Moment vliegwiel bout R1 98 / 99

Rik_de_Dick

MF veteraan
7 sep 2008
5.819
0
Hallo,

Ik ben bezig om het vliegwiel van mn R1 te monteren. Het is een zwarte m10 bout dus geen pisbakkenstaal. In het wphb staat dat deze op 95nm vast moet. Als ik ga googlen op aanhaalmomenten dan kom ik tegen dat m10 12.9 een aanhaalmoment heeft van 85nm. Ik heb de bout nu op 80nm gezet en dat vond ik al ranzig aanvoelen...

Iemand hier ervaring mee? Gewoon lekker zo laten, of nog een keer natrekken?

Alvast bedankt!
 
Hallo,

Ik ben bezig om het vliegwiel van mn R1 te monteren. Het is een zwarte m10 bout dus geen pisbakkenstaal. In het wphb staat dat deze op 95nm vast moet. Als ik ga googlen op aanhaalmomenten dan kom ik tegen dat m10 12.9 een aanhaalmoment heeft van 85nm. Ik heb de bout nu op 80nm gezet en dat vond ik al ranzig aanvoelen...

Iemand hier ervaring mee? Gewoon lekker zo laten, of nog een keer natrekken?

Alvast bedankt!

dus.. enzo..
 
Een zwarte bout is goed? ;) Kan inderdaad een 10.9 zijn. In de handel staat over het algemeen de klasse wel op de boutkop.
De 95 Nm is voor M10 inderdaad niet al te laag, maar wss weet je de klasse niet.

Je moet overigens niet alleen kijken naar kale Nm's.
Het aanhaalmoment is (met name) afhankelijk van de wrijvingscoefficient (gesmeerd of ongesmeerd) en (uiteraard) boutklasse.

Het zal altijd een aanname blijven vwb de wrijving in combinatie van een type vet.
Daarnaast zijn de meestal genoemde aanhaalmoment 90% tov de min. rekgrens, waarbij de bout (blijvend) langer wordt.

Dus als je geen moment weet, niet zomaar klakkeloos een gegoogled moment overnemen, maar heb even een moment voor een juist moment ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan