Honda XR600 Experts / Supermotard / Ombouwen advies gevraagd

Xerge7

Rookie
9 jan 2014
14
0
Egmond aan den hoef
Hey gasten,


Vorig jaar heb ik een Honda XR 600 gekocht met de intentie om hem om te bouwen tot Supermotard.

Ik ben al een tijdje aan het kijken op het forum en zou graag via dit topic op de hoogte komen van de leukste pimps voor de XR!!

De XR zoals hij er nu uit ziet:

Foto-VD6LTCWT-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een van de belangrijkste redenen dat ik dit topic heb aangemaakt is omdat ik graag uitleg wil hoe je CBR 600 f2 velgen pas kan maken voor de XR. Ik snap dat je daar enige technische aanleg / mogelijkheid toe moet hebben in de vorm van draaien en frezen. (Ik kan dit bij een goeie maat in zijn werkplaats doen.)

Dit zijn de velgen en een hele mooie CR500(?)voorvork die al pas is gemaakt voor de XR600:
Foto-48EU664L-D.jpg
:9~
 
Laatst bewerkt:
Het blok wat nu in de XR zit heeft een Hotcam, maar heeft ook een tikje wat van linksboven komt.(klep of nokkenaslagerschaal/zitting?) Verder stottert hij wat als je je hem hoog in de toeren trekt. (ontsteking?)

Hier zoek ik dus ook advies/hulp bij. (Ik heb ook nog een reserveblok liggen ;))
 
Laatst bewerkt:
Een van de belangrijkste redenen dat ik dit topic heb aangemaakt is omdat ik graag uitleg wil hoe je CBR 600 f2 velgen pas kan maken voor de XR. Ik snap dat je daar enige technische aanleg / mogelijkheid toe moet hebben in de vorm van draaien en frezen. (Ik kan dit bij een goeie maat in zijn werkplaats doen.)

Dit zijn de velgen en een hele mooie CR500(?)voorvork die al pas is gemaakt voor de XR600:
[afbeelding] :9~~
Dat zijn geen velgen, dat zijn wielen.
 
Je hoeft enkel achterwiel erin te prutsen.....
Meet hoe breed je achterbrug is en meet dan je wiel.....
Als dat past,kijk je of de ketting wielen voor en achter in lijn staan.....

Makkie toch??
 
Je hoeft enkel achterwiel erin te prutsen.....
Meet hoe breed je achterbrug is en meet dan je wiel.....
Als dat past,kijk je of de ketting wielen voor en achter in lijn staan.....

Makkie toch??

Hmmm ja en dan zelfde maat as hanteren als de CBR? Hij past niet dus het wiel moet zelf ook afgedraaid worden. Ik heb wel iets gevonden:
CBR wheels on XR600

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben/vaker gedaan?
 
tenzij je een nieuwe set velgranden koopt, is dat lastig, omdat honda op de achternaaf vaak 32 spaken hanteert, tov de veel meer gebruikte 36spaken bij alle andere motoren.. :+
Het zal sowieso niet meevallen om aan gebruikte velgen te komen.
Als iemand al een gebruikte velg over heeft dan is dat meestal omdat hij erg beschadigd is.
 
Ik heb een x zn setje gemaakt voor mn broer zn Honda CR 250, dat was best aardig gelukt dus ben nu met een 2e set bezig voor mij zelf. Het achterwiel was al klaar en heeft ook al in een Yamaha 450 gezeten. Echter yamaha is verkocht en ik ben nu met een KTM 450 bezig. Andere bussen maken en een andere schijf erop en klaar.

Het is leuk als het zelf kan, of iemand kent die de middelen heeft om zoiets aan te passen want anders is het duurder dan een 2e hands 17" set kopen en eventueel ligt aanpassen. En de wielen zijn ook niet erg licht van gewicht, een spaakwiel is al snel een stuk lichter. Het was voor mij de bedoeling om een setje te hebben staan met standaard wegbanden. Zodat ik niet voor een ritje op de weg steeds mn slicks er af moet halen.

Zoals je op de foto kan zien is het voorwiel aanpassen niet erg lastig. Ik heb aan beide kanten de schijfopname 8 mm afgedraait en dan kwam ik bij de CR en Yamaha goed uit voor mn schijf. Zonder die 8mm bestaat de kans dat je buitenpoot van je voorvork de schijf raakt bij inveren. Maar je wil ook niet te dicht op de naaf zitten. Anders kun je geen behoorlijke remklauw kwijt. En zou je schijf iets minder koelen doordat hij te veel uit de wind zit. Een juiste schijf vinden zal moeilijk zijn, als jij of iemand anders dat wel weet, laat t me weten.
Ik (moet nog gebeuren) gebruik de stalen 320mm schijf van een gsxr 600 (had ik nog liggen) en maak zelf een hart van een "blind" alu achtertandwiel. Ik kan er eventueel 2 maken als je erg veel geduld hebt. Je kan ook een standaart cbr schijf gebrijken en hier je rem-adapter op aanpassen, dat is denk ik veel makkelijker. Maar vanwege mijn andere wielen wou ik perse 320mm.

Achterwiel was wel wat meer een uitdaging, de transmissie-demper is nl verwijdert en ik heb zelf een alu ring gemaakt en op het wiel gelast. Met uitsparingen aan de achterkant zodat je een moer en een sleutel kwijt kunt om t tanwiel vast te zetten. De ander kant waar de schijf zit is ook afgedraait om de naaf maar zo smal mogelijk te maken. Voor de KTM kon ik de standaard schijf gebruiken, dus ik heb nog 2 schijven liggen die al aangepast waren voor dit wiel. Was ook een aardige freesklus. Een van 245mm en die andere moet ik ff opzoeken. Als je er belang bij hebt mag je die overnemen.

De standaard lagers haal ik er uit en zoek er gewoon een standaart skf maat bij waar ik zelf de bussen op aanpas.
Het is/was allemaal best veel werk voor wielen die eigenlijk te zwaar zijn voor Supermotard, maar ik wou gewoon kijken of het zou lukken. Eigenlijk komt het er op neer dat je je wielen eerst aanpast op je ketting en schijfpositie, en vervolgens hier je bussen op aanpast. :)

307pyeq.jpg


25i97hj.jpg


5phemq.jpg
 
:Y Helemaal top Borrol dit is waardevolle informatie! Ik eerst maar eens beginnen met het voorwiel aanpassen voor de CR vork. Dus afdraaien, en de CBR schijf gebruik ik maar denk ja. (die zaten er aan beide kanten nog op toen ik het voorwiel kocht.) Nog maar even kijken wat voor klauw ik er op zet dan... Ik ben niet van plan om de originele wielen ooit nog terug te plaatsen.
 
:Y Helemaal top Borrol dit is waardevolle informatie! Ik eerst maar eens beginnen met het voorwiel aanpassen voor de CR vork. Dus afdraaien, en de CBR schijf gebruik ik maar denk ja. (die zaten er aan beide kanten nog op toen ik het voorwiel kocht.) Nog maar even kijken wat voor klauw ik er op zet dan... Ik ben niet van plan om de originele wielen ooit nog terug te plaatsen.
Houd er rekening mee dat de schijf niet buiten de band mag uitsteken want dan raakt hij bij het remmen je buitenpoot
Als je een gewone voorvork hebt kan je het meteen zien of hij tegen de buitenpoot loopt.
 
Ik ben nog steeds bezig om iemand te vinden die me kan helpen met het aanpassen van het CBR voorwiel. Ben intussen goedkoop aan een donorblok gekomen om even wat onderdelen uit te wisselen.

Ik wil graag de cilinderkop gebruiken maar naar mijn inziens is het middelste glijlager erg dun:
Foto-QGZVYH6S-D.jpg

Foto-XODLRSAP-D.jpg


Iemand tips/opmerkingen? :)
 
Ik ben nog steeds bezig om iemand te vinden die me kan helpen met het aanpassen van het CBR voorwiel. Ben intussen goedkoop aan een donorblok gekomen om even wat onderdelen uit te wisselen.

Ik wil graag de cilinderkop gebruiken maar naar mijn inziens is het middelste glijlager erg dun:
[afbeelding]
[afbeelding]

Iemand tips/opmerkingen? :)


Fokke kan het voor je doen geen probleem:

van der Walle: Producten en diensten
 
Terug
Bovenaan Onderaan