Winterslaap van 2 jaar, motor loopt bijzonder beroerd

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Hoi allen, misschien dat jullie wat mee kunnen denken met mij?

2 Jaar geleden heb ik mijn zzr 600 ('99) goed rijdend weggezet, en nu draait de motor erg slecht. Zo slecht zelfs dat ik er niet mee kan rijden.

Wat heb ik al gedaan?
  • olie ververst
  • nieuw oliefilter
  • koelvloeistof vervangen
  • remvloeistof vervangen
  • luchtfilter schoongemaakt en ingespoten met luchtfilter olie

Hierna de motor gestart en geconstateerd dat hij erg slecht loopt. Ik heb de motor meerdere keren goed warm laten lopen en met de choke de toeren ook wat hoger gehad in de hoop dat door het wat langer draaien van de motor het probleem zichzelf oplost. Dit was niet het geval.

- bougies schoongemaakt (met carburateur reiniger en schuurpapier, hierbij viel me op dat de bougie van de meest rechter cilinder wat zwarter was dan de overige 3).

Bougies er weer ingedraaid, 2 uur lopen vloeken op het onmogelijk weer terug te plaatsen luchtfilter, en vervolgens gestart.

Stationair lijkt hij redelijk te lopen, en met de choke kan ik de toeren op een normaal klinkende manier hoger krijgen. Geef ik echter wat gas dan houdt de motor enorm in (te lang de hendel open en de motor valt uit), bij het op tijd loslaten van de gashendel schiet het toerental (dus verlaat) omhoog.

Het viel me hierna op dat de meest rechter uitlaat buis te heet was om beet te pakken na 2 minuten stationair draaien, maar de andere 3 uitlaatbuizen opmerkelijk koeler waren.~

  • Mijn huidige plan van aanpak is om toch 4 nieuwe bougies te kopen en dit helemaal uit te sluiten als mogelijke dader (bougies zien er verder prima uit afgezien van de aanslag)
  • Als dit niet werkt, luchtfilter eraf, en carburateur reiniger in de luchtfilter intake van de carburateurs sproeien om mogelijk vuil op te lossen
  • Als dit ook geen effect heeft zie ik geen andere optie dan de carburateurs eraf te halen en ze handmatig schoon te maken. Dit heb ik een jaar voordat de motor in de winterslaap ging gedaan en deze waren toen brandschoon).

Ik begin de frustratie na 3 (deeldagen) klussen al te voelen gezien de motor over 6 week rijklaar moet zijn voor een vakantie... heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen of mij wellicht een betere richting in kan sturen qua probleemoplossing?

Overigens zit de benzine van 2 jaar geleden er nog in, het lijkt mij dat gezien hij stationair wel goed draait en de tank gewoon dicht is geweest dat dit geen probleem mag zijn.. toch?

update:
  • Extra dingen inmiddels al gedaan
  • Carburateurs gereinigd met carburateurspray
  • benzinepomp getest en werkend bevonden (op 12v)
  • relais doorgemeten en defect bevonden, nieuwe (2e handse) gemonteerd, pomp en relais werken naar behoren)
  • Nieuwe benzine erin
  • Forte 1 meegemengd
  • benzine filter gecontroleerd
  • nieuwe bougies
  • uitlaat druk van beide uitlaten (op gevoel) even hoog bij stationair draaien

update2:
Carburateurs zijn gewoon schoon. Pomp werkt goed. Stationair loopt de motor (wellicht niet 100 punten maar hij loopt wel). Choke open resulteert in verwacht hoger toerental. Gasgeven lijkt met hoge choke lijkt de toeren iets hoger te kunnen krijgen. Teveel gas geven resulteert in carburateurs die benzine mengsel lijkt uit te spugen uit het luchtfilter gat. Gas geven met choke uit resulteert in doodgaande motor.

Ik weet het inmiddels echt niet meer :/

Video bij update2:
 
Laatst bewerkt:
carbs er af en goed schoonmaken van binnen. zit waarschijnlijk vergomde benzine in die de hoofdsproeier verstopt. ultrasoon is de makkelijkste manier maar met carbcleaner lukt het ook.
via luchtfilteringang werkt niet dan wordt de benzine gom nooit opgelost dus die stap kan je overslaan. bougies gaan niet kapot van stilstaan. dus die hoef je ook niet te vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met carb's eraf halen en schoonmaken. Je zult ze toch echt ultrasoon moeten laten reinigen. Het nadeel van de hedendaagse benzine is dat die snel vergomt, met als gevolg dat de sproeiers en kanaaltjes in je carburateurs dicht gaan zitten. De sproeiers kun je zelf nog wel doorprikken. Die kanaaltjes kun je zelf moeilijk reinigen. Misschien zitten alleen je sproeiers dicht, dan heb je mazzel. Meestal is er meer nodig en ontkom je niet aan ultrasoon reinigen.
 
Ik heb geen ultrasoon reiniger, zal het dus met de carburateur reiniger en een elektrische tandenborstel moeten doen. Vorode ultrasoon reinigers lukte het de mensen ook dus dit moet vast lukken ;)

qwerty3: wat bedoel je daarmee? Moet het erin.. zit het erin?
 
Ik heb geen ultrasoon reiniger, zal het dus met de carburateur reiniger en een elektrische tandenborstel moeten doen. Vorode ultrasoon reinigers lukte het de mensen ook dus dit moet vast lukken ;)

qwerty3: wat bedoel je daarmee? Moet het erin.. zit het erin?
Vergeet maar even wat querty schreef.

Je kunt best een carb schoon krijgen zonder zo'n apparaat.
Mijn ervaring is dat het beter is mbv zo'n apparaat.

Mag ik ook opmerken dat je best veel hebt vervangen, voordat je bent gaat kijken waarom je motor slecht loopt? Beetje zonder geld en moeite.
En je schijnt al krap in de tijd te zitten...

Wat voor soort luchtfilter heb je eigenlijk?
 
Gezien de 2 jaar stilstaan was het vervangen van de andere vloeistoffen een must, dan wel niet direct gerelateerd aan de slecht lopende motor waar ik niet echt op gerekend had ;)

Standaard luchtiflter:

7233885.jpg
 
Mag ik ook opmerken dat je best veel hebt vervangen, voordat je bent gaat kijken waarom je motor slecht loopt? Beetje zonder geld en moeite.
En je schijnt al krap in de tijd te zitten...
Voor de geplande vakantie was dit natuurlijk sowieso al nodig.
En met al het 'gekloot' nu is het wel fijn dat de motor ondertussen goed gesmeerd wordt.

Ik stel wel voor dat topicstarter de carburateurs naar jou opstuurt. ;)

Edit. Is dat niet een gewoon droog luchtfilter? :)
 
Laatst bewerkt:
Gezien de 2 jaar stilstaan was het vervangen van de andere vloeistoffen een must, dan wel niet direct gerelateerd aan de slecht lopende motor waar ik niet echt op gerekend had ;)
Ok dan, goed gedacht :Y
Standaard luchtiflter:

[afbeelding]
En is dat filter ook bedoeld voor schoonmaken en opnieuw insprayen?
Dat deze vettig uit het plastic komen, dat klopt idd :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mocht je van plan zijn om de motor weer voor langere tijd weg te zetten na de vakantie zet dan voor het wegzetten de benzine kraan dicht en laat of de motor lopen tot dat hij vanzelf afslaat of drain de vlotterkamers even. je voorkomt daarmee het uitdampen van en de vuiligheid die achter blijft in de carbs. in de tank dampt het lang zo ver niet in en blijft het meestal wel goed bruikbaar voor in de zomer. winterse omstandigheden geven eerder startproblemen met oude benzine.
 
Martell, waarom zou die daar niet geschikt voor zijn? De lucht komt er echt nog wel door. De olie is volgens mij puur om de hele kleine deeltjes te laten plakken ipv er doorheen te zuigen.

Too: Dat is een zeer goede tip, ik denk dat ik dat na de zomer maar eens ga doen
 
Martell, waarom zou die daar niet geschikt voor zijn?
Ik vraag aan je of die daarvoor geschikt is.
Ik heb er zelf verder nog niks over gezegd, wel? :)

Is het filter geschikt voor reinigen en insprayen?
De lucht komt er echt nog wel door. De olie is volgens mij puur om de hele kleine deeltjes te laten plakken ipv er doorheen te zuigen.

Too: Dat is een zeer goede tip, ik denk dat ik dat na de zomer maar eens ga doen
 
Ik bedoel daarmee dat we niet blij hoeven te zijn met die verrekte ethanol in de benzine.
Daar krijg je allemaal van dit soort idiote problemen door die we vroeger niet hadden.
Komt dat door ethanol, of door andere dingen?

De hoeveelheid ethanol heeft mn invloed op leidingen en zo. Niet zozeer op bezinksel en plakkende smurrie.
 
Als je de carburateurs eraf haalt om ze schoon te maken en je maakt alle sproeiers goed open is het makkelijk om te testen of de kanaaltjes ook open zijn.

Je zet een klein stukje benzine slang op de sproeiers ( terwijl ze gemonteerd zijn ) en blaas dan lucht door het benzineslangetjes, met je mond welteverstaan :P ( let wel op dat de benzine slang niet te groot is en hij lucht lekt langs de sproeiers )
Mocht je er geen lucht door kunnen blazen dan zijn de kanaaltjes verstopt.

Groeten.
 
Laatst bewerkt:
Al mijn motoren werden voor de winter de schuur ingeflikkert, keek er nooit meer naar om, in het voorjaar de accu even een dag onder de lader, en heb er nog nooit een gehad die niet startte of beroerd liep...schijnbaar hebben ze in gelderland andere benzine
 
Al mijn motoren werden voor de winter de schuur ingeflikkert, keek er nooit meer naar om, in het voorjaar de accu even een dag onder de lader, en heb er nog nooit een gehad die niet startte of beroerd liep...schijnbaar hebben ze in gelderland andere benzine

Dit is een fijne, constructieve reactie. Hier heeft de topic starter echt wat aan denk ik. Bedankt!

Heb je de carbs al schoongemaakt? Ik zou toch de benzine vervangen. Benzine is gewoon niet onbeperkt houdbaar, het vergaat gewoon.
 
wat ik wel fijn vond werken,

De kanalen die open/dicht zijn doorspuiten met een busje wd40 waar zo n rood spuitlansje aanzit. Zo n lansje/buisje past prima op de gaatjes.
 
Worldbeater: Not anymore :D .. Zonder dollen, er hoort en zit nu ook, een dunne laag olie op/in. Zo komen ze ook nieuw.

Klopt, maar er moet maar een heel fijn waasje overheen. Gebruik even te veel olie en je filter werkt meteen een stuk minder effectief dan een papieren filter...... Is de oude olie ingedroogd en er gaat zonder goede schoonmaak nieuwe overheen dan krijg je hetzelfde effect, dat de doorlaatbaarheid sterk vermindert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan