Voortandwiel 'stuk' of ?

Cpt. Screwboot

MF veteraan
28 jan 2006
3.016
2
Spijkenisse
Hallo allemaal,

Na het checken van mijn voortandwiel wat een soort krakend geluidje maakt, zag ik dit :

ibwhf8.jpg


Nu heb ik dat oranje/bruine spul nog nooit gezien op een tandwiel, maar schijnbaar hoort het er normaal zo uit te zien :

000000115596-1.jpg


Nu weet ik alleen niet of dit ernstig is of dat het niet zo veel uitmaakt aangezien de tanden er nog redelijk uit zien?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijk de linkerkant van een tand met de rechter, de vorm is zeer verschillend dus je kan concluderen dat het voortandwiel (en daarmee de ketting en het achtertandwiel ook maar) aan vervanging toe zijn. Er loopt ook zo'n mooie groef waar de ketting in het "vlees" van het tandwiel loopt, ook dat is een teken.

Tijd voor een nieuwe ketting set.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet wat voor nut dat oranje/bruin spul heeft, heb nooit zulke tandwielen gehad. Als ik jou was zou ik me eens richten tot de verkoper. ik gebruik al jaren afam kettingsets, van did was ik niet zo tevreden qua prijs/kwaliteit
 
dat oranje is rubber wat er voor zorgt dat de ketting minder hard op het tandwiel neerkomt, en zo zorgt voor geluidsdemping. Als dit er niet op zit dan kan er een iets ratelend geluid van je voortandwiel af komen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Na het checken van mijn voortandwiel wat een soort krakend geluidje maakt, zag ik dit :

[afbeelding]

Nu heb ik dat oranje/bruine spul nog nooit gezien op een tandwiel, maar schijnbaar hoort het er normaal zo uit te zien :

[afbeelding]

Nu weet ik alleen niet of dit ernstig is of dat het niet zo veel uitmaakt aangezien de tanden er nog redelijk uit zien?
Even een extra vraag: hoe lang is deze kettingset al in gebruik?
 
Zit er nu, als het goed is, 28k op.


Ik weet ook dat de ketting ondertussen wel aan vervanging toe is, wat ook binnenkort wel gaat gebeuren, maar ik vroeg me meer af of dat oranje afgebrokkelde spul ernstig was aangezien ik het niet ken.
"Beschermlaagje" (zal mn tegen rammelend geluid zijn), dan nu al redelijk opgevreten is :)

Als je weer een OEM set koopt, zal het er wss weer op zitten.

Koop je een ebay-honk-kong-setje, dan wss niet.
 
Normaal gesproken kun je het voortandwiel tussen de gehele wissel wel vervangen. Voortandwiel slijt natuurlijk sneller dan achter. In jouw geval (gezien de kilometers) zou ik het geheel vervangen.
 
Normaal gesproken kun je het voortandwiel tussen de gehele wissel wel vervangen. Voortandwiel slijt natuurlijk sneller dan achter. In jouw geval (gezien de kilometers) zou ik het geheel vervangen.
Normaal gesproken, vervang je de hele set. Bij reguliere straat motoren.

Redenen staan in tig andere topics, daar kun je het opzoeken :Y
 
Rij ongeveer 30000 km met een set, maar vervang zeker 1 soms2 keer het voortandwiel. Is een behoud voor je ketting. Dat kleine tandwieletje is 3 keer zo klein als achter. Dus ook veel sneller op.
 
Rij ongeveer 30000 km met een set, maar vervang zeker 1 soms2 keer het voortandwiel. Is een behoud voor je ketting. Dat kleine tandwieletje is 3 keer zo klein als achter. Dus ook veel sneller op.
Dat doe jij ja. Prima hoor :Y

Net zei je wat anders.

En nu mag je uitleggen hoe het goed is voor je ketting, om het voortandwiel eerder te vervangen. Want dat snap ik even niet. Als je wilt tenminste hoor :)
 
De kettingwielen slijten voornamelijk als gevolg van het langer worden van de ketting.
De rollen lopen dan niet netjes meer tussen de tanden maar gaan tegen de flank aan lopen waardoor de de tanden steeds smaller worden.
Vervang je een kettingwiel bij een reeds langer geworden ketting dan zal dat kettingwiel zeer snel weer de vorm aannemen van het versleten kettingwiel.
Rij je veel met je motor in het zand dan slijten de kettingwielen vooral door het zand dat er tussen komt en dan kan het zeker interessant zijn om 2 voorkettingwielen op een ketting te gebruiken.
 
Ik heb al 3 voortandwielen en een achtertandwiel versleten
en de ketting is nog niet aan zijn maximaal toelaatbare lengte.


Ga eens naast je motor zitten en draai heel langzaam aan het achterwiel, let dan op de plaatsen waar het tandwiel de rollen grijpt en waar het ze weer loslaat.
Ik denk dat je gaat schrikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan