Hoe doormeten of acculader werkt?

Paulusssttt

Die hard MF'er
12 jun 2008
721
178
Zeeland
Mijn CBR954RR uit 2002 wilde niet meer starten. Optimate III erop en die gaf aan accu dood. Dus nieuwe accu gekocht. Wilde ik doorladen voordat ik hm gebruikte dus ook aan de Optimate. Die ging testen, ontladen (?) en vervolgens beetje vullen en daarna ging wederom het rode lampje branden als in "niet goed".. Dat lijkt mij sterk want bij het meten van de accu niets aan de hand. Ook bij het starten geen dip. Nu heb ik het vermoeden dat de Optimate niet goed is maar hoe meet ik dat..??

Ik heb een fatsoenlijke digitale multimeter dus kan goed meten.

Overigens heb ik op de Blade een lekstroom van 0,9 mA terwijl volgens de manual 0,2 mA de max. is. Dit verklaard denk ik ook waarom de accu niet meer genoeg stroom leverde om te starten. Is dus ook nog een klusje om op te lossen.
 
Bij een lekstroom van 0.9mA duurt het 11.000 uur voordat de accu leeg is.
Zit er een alarm op?
Als je de accuspanning meet (12.7 volt ongeveer) en je zet de lader er op dan moet de spanning toenemen naar ruim 13.8 volt.
Daar onder komt hij niet helemaal vol.
 
Nee, ik heb geen alarm en je rekensom stelt mij gerust hoewel een accu al eerder niet meer genoeg energie (even spanning of stroom ontwijken want dat haal ik altijd door elkaar) levert om te kunnen starten.

Maar als ik je goed begrijp dan moet de spanning toenemen naar een volt of +/- 14 bij het opladen. Ook tijdens het test programma en het eventuele ontladen..?? De nieuwe accu gaf 12,50 volt als ik het mij goed herinner. De motor 14,6 volt bij 5000 rpm met licht aan, precies zoals de manual aangeeft.

Bestaat er geen mogelijkheid om de Optimate los door te meten of ie fatsoenlijk en naar behoren werkt? Wil die nieuwe accu niet om zeep helpen..
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik heb geen alarm en je rekensom stelt mij gerust hoewel een accu al eerder niet meer genoeg energie (even spanning of stroom ontwijken want dat haal ik altijd door elkaar) levert om te kunnen starten.

Maar als ik je goed begrijp dan moet de spanning toenemen naar een volt of +/- 14 bij het opladen. Ook tijdens het test programma en het eventuele ontladen..?? De nieuwe accu gaf 12,50 volt als ik het mij goed herinner. De motor 14,6 volt bij 5000 rpm met licht aan, precies zoals de manual aangeeft.

Bestaat er geen mogelijkheid om de Optimate los door te meten of ie fatsoenlijk en naar behoren werkt? Wil die nieuwe accu niet om zeep helpen..
Ja dat kan.
Sluit hem aan op de accu en meet de spanning.
Een accu die 12,5 volt geeft is een heel eind leeg.
 
Ok, duidelijk.. Die 12,5 volt is wat in mijn geheugen staat. Normaal gesproken zou ik het opschrijven maar gisteren niet gedaan B| Starten deed ie als een malle. Daar was ik wel blij mee.

Dus als ik het goed begrijp hoort de Optimate ook tijdens de test- en eventueel ontladingsfase toch richting de 13,8 volt af te geven. Dank voor de tip, ga straks na de MotoGP meten..

Andere tips zijn welkom, ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat zo'n Optimate nou eigenlijk precies doet en hoe..
 
Ok, duidelijk.. Die 12,5 volt is wat in mijn geheugen staat. Normaal gesproken zou ik het opschrijven maar gisteren niet gedaan B| Starten deed ie als een malle. Daar was ik wel blij mee.

Dus als ik het goed begrijp hoort de Optimate ook tijdens de test- en eventueel ontladingsfase toch richting de 13,8 volt af te geven. Dank voor de tip, ga straks na de MotoGP meten..

Andere tips zijn welkom, ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat zo'n Optimate nou eigenlijk precies doet en hoe..
Hoe kan een accu ontladen als er 13,8 volt op staat :?
Tijdens het laden (dus voor dat hij gaat druppelladen) moet de spanning tussen 13.8 en 14.5 volt liggen.
Bij druppelladen is het minder maar altijd meer dan zonder lader.
 
Ik ben ook maar een leek, het programma dat dat ding draait als je accu knock-out is. Desulfateren.. Snap al niet waarom die dat met een nieuwe accu doet. En ik vraag het maar. Als ik het al wist hoefde ik het niet te vragen..

Dus, wat of in welke fase de acculader zich bevind, hij (zij?) geeft altijd 13,8 volt af..??
 
Ik ben ook maar een leek, het programma dat dat ding draait als je accu knock-out is. Desulfateren.. Snap al niet waarom die dat met een nieuwe accu doet. En ik vraag het maar. Als ik het al wist hoefde ik het niet te vragen..

Dus, wat of in welke fase de acculader zich bevind, hij (zij?) geeft altijd 13,8 volt af..??


Nee, alleen tijdens het laden, dus als de lader aangeeft dat de accu opgeladen wordt, op dat moment moet je 13.8 volt meten als alles naar behoren werkt.
 
zo'n optimate werkt een heel programma af. Hierbij varieert het voltage en de laadstroom.
Het laden zou je kunnen controleren aan de hand van de spanning en stroom.
Tijdens het laadproces zal de spanning eerst oplopen naar 14,2 volt, dan stopt het laden.
Als de accuspanning niet te snel daalt, zal de lader over gaan op druppelladen. De spanning
zal dan ong. 13,8 volt zijn.
Zie gebruiksaanwijzing. Ontladen zit niet in dat programma.
Maar op een nieuwe accu reageren met een alarm ( rode led ) is vreemd. ( +/- ? ).
 
de Optimate 3 heb ik zelf ook (is een goed ding) maar die kan je niet doormeten, dat is bijna allemaal elektronica wat er in zit en dan moet je echt weten wat je wil meten en de gegevens hebben van de componenten :Y maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

kan het niet zo zijn dat de plus en min van de aansluitkabel (ik neem ff aan dat je ook z'n mooi stekkertje hebt net als mij ;) ) verkeerd om zit? dan valt hij namelijk in een soort storing om de boel niet te slopen.

de kans is natuurlijk klein dat je dat per ongeluk hebt verwisseld maar check het voor de zekerheid ff :Y


GR NEMO

(probeer anders een andere accu te laden en kijk ff wat die doet)
 
de Optimate 3 heb ik zelf ook (is een goed ding) maar die kan je niet doormeten, dat is bijna allemaal elektronica wat er in zit en dan moet je echt weten wat je wil meten en de gegevens hebben van de componenten :Y maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

kan het niet zo zijn dat de plus en min van de aansluitkabel (ik neem ff aan dat je ook z'n mooi stekkertje hebt net als mij ;) ) verkeerd om zit? dan valt hij namelijk in een soort storing om de boel niet te slopen.

de kans is natuurlijk klein dat je dat per ongeluk hebt verwisseld maar check het voor de zekerheid ff :Y


GR NEMO

(probeer anders een andere accu te laden en kijk ff wat die doet)



Je kan toch wel de spanning op de accu meten tijdens het laden?
 
Je kan toch wel de spanning op de accu meten tijdens het laden?


het punt is volgens mij dat de optimate een heel programma afgaat en daardoor weet je niet wanneer je moet meten.
TS is bang dat hierdoor zijn nieuwe accu om zeep geholpen wordt.

denk ik.

ik vind het trouwens allemaal harstike mooi en prachtig maar vroeger ging de motor de schuur in en 3 maanden later werd er weer gestart.
een goede accu zakt in die 3 maanden maar 2/3 tienden in volts.

zelf doe ik het tegenwoordig anders, de accu gaat eruit en meet na 3 weken of zo de accuspanning .
als die gezakt is naar +/_ 12,4 V zet ik de acculader[druppellaar] weer aan voor 2/3 dagen.
deze lader slaat uit zijn eigen ook pas aan als ie een accuspanning meet van 12,35V,
dus eraan laten hangen is naar mijn mening niet echt nodig.
of je moet zo dement zijn dat je niet meer weet waar je accu staat. ;)
 
Bedankt voor de tips.

De vrees was idd om de nieuwe accu om zeep te helpen met een niet of slecht werkende Optimate. Ze geven hier in Zeeland de accu's niet kado nl.

Ga nog eens wat kruistesten doen en op verschillende momenten meten enzo en dan hoop ik er uit te komen.

Nogmaals bedankt. :}
 
niet alle druppelladers werken goed als acculader, eigenlijk zijn de meeste van die dingen ontworpen om een accu in conditie te houden bij langdurige stilstand zodat de accu blijft werken (opladen en ontladen dus). Voor het opladen kan je best een echte acculader gebruiken.
en testen van de optimate is simpel, vraag iemand die ook zo'n dingetje heeft om dat even te gebruiken en vergelijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan