Binnenwerk Leovince Demper

Hansiebrink

Rookie
4 jun 2013
2
0
Ik heb een LeoVince uitlaat onder een Yamaha R6 2000 zitten en wil er graag iets meer geluid uit hebben.
Op de foto is het binnenwerk te zien wat ik uit de uitlaat heb gehaald.
Is dit binnenwerk te vervangen voor iets wat meer geluid genereert of is er iets aan dit buizensysteempje aan te passen?
Kan ik dit binnenwerk eruit laten of is dit zeer onverstandig?

jullie hebben al wel in de gaten dat ik een volledige leek ben op dit gebied.

Echte beunhaas op slippers :X
full
 
Laatst bewerkt:
Wat je hier ziet is een reflectiedemper, het effect van deze demper berust op het feit dat geluid zich als golven voortverplaatst. De lengte van de verschillende resonantiekamers is zo gekozen dat bepaalde (storende) frequencies worden gedempt door de faseverschillen welke ontstaan door de reflectie in de kamers.

Wat je zou kunnen doen om een "luidere" uitlaat te krijgen is deze uitlaat ombouwen naar een absorbtie-demper. Deze werkt zoals "kn3rf" ook al zegt mbv dempingswol.

Dit dempingswol gaat trillen door de geluidsgolven, deze trillingsenergie wordt vervolgens in warmte omgezet "dissipatie". Doordat je hiermee geen bepaalde frequencies dempt maar relatief lineair dempt over het volledige frequentiebereik zal de geluidskarakteristiek van je uitlaat.

Terug naar je vraag; Is dit binnenwerk te vervangen voor iets wat meer geluid genereert of is er iets aan dit buizensysteempje aan te passen?

Antwoord: Ja dit is mogelijk, aan te raden is wel om de demper dan om te vullen met dempingswol welke je LOSJES om een geperforeerde buis wikkelt, dit zal er ongeveer zo uitzien:

adnb2pykid5g-300x180.jpg


succes ermee,

Bjorn
 
Top, bedankt voor de snelle reacties. Hier kan ik zeker wat mee.
Ik ga op zoek naar een juiste geperforeerde buis en dempingswol.
Zodra het gelukt is laat ik het weten.
 
Eind en beginschotje behouden en de rest ertussen uit zagen en dan een dikke pijp ertussen lassen welke je eerst perforeerd met de boormachine....

Beetje dit idee
full


Zo heb ik 'm geperforeerd, A4tje met puntjes geprint en eromheen gewikkeld...
full


Dan in de kolomboor geperforeerd....
full


Dikke pijp is gewoon een 50 mm pijp uit de loodgietelarij..daarna met RVS-wol omwikkeld en opgevuld met demperwol.
Misschien heb je er wat aan,

Groet Rucarodi...
 
Eind en beginschotje behouden en de rest ertussen uit zagen en dan een dikke pijp ertussen lassen welke je eerst perforeerd met de boormachine....

Beetje dit idee
[afbeelding]

Zo heb ik 'm geperforeerd, A4tje met puntjes geprint en eromheen gewikkeld...
[afbeelding]

Dan in de kolomboor geperforeerd....
[afbeelding]

Dikke pijp is gewoon een 50 mm pijp uit de loodgietelarij..daarna met RVS-wol omwikkeld en opgevuld met demperwol.
Misschien heb je er wat aan,

Groet Rucarodi...

Nou dat ziet er allemaal wel erg mooi en gelikt uit, als je dat al kan zou je de vraag van TS ook niet hoeven te stellen he ;)

Als je wel een beetje kan zagen en lassen, is dat dan een idee een gat te maken in het laatste stuk bus, aan de linkerkant op de foto ?

Het lijkt alsof het geheel ook voor wat stevigheid zorgt, dus niet de pijp doorzagen maar een gat in de lengte.

raar voorbeeld maar vooruit :

IMG_8247.JPG


dan kan het gas en het geluid een stuk recher naar buiten zonder gelijk de orignele demper en het binnenwerk te vernielen.
je zou indien het niet bevalt het stuk er dan weer terug in kunnen (punt?)lassen.

heb je ook iets meer geluid ipv een hele bult EN E keur....stempel/fabrikant keurtje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan