vergelijkbaar is met een weerstand van 1 ohm en de weerstand van je voltmeter is 1 Mega ohm.
De spanning die over de meter valt is dan 1.000.000 x zo groot als die over de belasting van 1 ohm. Je meter geeft dan 12.99999 volt aan en de spanning over de belasting is maar 0.000001 volt.
Vervang de meter (de zekering )door een lamp van 60watt.
Neemt de belasting (in jouw geval erg groot)toe dan zal de lamp voluit gaan branden.
Hef je de kortsluiting op dan zal de lamp veel zwakker gaan branden.
op die manier kan je de sluiting opsporen zonder de zekering steeds te moeten vervangen en je ziet aan de lamp wat er gebeurt.
Je lamp fungeerd als een stroombegrenzing.
 
Of het relais op de foto is niet het startrelais of het is verkeerd aangesloten.
Het startrelais zit met een (erg) dikke korte kabel aangesloten op de accu.
Vanaf het relais loopt een kabel met dezelfde dikte naar het startrelais.
Meestal zit in het startrelais ook de hoofdzekering vanaf hier gaat een vrij dikke kabel naar de zekeringdoos.
De minpool van de accu zit met een erg dikke kabel aan het frame of blok.
Op het startrelais zit ook een dun kabeltje dat naar de startknop gaat.
Als je de 2 dikke aansluitingen op het startrelais doorverbind met een dikke schroevendraaier moet de startmotor gaan draaien.
 
Klopt sorry is typfout, heb het start en knipperlicht relais (of wat voor relais het ook is) door elkaar getypt my bad. Startrelais is idd die aan die dikke kabel en in mijn geval goudkleurig. Wist niet dat hier een zekering in zat, misschien is die kapot en doet daarom de startmotor het niet.
 
Laatst bewerkt:
Klopt sorry is typfout, heb het start en knipperlicht relais (of wat voor relais het ook is) door elkaar getypt my bad. Startrelais is idd die aan die dikke kabel en in mijn geval goudkleurig. Wist niet dat hier een zekering in zat, misschien is die kapot en doet daarom de startmotor het niet.
Als de hoofdzekering kapot is werkt er niks meer.
Sommige motoren hebben de hoofdzekering niet in het startrelais zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan