Remblokjes, willen niet meer terug van elkaar af

90tom84

Rookie
4 jul 2014
4
0
Beste motorfanaten!

Vandaag heb ik een nieuwe ketting setje gemonteerd op mijn Yamaha WR125.
Per ongeluk heb ik op de achter rem gedrukt terwijl het achterwiel er niet in zat.
Vervolgens heb ik met een platte schroeven draaier de remblokjes weer netjes terug geduwd.
Na alles terug te monteren en even te testen of de rem goed werkte, merkte ik dat hij wel remde maar daarna niet meer los liet.
Vervolgens heb ik de nippel open gedraaid en de remblokjes weer terug geduwd.
Nu zit alles weer op zijn plek maar de remblokjes blijven nog steeds vast zitten als ik rem.
Hoe kan dit en hoe kan ik het weer oplossen? :P

Heel erg bedankt alvast,
90tom84!

Het gaat trouwens over een:
Yamaha WR125X 2010.
Altijd goed onderhouden!
 
Laatst bewerkt:
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor het probleem dat je beschrijft. Wat ik nu zo kan bedenken:

- remreservoir te vol --> iets aftappen
- remzuiger(ers) blijven hangen --> schoonmaken, smeren met remolie, evt. revisie
- geleidepennen blijven hangen --> schoonmaken, smeren met remvet/kopervet

Hoop dat je er iets aan hebt of dat iemand anders je nader kunt helpen
 
Bovenstaande lijkt me het meest logisch. Zorg inderdaad dat die pennen ingevet zijn. Je kan ook de zuigers even een stukje naar buiten laten komen en checken ofdat hier geen corrosie op zit. Er zit vaak een rubberen afsluitring in de remklauw die hoort hem dan terug te trekken, die kan ook kapot/lek zijn.
 
Maar daar ga je niet van uit. Eerst proberen.
En als je de nippel losmaakt moet je wel weer druk opbouwen. :)
Of dat je nu zo de blokken terug druk of de nippel open zet en ze terug druk maakt niet uit.
Je zal in allebij de gevallen weer druk op moeten bouwen.
Maar dat maakt toch niet uit?
Het voordeel van de nippel open zetten en terug drukken is, dat het makkelijker gaat en je bent gelijk van eventuele smerige remvloeistof in de klauw af ;)
 
Of dat je nu zo de blokken terug druk of de nippel open zet en ze terug druk maakt niet uit.
Je zal in allebij de gevallen weer druk op moeten bouwen.
Maar dat maakt toch niet uit?
Het voordeel van de nippel open zetten en terug drukken is, dat het makkelijker gaat en je bent gelijk van eventuele smerige remvloeistof in de klauw af ;)
Nee want dan had hij nu geen topic geplaatst. ;)

Anders trap je gewoon een paar keer met je voetpedaal.
Nu moet je ontluchten. :P
 
De kans op lucht is aanwezig en als je de nippel niet open doet totaal niet.
Nogmaals.. waarom is anders dit topic gestart? ;)
Het probleem wat ts heeft, heeft niks te maken met eventuele lucht in het systeem.
Het probleem moet gezocht worden (zoal al eerder vermeld is) in een dicht compensatie gaatje, door bvb troep of door een plunjer die niet helemaal in rust stand komt.
Of er zijn klemmende zuigers in de klauw door bvb oxidatie in de groeven van de seals.
Of de zuigers zijn op zich zelf verroest etc.
 
Laatst bewerkt:
Je probleem zit 'm inderdaad hoogstwaarschijnlijk in je voetpedaal.

Als die in ruststand staat, dan zou het toevoergaatje in de hoofdremcylinder open moeten zijn. Als het pedaal op de één of andere manier niet terugkomt in de benodigde positie, dan blijft dat gaatje dicht en komen dus je blokken niet terug.

Bekijk dus eens of er geen 'spanning' op de drukstift staat in ruststand?
Haal anders het pennetje eens uit de gaffel zodat de drukstift los hangt. Dan zouden de blokken terug gedrukt moeten kunnen worden zonder al te veel moeite. Kan het dan nog niet dan zou je 'rem cup' (het sealtje) in de hoofdremcylinder verrot kunnen zijn. Die willen wel eens opzwellen en dan blijft dat gaatje ook dicht.

Succes.
 
Het probleem wat ts heeft, heeft niks te maken met eventuele lucht in het systeem.
Het probleem moet gezocht worden (zoal al eerder vermeld is) in een dicht compensatie gaatje, door bvb troep of door een plunjer die niet helemaal in rust stand komt.
Of er zijn klemmende zuigers in de klauw door bvb oxidatie in de groeven van de seals.
Of de zuigers zijn op zich zelf verroest etc.
Lucht is ook geen druk, maar ik heb en deel deze ervaring verder niet wat je beschrijft.
Het is dan niet uit te sluiten als jij het zo overtuigend brengt.
Denk niet dat het mij zou overkomen. ;)

Maarr....... waar is de topicstarter. :? *O* We willen een werkende rem lezen. ;)
 
Het is ook 5 dagen geleden dat hij hier was.

Het kan zijn dat de persoon in kwestie een rijk sociaal leven heeft ipv zinnen op een forum te tikken.
Hij/zij kan ook in een greppel liggen omdat remzuiger scheef in de klauw zat.

Buikgriep, vakantie , voetbal.

Hoef niet door te gaan denk ik :)

maar nieuwe gebruiker , men zou voor dat men reageert op een vraag de nieuwe persoon zich eerst laten voorstellen en daarna na het topic door te verwijzen van zijn type motor.

OF gewoon POEP !
lol-002-012020141.jpg


*O* *O* *O*
 
Haha fijn dat iemand het toch nog voor mij opneemt!
Ik was namelijk op vakantie naar ijsland..
Morgenavond ga ik weer proberen om het probleem op te lossen.
Erg bedankt iedereen die heeft mee gedacht!*O*
 
Haha laatste week was het lekker zonnig met wel temperaturen van 17 graden *O* .
Laten we niet spreken over de andere weken haha!
Volgende keer als ik nog ooit terug ga naar Ijsland huur ik daar een motor, wat een offroad land!!

Ontopic:
Gisterenavond kon ik het toch niet laten om wat te prutsen en heb ik het rempedaal los gemaakt.
Daarna het pennetje uit de gaffel gehaald. (Het rempedaal was nu dus helemaal los van de motor).
Jammer genoeg blijft de rem nog steeds vast zitten als ik rem.
Vreemd is dat de motor voordat ik de rem op de bok had ingedrukt perfect remde en er was niks is mee.
Hij komt ook uit 2010 dus ik denk niet dat de rem cup verrot is (hoop ik). '(
 
Laatst bewerkt:
Heb je de remmen al los gehad, remblokjes eruit gehaald en de zuigers een reinigingsbeurtje gegeven? Als ze schoon zijn zou je ze vrij gemakkelijk terug moeten kunnen duwen (houd wel even je maximale niveau van remvloeistof in de gaten).
 
Laatst bewerkt:
Staat ie nou continu vast, of bouwt ie geen druk op.

Het eerste zou zéér onwaarschijnlijk zijn, en dan toevallig gecombineerd zijn met het openen van de nippel. Het tweede zou simpel op te lossen zijn: ontluchten.

Maar als het eerste toch aan de hand is, master cilinder openmaken en reinigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan