Goede hobby soldeerbout

El Pollo Diablo

MF veteraan
14 jul 2007
7.122
104
Drechtsteden
Hallo techneuten, ik wil eens zelf een soldeerbout aanschaffen, voor dus af en toe wat huis tuin en keuken soldeerwerk. Hoeft dus geen echte professionele te zijn, maar gewoon voor af en toe wat soldeerwerk.

Wie weet een redelijke soldeerbout voor niet al teveel geld? Gewoon bij de Praxis ofzo?
 
De Weller is perfect voor het "huis, tuin en keuken" soldeerwerk. Ik las er zelfs kunststof mee, bv. scheurtjes in kuipen, werkt perfect.
Wil je printjes etc. solderen, het wat fijnere werk, dan zou ik een gewone soldeerbout nemen, met een enkele punt.
 
Denk er over om er 2 te kopen ( waarom )

1 grote bak / braad slee . ( cheap ass, ) voor het grove soldeerwerk zoals dikke accu kabels, inderdaad ook plastic / noem maar wat grof werk.

1 *kleine* van , inderdaad conrad / weller , liefst regelbaar voor het kleine gepruts.
( printjes, dunne kabeltjes )

Ook deze hoeven zeker niet de hoofdprijs te kosten
 
Denk er over om er 2 te kopen ( waarom )

1 grote bak / braad slee . ( cheap ass, ) voor het grove soldeerwerk zoals dikke accu kabels, inderdaad ook plastic / noem maar wat grof werk.

1 *kleine* van , inderdaad conrad / weller , liefst regelbaar voor het kleine gepruts.
( printjes, dunne kabeltjes )

Ook deze hoeven zeker niet de hoofdprijs te kosten


Ik heb er ook meerdere, idd een zware met dikke punt die goed heet wordt, en wat kleinere voor het priegelwerk.
 
Ik weet niet wát je allemaal wil gaan solderen maar persoonlijk zou ik naar een soldeerstation gaan kijken in plaats van een soldeerbout.

Als je ooit wat Electra aan je motor wil solderen dan is het vaak zo dat je niet de juiste maat soldeerbout bij de hand hebt waardoor je óf te veel, óf juist te weinig warmte de draden in kunt voeren tenzij je meerdere soldeerbouten hebt in verschillende maten (sterktes).

Een goed soldeerstation hoeft ook niet eens zo héél duur te zijn. Bijvoorbeeld een Velleman VT SS20 is erg fijn om mee te werken doordat de punten los te krijgen zijn in verschillende maatvoeringen (plaatje is clickable).

 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat nou juist wat TS niet wil.
TS koop gewoon een 20 watt boutje, liefst met verwisselbare punten. Kost een a twee tientjes. Wil je ook het wat groffere werk doen, koop er dan een Weller soldeerpistool bij.
 
Ik gebruik deze al een aantal jaren en hij werkt nog steeds prima en koste volgens mij maar €14.95

Is niet voor het grove werk, maar wel prima om kabeltjes e.d. te solderen

Komt ook van velleman

vtss4n.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ JanB: Die aanname ga ik niet maken :+

TS weet nu in ieder geval wat er zo'n beetje op de markt is en mag zelf gaan bepalen wat 'ie zelf denkt dat het beste is voor de werkzaamheden die hij er mee wil gaan uitvoeren.

Met klusjes óm het huis zou het ook nog maar eens zo kunnen zijn dat 'ie iets aan de waterleiding wil gaan solderen.... En dan is een gasbrander weer het ultieme gereedschap (als in: onmisbaar). :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al jaren een Weller, voor een paar tientjes heb je die al bij Conrad. Zolang je geen zware terminals hoeft te solderen is een kleine voldoende

:^

20-25W als je printjes e.d. wil solderen. Als je echt kabels tot 2-2,5mm2 wil gaan solderen, en het moet ook een beetje doorvloeien, dan heb je wat meer nodig. Ik gebruik zelf een soldeerpistool van Weller. Geloof dat ie 80-100w is.
 
Voor de hobby heb je de beste keus aan een kleine soldeerbout voor het fijne werk en een grote voor het wat zwaardere werk.

Dat geld ook voor solderen met een karweifles, kleine brander voor dat 12mm sokje naast een houten balk en een grotere voor je 22mm t-stuk.

Weller is een prima keuze, alleen vrij prijzig als je hem maar 3 keer per jaar gebruiken ga. Een instelbaar station is prachtig wanneer je wat serieuzer mee bezig ga en vaak onpraktisch voor soldeerwerk om en rond bijvoorbeeld je motor.
 
Een station is prachtig wanneer je wat serieuzer mee bezig ga en vaak onpraktisch voor soldeerwerk om en rond bijvoorbeeld je motor.

:^

9 van de 10 keer dat ik iets soldeer aan de motor, zit dat nog aan de motor vast, dan is het veel handiger om een klein soldeerboutje te hebben, dan een station. moet je dat station weer ergens op hoogte neerzetten zodat je met de bout er bij kan..
 
koop een goede en geen prul !!
WELLER is de way to go !!

kan je van harte een magnasat soldeerstation aanraden !!
42260385.jpg


heb er zelf ook 1 en die heb ik gekocht toen ik nog op de LTS zat
( was iets van 15 jaar oud , ben nu 44 )
Deze soldeerbout heb ik nog steeds . Ding heeft soms dag en nacht aangestaan en doet het nog steeds prima.

nieuw zijn ze erg duur maar 2e hands kun je er redelijk goedkoop aankomen.

ik heb er destijds nieuw 150 gulden voor betaald daar kom je vandaag de dag niet meer mee weg maar het is echt topspul.

werk er ook al jaren mee voor mijn werk ik wil niets anders.
 
Volgens mij is dat nou juist wat TS niet wil.
TS koop gewoon een 20 watt boutje, liefst met verwisselbare punten. Kost een a twee tientjes. Wil je ook het wat groffere werk doen, koop er dan een Weller soldeerpistool bij.
Ik zal hoofdzakelijk dingen gaan solderen als led stripjes op bekabeling, dus eigenlijk gewoon 12v kabeltjes. Wat raad je aan?
 
Naast regelbaar soldeerstation, kleine soldeerbout en extreem dikke soldeerbout heb ik nu ook een soldeerboutje van de Aldi op gas.
En ik moet zeggen, deze pak ik 10 keer sneller als die anderen!

Lekker snel op temperatuur en geen gekloot met het snoer.
Ook wel eens printplaatjes mee gerepareerd, gaat allemaal prima.
Je moet enkel uitkijken met de uitstroom opening ivm hitte.

SGM6019.jpg
 
Een 40 Watt Weller soldeerbout (met het rode handvat) die direct op 230V kan is een goedkope en goede oplossing. Door in het netsnoer een snoerdimmer aan te brengen kun je de warmte prima regelen. Door een goede Weller punt met fijne tip toe te passen is deze opzet ook geschikt voor fijner werk aan PCB's.
Voor "af en toe" gebruik is dit zeer geschikt. Veel beter en betrouwbaarder als een "booki wokki" soldeerbout of station.

Voor regelmatig en professioneler gebruik is een temperatuur geregeld soldeerstation een hele goede keuze. Weller is ook daar een topmerk.

Overigens zag ik dat er bij de Lidl een soldeerstation in de aanbieding was. Geen idee wat het moet kosten en wat de kwaliteit is, maar misschien het onderzoeken waard.
 
Een 40 Watt Weller soldeerbout (met het rode handvat) die direct op 230V kan is een goedkope en goede oplossing. Door in het netsnoer een snoerdimmer aan te brengen kun je de warmte prima regelen. Door een goede Weller punt met fijne tip toe te passen is deze opzet ook geschikt voor fijner werk aan PCB's.
Voor "af en toe" gebruik is dit zeer geschikt. Veel beter en betrouwbaarder als een "booki wokki" soldeerbout of station.
Voor regelmatig en professioneler gebruik is een temperatuur geregeld soldeerstation een hele goede keuze. Weller is ook daar een topmerk.
Met je eens, al geloof ik dat je met een 20-25 watt soldeerboutje weinig behoefte zult hebben om de zaak nog apart te kunnen regelen.

Overigens zag ik dat er bij de Lidl een soldeerstation in de aanbieding was. Geen idee wat het moet kosten en wat de kwaliteit is, maar misschien het onderzoeken waard.
Eh.... wanneer ben jij van huis gegaan? Dat was in februari...... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan