R1100RS-Dilligence Mk1

was: rampatampa

MF veteraan
3 jul 2014
1.877
0
Hallo, mijn naam is Frank en ik ben nieuw op het forum.
Samen met mij vrouw heb ik een combinatie op basis van een BMW R1100RS.

Ik zal eerst beschrijven hoe we aan het spannen zijn gegaan.

Na de geboorte van ons eerste kind (2008) zijn we beiden blijven motorrijden (Aprilia Pegaso 650 trail en Cagiva Canyon 500). Om dit in familie verband te blijven doen is een span noodzakelijk, want op je vakantie om de beurt in je eentje eropuit spreekt ons niet erg aan, we willen samen.

Eerst gekeken wat zoiets gaat kosten......, best wel veel, afgaande op de gangbare prijzen op Marktplaats......,Moeten we hier wel aan beginnen?

Afijn, de geschiedenis leert inmiddels dat je hier gewoon aan moet beginnen.

Maar een span kopen zat er echt niet in, dus begonnen we eerst met het nemen van les bij Stewart Baker (eind 2010), wisten we gelijk of de grootste enthousiasteling (mevrouw) enthousiast zou blijven.

Nou, als je dan ziet dat de directie op een EML-BMW combinatie aan de slag gaat, wil je zelf ook..... De les was erg goed bevallen, en nu we het zelf in de praktijk kunnen toepassen hebben we er direct profijt van, ik ben later zelf dus ook geweest, al zat er wel een paar jaar tussen want onze tweede spruit kondigde haar komst aan. In 2011 werd zij geboren, dus tussen de luiers in stond het onderwerp span op "hold".

Begin Juli 2012 kwam er ineens een onverwachte meevaller, de buurman van mijn zus wilde van zijn BMW af, een verwaarloosde R1100RS, waar hij mee was gevallen en dus ook nog wat schade had. Mijn zwager vroeg of het misschien wat voor mij was en dan zie je ineens mogelijkheden.

Vanwege de staat van de motor kon ik hem voor heel weinig kopen, maar er moest wel heel! veel! aan gebeuren. Eerst de motor gerepareerd met voornamelijk tweedehands onderdelen. Na een half jaar sleutelen, schrobben, poetsen, weer schrobben en weer poetsen, kon de motor getest worden. Solo is dit best een fijne motor met bakken vermogen aan boord. En stiekem ga je best wel hard. Na duuzend probleemloze km bedacht ik dat deze potentiele boetevanger maar snel wat langzamer moest worden.

Ik wilde zelf een span gaan bouwen en ging me orienteren hoe dit aan te pakken.
Budgetair waren er nog steeds beperkingen, dus even de boel bij elkaar bestellen kon niet. April 2013 zag ik op de site van Enigma een stalen EML cardan en voorvork(met schade) te koop staan voor een RS. Contact opgenomen en met zijn tweetjes bij Roger en Wilma langs geweest. De cardan zag er top uit, maar de vork was krom. De vork mocht bijna voor niks mee, inclusief kromme dempers. De remplaten waren nog recht.
 
Het bezoek aan Enigma was de moeite dubbel en dwars waard, want de koop was goed en daarnaast gaf Roger uitgebreid uitleg over het aanbouwen van een span met alles wat daarbij komt kijken, dit heeft mij een heel eind op weg geholpen samen met de informatie die ik van internet haalde. We kregen ook veel koffie (lekker sterk) en keken met plezier terug op deze ontmoeting, een retourtje Goeree-Overflakkee Den Helder was bevredigend afgesloten.
Het volgende weekend een afspraak voor een les bij Stewart voor mijzelf gemaakt, want als kersverse bouwer moest ik natuurlijk wel een zijspan kunnen besturen en beoordelen.[/im
 
Laatst bewerkt:
Het bezoek aan Enigma was de moeite dubbel en dwars waard, want de koop was goed en daarnaast gaf Roger uitgebreid uitleg over het aanbouwen van een span met alles wat daarbij komt kijken, dit heeft mij een heel eind op weg geholpen samen met de informatie die ik van internet haalde. We kregen ook veel koffie (lekker sterk) en keken met plezier terug op deze ontmoeting, een retourtje Goeree-Overflakkee Den Helder was bevredigend afgesloten.
Het volgende weekend een afspraak voor een les bij Stewart voor mijzelf gemaakt, want als kersverse bouwer moest ik natuurlijk wel een zijspan kunnen besturen en beoordelen.[/im

Ik kreeg al een vermoeden dat je ook uit Z-W Nederland kwam :+ (sommige woorden die je gebruikt)

welkom!

Fotooooooos !!!! O-)


(ik woon een eiland lager dan jullie.)
 
Dat eiland lager daar ben ik dan weer ter wereld gekomen!

Foto's komen als ik me door het fotoplaatsgeworstel heen heb gewerkt.
Tips zijn welkom.
 
foto in ander topic is veelbelovend :)

Als je verkleind mogen ze wel bijvoorbeel 800pixels breed blijven. Anders worden het zulke kleine postzegels. ;)
 
KLik op "Overige acties" (rechts boven)
Klik op "Documentenlijst" in het pulldown-menuutje wat je dan ziet.
Klik op "bestand toevoegen" (rechts boven)
Klik op "bladeren" (de bovenste van de twee)

Je kunt nu fotoos selecteren op je eigen computer (1 voor 1 foto)
Deze mogen niet groter zijn dan 100 kb.

Selecteer een foto en klik op "bestand toevoegen"

Je foto wordt dan ge-upload op MF


Vervolgens kun je ergens een reactie plaatsen.
Dan zie je boven je reactieveld een icoontje met drie mini-fottotjes achter elkaar (de 5e vanaf rechts) Dan kom je bij je fotoos uit. Hier kun je dan fotoos aanvinken (eigenlijk zo veel als je wilt) en aan je bericht toevoegen.



Er zijn ook mensen die fotoos plaatsen via mijnalbum oid. Maar fotoos verdwijnen daar soms van en dan zie je in de reacties de fotoos niet meer.
Echt mega-irritant als je wat wil opzoeken in oudere topics.



Edit; ohw, wacht, je was er al uit... :+
 
Laatst bewerkt:
full
Mijn eerste foto in dit topic, er volgen er nog meer!
 
Laatst bewerkt:
Die lijnen van de Dilligence en de RS passen eigenlijk verrassend goed bij elkaar. Het is alleen het kleurverschil dat detoneert.
 
In de praktijk valt het met de kleuren wel mee, al had ik in eerste instantie alles wel in één kleur willen hebben. Maar helemaal rood of zwart lijkt me niet per sé mooier en we zijn er tevreden mee.
 
Inderdaad, de vloeiende baklijn zit ook in dat smalle kuipje naar beneden toe en de Diligence heeft al net zo'n geknepen smoeltje als de fiets heeft.
 
Hier nog een stukje van het verdere verloop van de bouw.

De vork was behoorlijk krom maar ik had besloten te proberen hem te richten. Ik ben van oorsprong scheepsbouwer, dus een stevig stuk staal vervormen moet kunnen. Het kwam er op neer dat ik de vork drie keer mee naar mijn werk nam om te richten, want twee keer bleek bij thuiskomst dat het niet goed genoeg was. De wanddikte is 3mm en dat buig je niet zomaar. Tevens bleek dat de brug tussen de poten (waar het EML plaatje zit) losgemaakt moest. Verder was het nodig om hier en daar goed warm te stoken en achteraf moest er weer wat gelast worden.
full
 
Ha, das makkelijk, een scheepsbouwer tussen de spanners. Dan weet ik ook waar ik zijn moet om over mijn zelfbouwboot plannen te ouwehoeren...
:)
 
Op de vorige foto kan je ook zien dat ik twee lassen heb "weggevloeid" om ook de vervorming tpv het bruggedeelte te kunnen herstellen, later zijn die naden weer dichtgelast. Op deze foto zie je het gedeelte boven de scharnierpunten van de schommelarm. De schommelarm was er ook beroerd aan toe, hier heb ik twee nieuwe stukken in gelast, het overige deel kon gericht worden.
full
 
De mal geeft aan wat de bocht hoort te zijn (geschat), deze voorste bochten waren niet meer te richten, deze heb ik er voorzichtig met de handzaag uitgezaagd om precies en zonder warmtevervorming te kunnnen werken. De bussen voor de vooras heb ik weer teruggeplaatst, twee keer, want na de eerste keer lassen stonden ze niet in lijn.
Ik had de nieuwe as nog niet (17mm), maar ik dacht dat het met een draadeind M16 en een rij wel zou lukken. Met het draadeind zag je er niets aan, maar toen de as was gearriveerd stond hij aan één bus 7mm uit het hart! Dan maar weer zagen..... Wordt vervolgd.
full
 
Hey, ik vind het leuk om te zien dat het wat is geworden met de onderdelen die je bij mij hebt gehaald *D Welkom in zijspanners land !
 
Laatst bewerkt:
Toch handig als je handig bent met isder !! ;)
 
Laatst bewerkt:
Juust, dank jullie wel, met name Roger, deze onderdelen (cardan+vork+info) waren de eerste daadwerkelijke stap tot het bouwen. De vork ziet er nu prima uit en werkt goed, in de wieluitlijning staat het voorwiel 2mm uit lijn, maar een standaard RS mag volgens het werkplaatsboek 9mm max. uit lijn staan.

Wat ook nog tegenviel na de eerste keer lassen van de schommelarm, was dat de bussen van de vooras 10mm te dicht op elkaar stonden. Ik moest ze bij het opnieuw uitlijnen dus ook naar buiten verplaatsen. Het voorwiel paste anders met geen mogelijkheid. Na het aflassen van de schommel paste alles spanningvrij in elkaar dus de opluchting was groot.

Om van de kromme schommel te bepalen wat de oorspronkelijke bochthoeken zijn en de breedte tussen de bussen, heb ik de arm een aantal keer getekend (op ware grootte) en mallen gemaakt van karton. Het voorwiel had ik toen nog niet, dus heb ik de sporen van afstandbussen en lagers op de oude vooras bestudeerd.
full
 
Hier nog een foto waarop de nieuw gelaste verbinding van het brugdeel met de poot is te zien.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan