R1100RS-Dilligence Mk1

Mijn zelf-gemaakte klep-geleider-trekker.
Het ging alle acht keer goed, enkel twee keer een andere bout gepakt.

Tijdens het trekken span je de bout op tot je een harde tik hoort.
Daarna glijdt de geleider, met het verder opspannen van de bout, uit zijn zitting.
full
 
Dank je JFJ, leuk en spannend om te doen!
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen.
Bepaalde dingen zal ik moeten uitbesteden, zoals het hand-frezen van de klep-zittingen.
Daar heb je duur gereedschap voor nodig, wat niet rendabel is om zelf aan te schaffen.
Mooie schone klus 👍
 
Alvorens het trekken van de klep-geleiders moest er schroefdraad getapt, om de trek-bout vast te kunnen zetten.
full
 
Op deze manier heb ik de kleppen met veren, spietjes en veerschotels gesorteerd.
full
 
Laatst bewerkt:
David Lee Roth!
Das lang geleden dat ik die gehoord heb.

Mooi klusje hoor. Ik heb het ook gedaan bij mijn K1100. Toen er 165.000km op stond heb ik een klep verbrand en toen ik de kop er toch van af had heb ik hem ook volledig gereviseerd. De eerste kilometers daarna rij je met geknepen billen van spanning en trots tegelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit nog steeds een hele goeie cd!

Heb je destijds ook de klepzittingen moeten frezen, of was slijpen met pasta in jouw geval voldoende?
Ik ben nu al heel trots dat ik zonder schade aan de kop, met samengeknepen billen de klep-geleiders heb kunnen trekken. :) :)
David Lee Roth!
Das lang geleden dat ik die gehoord heb.

Mooi klusje hoor. Ik heb het ook gedaan bij mijn K1100. Toen er 165.000km op stond heb ik een klep verbrand en toen ik de kop er toch van af had heb ik hem ook volledig gereviseerd. De eerste kilometers daarna rij je met geknepen billen van spanning en trots tegelijk.
 
Dank je JFJ, leuk en spannend om te doen!
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen.
Bepaalde dingen zal ik moeten uitbesteden, zoals het hand-frezen van de klep-zittingen.
Daar heb je duur gereedschap voor nodig, wat niet rendabel is om zelf aan te schaffen.
Lekker bezig. Waarom tappen en trekken? Ik ken alleen heetstoken en met een doorn doorslaan.
Zittingfrezen heb ik voor rond de honderd euro gevonden. Dan is het rendabel om het zelf te doen. Het zijn losse koppen die je om kan draaien met aan weerszijden een andere hoek. In revisiebedrijven voor auto's heb ik geen groot vertrouwen.
80k is niet heel veel. Mijne staat nu op 170k, die zal niet beter zijn, ik ga maar niet meten.
 
Dank je, ik weet alleen nog niet waar ik met de koppen het best terecht kan, iemand suggesties?
Ik weet niet waar je woont, maar één van de besten (
vind ik) is Frank den Tieter, de broer van Rob den Tieter, de mannen die vroeger FTR classic racing vormden in Krimpen a/d IJssel. Rob is geëmigreerd naar Zweden en Frank heeft de metaalbewerkingsmachines meegenomen en is verder gegaan met revisiewerk vanuit zijn huis in St. Philipsland.
 
Die oma is zelf een oud onderwerp!

Hallo Halflive, waar vond je deze frees koppen?

De rede voor het trekken is, dat de geleider niet opstuikt.
Als je slaat, stuikt de geleider wel op en kan hij het gat in de kop beschadigen.

Bij heetstoken gaan de geleiders, volgens mij vaster zitten, omdat de geleiders van een materiaal worden gemaakt, dat meer uitzet als de kop.
Lekker bezig. Waarom tappen en trekken? Ik ken alleen heetstoken en met een doorn doorslaan.
Zittingfrezen heb ik voor rond de honderd euro gevonden. Dan is het rendabel om het zelf te doen. Het zijn losse koppen die je om kan draaien met aan weerszijden een andere hoek. In revisiebedrijven voor auto's heb ik geen groot vertrouwen.
80k is niet heel veel. Mijne staat nu op 170k, die zal niet beter zijn, ik ga maar niet meten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo, bedankt voor deze tip, ik woon niet ver van St.Philipsland.
Ik kan echter het telefoonnummer niet vinden.
Weet jij dat misschien?
Ik weet niet waar je woont, maar één van de besten (
vind ik) is Frank den Tieter, de broer van Rob den Tieter, de mannen die vroeger FTR classic racing vormden in Krimpen a/d IJssel. Rob is geëmigreerd naar Zweden en Frank heeft de metaalbewerkingsmachines meegenomen en is verder gegaan met revisiewerk vanuit zijn huis in St. Philipsland.
 
Op dit moment heb ik nog niet alle onderdelen die nodig zijn om met de koppen verder te kunnen.
Ik wacht nog op nieuwe klep geleiders.

Dus weinig te melden....
 
Laatst bewerkt:
Leo en Halflive, hartelijk bedankt voor jullie informatie,ik zal Frank den Tieter als het moment daar is benaderen.
Ondertussen zal ik ook nog de frezen bestuderen.
 
Morgen ochtend vroeg vertrekken we weer voor ons jaarlijks motormannenweekend, dit jaar ga ik met de Aprilia Pegaso. *D

Ik heb er een kuip met windscherm op gemaakt, we gaan naar de Vogezen, de rit zal, afhankelijk van de route tussen de 570km-680km zijn.
Zit ik lekker uit de wind! :]
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan