Achterste bout motorblok lossen ( yamaha xj600s div)

Casto

MF'er
9 jul 2014
159
0
Hallo allemaal,

Ik heb een motor op de kop getikt afgelopen week omdat mijn vrouw graag een eigen motor heeft, en ben die aan het strippen.
De motor loopt na het nodige onderhoud weer als een zonnetje dus toen ben ik begonnen met het demonteren.

Eigenlijk is alles er af maar zit met een probleem waardoor ik even niet verder kom.

Het motorblok heeft 3 ophangpunten, 2 voor en 1 achter.
Nu krijg ik die achterste ( vlak bij ophanging achterbrug) met geen mogelijkheid los.
Wat heb ik gedaan:

Zorgen dat de bus waar hij doorheen gaat los is van de bout, die glijd dus vrij.
De rest ook los gemaakt en voor zover ik kan zien zit alles vrij in de bussen.
In het werkplaatshandboek staat ook weinig over de ophangpunten dus kom even niet verder.

Ik neem aan dat het gewoon een lang draadend is die door de bussen heen gaat en dan met een moer vast komt te zitten.
Heeft iemand een tip of truucje voor mij voor ik de slijptol er in zet?

Alvast bedankt,
 
Aan die bout zit niks speciaals.

Moet gewoon te lossen zijn.

Kruipolie en stoken zal wel als advies komen.
Net als ev een slagmoersleutel.

Even een vraagje: waarom ga je de motor helemaal demonteren?
 
De gewone oplossingen heb ik allemaal al geprobeerd.
Stoken, ratelen, rammen niks lukt.
De bout draait wel rond en is vrij te draaien in de bus/huls maar er uit slaan lukt voor geen mm.

De motor heeft 3 jaar stil gestaan en moet gewoon eens goed schoongemaakt worden.
En rood is niet de kleur van mijn vrouw dus wil het frame laten poedercoaten en de kappen laten spuiten of zelf spuiten.
 
De gewone oplossingen heb ik allemaal al geprobeerd.
Stoken, ratelen, rammen niks lukt.
De bout draait wel rond en is vrij te draaien in de bus/huls maar er uit slaan lukt voor geen mm.

De motor heeft 3 jaar stil gestaan en moet gewoon eens goed schoongemaakt worden.
En rood is niet de kleur van mijn vrouw dus wil het frame laten poedercoaten en de kappen laten spuiten of zelf spuiten.
Rechts zit een moer, sleutel 17.
Links (jiffy zijde) zit de kop van de lange bout, kleinere sleutel.

Als die draait, zittie al los.

Of er uit trekken, of er uit tikken met lang stuk rond staal.

Hoop werk en kosten voor een dergelijke fiets.
Normaliter kun je voor aanschafprijs+opknapkosten in één keer een veel mooiere en betere motor kopen.
 
Ben ik wel met je eens maar ik heb de motor voor 100€ meegenomen en hij liep meteen na de eerste test.

heb de bougies, olie en oliefilter vervangen, nieuwe benzine er in en de carbs schoongemaakt en toen reed hij weer geweldig.
Er was ook geen schade aan de motor en zag er gewoon super netjes uit dus vandaar de aanschaf.
ze staan voor rond de 1000 op marktplaats dus als ik er 300 in zou steken is het nog steeds de moeite waard.
het is ook haar eerste motor dus het hoeft allemaal niet zo luxe en ook niet zoveel te kosten als een andere motor.
ook zit ik door omstandigheden thuis dus heb ik weer een mooi projectje om mee bezig te zijn.

ga morgen eens proberen net een wat zwaardere hamer.

thnks
 
Eigenlijk makkelijkste is draaien en trekken/duwen. Dan "schuur" je de oxidatie los. En blijven inspuiten. 1 iemand ze pneumatische ratel er op (of met de hand), en de ander "duwd" de bout er uit. Had ooit een Alfa, dus weet alles over vastzittende bouten :')
 
Laatst bewerkt:
Ben ik wel met je eens maar ik heb de motor voor 100€ meegenomen en hij liep meteen na de eerste test.

heb de bougies, olie en oliefilter vervangen, nieuwe benzine er in en de carbs schoongemaakt en toen reed hij weer geweldig.
Er was ook geen schade aan de motor en zag er gewoon super netjes uit dus vandaar de aanschaf.
ze staan voor rond de 1000 op marktplaats dus als ik er 300 in zou steken is het nog steeds de moeite waard.
het is ook haar eerste motor dus het hoeft allemaal niet zo luxe en ook niet zoveel te kosten als een andere motor.
ook zit ik door omstandigheden thuis dus heb ik weer een mooi projectje om mee bezig te zijn.

ga morgen eens proberen net een wat zwaardere hamer.

thnks

Die 100 is natuurlijk een prima prijs :Y

Met onderhoud en een bandje, zit je al zo aan de 300 euro.

Met spuitwerk komt er nog eens 1000 bij. Frame en wielen coaten samen ook nog 300 ?

Leuk dat je het doet hoor, daar niet van :)
 
Ik kan via mobiel geen foto uploaden hij zegt dat de foto te groot is...
vanavond duik ik even achter de laptop om hem te verkleinen.

ik denk dat het probleem de bus die in het motorblok zit is.
die bus schuift heen en weer maar de bout zit daar in klem.
het is een kunstof ring denk ik maar met een brander krijg ik die ook niet los.

de hele bout schuift een halve cm beide kanten op maar kan niet verder omdat hij tegengehouden word door de ijzeren bus die tussen de bevestigingsgaten zit.
 
Haha, een bekende bout.. 't is inderdaad een bitch :') .


IMG_20121206_002109.jpg


Na veel zweet en vloeken is 't mij uiteindelijk ook gelukt :+ :

IMG_20121206_211952.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan