Aansluiten toerenteller

24 jun 2009
36
0
Hallo,

Ik heb op mijn Honda Cbr 900rr fireblade uit 1995 een stage 6 toeren/temp tellertje zitten.
De toerenteller is een inductief type waarbij je dus een draad om de bougiekabel heen wikkeld.
Ondanks vele proberen en netjes aansluiten en goed instellen van de meter schieten de toeren alle kanten op (25.000tpm etc).

Ik las ergens iets over een potmetertje ertussen zetten om het signaal wat op te schonen, maar ik was benieuwd of ik niet gewoon eerst beter de signaalkabel kan pakken die origineel wordt gebruikt voor de toerenteller?

Die komt dacht ik uit de cdi vandaan, en daarvoor nog vermoedelijk van het triggerwiel?
Maar weet dus niet of die een ander signaal afgeeft dan geschikt voor zoon metertje.
Daarmee bedoel ik, een spanning die het metertje kapot maakt of dergelijk, als hij bijv 4x teveel pulsen geeft ofzo is het geen probleem, dat kan ik gewoon instellen.

Bvd,
 
sorry, ik kan je niet helpen maar je kan best even googelen om een bedradingsschema op te zoeken om zo te kijken waar de stroomdraad vandaan komt, wel zien dat je geen Amerikaans neemt die moeten daar altijd iets speciaals doen al is het soms alleen maar een ander kleurencombinatie. Dat je veel storing krijgt via de bougiekabel is logisch, daar komt heel wat meer dan 12V door is is alles behalve constant.
 
Bedankt voor de reacties, echter was de vraag niet HOE ik het moest aansluiten, maar OF ik het moet aansluiten op de signaaldraad vanaf de cdi.

Elektrotechnisch ben ik niet heel sterk, maar het leek mij dat dit metertje gewoon "pulsen" telt?
En dat de std toerenteller werkt met spoelen die afhankelijk van toenemend voltage (niet pulsen) de wijzer laat uitslaan, en die signaaldraad dus niet werkt als ik hem aansluit op de "pulsenteller".

Ik hoor het graag
 
Een originele teller werkt ook met pulsen die door de electronica van de teller wordt omgezet in een stijgend/dalend voltage afhankelijk van de toerental,
Daar kun jij jouw teller op aansluiten.
 
Een originele teller werkt ook met pulsen die door de electronica van de teller wordt omgezet in een stijgend/dalend voltage afhankelijk van de toerental,
Daar kun jij jouw teller op aansluiten.

Maar begrijp ik het dan goed dat de originele teller dan ook nog een 12volt voeding heeft? op het bedradingschema staat uitsluitend een signaal en een massa?

2 tact, 4 tact functie?

Ja heeft dat tellertje allemaal, en ook aantal cilinders instellen, dit is echt een geval van ongewenste pulsen.

Heb vanalles geprobeerd, originele kabel erom wikkelen, zoon bijgeleverde klem, en nu een coax-kabel gebruikt waarvan dus de kern uitsluitend om de bougiekabel is gewikkeld (op verschillende diameters) daarna begint dus de coax-afscherming die doorloopt tot aan de meter en daar aan het frame ligt.
Met nog een ferrietkraal vlakbij de meter.

Of zou deze coax-kabel nu juist als antenne dienen voor ongewenste signalen?
 
Laatst bewerkt:
Heb vanalles geprobeerd, originele kabel erom wikkelen, zoon bijgeleverde klem, en nu een coax-kabel gebruikt waarvan dus de kern uitsluitend om de bougiekabel is gewikkeld (op verschillende diameters) daarna begint dus de coax-afscherming die doorloopt tot aan de meter en daar aan het frame ligt.
Met nog een ferrietkraal vlakbij de meter.

Of zou deze coax-kabel nu juist als antenne dienen voor ongewenste signalen?

Ik neem aan dat je weet hoe een afgeschermde kabel werkt, en dat je aan één kant deze afscherming aan massa hebt liggen? Anders doet ie namelijk niets.
 
Ok, ik heb het één en ander geprobeerd.
Toerenteller aangesloten op 3 draden van de CDI, namelijk:
Geel/Groen (uitgang) naar toerenteller - Niks
Wit/Geel (ingang) vanaf puls generator - Niks
Geel (ingang) vanaf puls generator - Te hoog toerental, redelijk constant

Nu dan even toch een vraag mbt afstelling van het lcd metertje
Heb een handleiding weten op de snorren, en ik kan kiezen uit 2takt, 4takt, en aantal cilinders: 1, 2, 4, 6, 8, A, C
Er staat verder in handleiding geschikt voor 1 - 12 cilinder, dus vermoed dat A en C een 10 en 12cilinder zijn.

Verder staat er dat het volgende wordt aangenomen:
stand 2takt elke 360graden een vonk.
stand 4takt elke 720graden een vonk.
En dat sommige (voornamelijk 1 cilinder 4takt motoren) toch elke 360graden vonken en dus op 2takt 1cilinder moeten staan.

Ik heb 2 bobines voor 4 cilinders (waste spark systeem dus?)
Dus rest mij de vraag:
Als ik de inductie van een bougiekabel gebruik, op welke stand moet hij dan?
En wanneer ik de gele draad van pulsgenerator pak, welke stand moet hij dan?

Inschatten van toerental is zeer lastig, en testen op zondag hier ook, dus roep niet probeer het gewoon.


Verder vond ik een handleiding van de Innovate LM-2 AFR-meter die wat tips geeft voor aansluiten van hun toerenteller waar misschien ook wat uit af te leiden is:

f06e9b.jpg


4707ca.jpg





Ik neem aan dat je weet hoe een afgeschermde kabel werkt, en dat je aan één kant deze afscherming aan massa hebt liggen? Anders doet ie namelijk niets.

Juist, zoals ik zei ligt die aan het frame.
Maar vroeg me af of hij niet alsnog als antenne kon dienen.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je een 4-cilinder hebt met twee bobines (volgens het wasted spark principe) is voor jou de instelling 2 belangrijk, elke krukasomwenteling 1 puls.

Coaxkabel is, mits de buitenmatel correct op massa is aangesloten, storingsongevoelig en zal ook nooit als antenne dienen.
 
Aangezien je een 4-cilinder hebt met twee bobines (volgens het wasted spark principe) is voor jou de instelling 2 belangrijk, elke krukasomwenteling 1 puls.

Coaxkabel is, mits de buitenmatel correct op massa is aangesloten, storingsongevoelig en zal ook nooit als antenne dienen.

Bedankt voor de reactie.
De coax-kabel ligt netjes aan massa, maar ik vermoed dat ik te veel hoge pieken krijg omdat ik een stukje van één van de vele beschermlagen van de bougiekabel had verwijderd om de kabel om te wikkelen.
Iets overdreven duidelijk, maar kwam voort uit het feit dat ik eerder helemaal geen toerenteller waardes kreeg, maar dat bleek later een gebrekkige batterij te zijn (hij ging wel aan ivm 12volt van accu).
Overigens ligt hij nog laaaang niet aan de kern, zitten nog vele lagen tussen.


De handleiding waar je op doelt was voor een andere toerenteller (excuses voor de verwarring), maar voor mijn toerenteller moet hij dan dus op 2takt 1cilinder staan (een vonk elke 360graden) als ik het goed begrijp.

Echter snap ik eigenlijk niet wat de waarom mijn metertje die alleen bedoeld is om toeren te meten adhv inductie van een bougiekabel, de mogelijkheid heeft om het aantal cilinders in te voeren, want of je nou een 10cilinder hebt je pakt toch maar één bougiekabel?

Ik zit echt enorm te puzzelen in mijn hoofd, maar kom er niet uit en wil het ook graag begrijpen ipv alleen aannemen (ondanks dat ik vol vertrouwen de expertise van men hier)


Wederom bedankt voor het geduld...
 
Bedankt voor de reactie.
De coax-kabel ligt netjes aan massa, maar ik vermoed dat ik te veel hoge pieken krijg omdat ik een stukje van één van de vele beschermlagen van de bougiekabel had verwijderd om de kabel om te wikkelen.
Iets overdreven duidelijk, maar kwam voort uit het feit dat ik eerder helemaal geen toerenteller waardes kreeg, maar dat bleek later een gebrekkige batterij te zijn (hij ging wel aan ivm 12volt van accu).
Overigens ligt hij nog laaaang niet aan de kern, zitten nog vele lagen tussen.


De handleiding waar je op doelt was voor een andere toerenteller (excuses voor de verwarring), maar voor mijn toerenteller moet hij dan dus op 2takt 1cilinder staan (een vonk elke 360graden) als ik het goed begrijp.

Echter snap ik eigenlijk niet wat de waarom mijn metertje die alleen bedoeld is om toeren te meten adhv inductie van een bougiekabel, de mogelijkheid heeft om het aantal cilinders in te voeren, want of je nou een 10cilinder hebt je pakt toch maar één bougiekabel?

Ik zit echt enorm te puzzelen in mijn hoofd, maar kom er niet uit en wil het ook graag begrijpen ipv alleen aannemen (ondanks dat ik vol vertrouwen de expertise van men hier)


Wederom bedankt voor het geduld...
Ik denk dat dat is voor als je in een auto hem aansluit op de bougiekabel die naar de rotor van de verdelerkap gaat.
Bij een 8-cilinder heb je dan per 360 graden 4x een ontsteking.
Sluit je hem aan op b.v. cilinder 1 dan heb je iedere 720 graden een puls
 
De buitenmantel van de bougiekabel afpellen hoeft niet. Het magnetisch veld is sterk zat om een puls te kunnen geven.

Ik ga nou een advies geven dat ik zelf nooit gedaan heb maar dat berust op het principe van een stroomtransformator.
Pel van je coaxkabel 15 cm vrij zodat je alleen de centrale ader met zijn isolatie overhoudt. Zorg dat je van de wapening (die metalen kous) ca 2 cm overhoudt.
Wikkel de centrale ader ca. 10 keer rond je bougiekabel en soldeer het eind aan de metalen kous vast. Je maakt er nu dus een gesloten circuit van dat aan één kant aan massa ligt. De metalen kous vlak bij de meter aan massa leggen.

Ik hoor wel of dit resultaat geeft.
 
De buitenmantel van de bougiekabel afpellen hoeft niet. Het magnetisch veld is sterk zat om een puls te kunnen geven.

Ik ga nou een advies geven dat ik zelf nooit gedaan heb maar dat berust op het principe van een stroomtransformator.
Pel van je coaxkabel 15 cm vrij zodat je alleen de centrale ader met zijn isolatie overhoudt. Zorg dat je van de wapening (die metalen kous) ca 2 cm overhoudt.
Wikkel de centrale ader ca. 10 keer rond je bougiekabel en soldeer het eind aan de metalen kous vast. Je maakt er nu dus een gesloten circuit van dat aan één kant aan massa ligt. De metalen kous vlak bij de meter aan massa leggen.

Ik hoor wel of dit resultaat geeft.
Ik kan niet geloven dat dat gaat werken.
Je sluit het signaal kort.
De enige weerstand die je hebt is die 12cm kern van de coax.
Daar is het signaal veel te zwak voor.
 
Ik wil eigenlijk van het gekloot met de bougiekabels afstappen en een in of uitgang van de CDI gebruiken sinds Honda daar al het werk al heeft gedaan om een mooi signaal te creeren.

De vraag is of dat metertje daar geschikt voor is, dus die vraag heb ik gesteld bij Stage 6 zelf:

Dear Sir / Madam,

First of all I'd like to bring to your attention that the email-address in the right bottom on the english version of the stage 6 site is incorrect (info@sCtage6-racing.com).

My question however is about the wiring/settings of a S6-4030 rpm/temp gauge, since it doesn't specify in the manual:

-When selecting the amount of pistons I have options like, 1, 2, 4 etc but also A and C, what do these imply?
-When hooking up the meter, wrapping it around the HT-lead gives an erratic signal so I would like to use a more stable source.
Does this meter allow for connecting to the pulse wire from the crank pickup (going into CDI) or the RPM wire which is used for the stock meter (coming out of CDI)?

The bike in question is a CBR900RR 4cilinder with waste spark coils, so when using the HT-lead as source the setting 2stroke 1piston would be needed, which setting would be needed when using the other sources?

Thanks in advance,


Bij een iets uitgebreidere maar soorgelijke meter wordt het namelijk wel beschreven in de handleiding:

4a0a2d.jpg


Daar staat onderin ook duidelijk dat dat de beste manier is.

Bedoelen ze met het "parallel" aansluiten van de meter kabel aan de originele signaaldraad (optie D dus) echt dat deze bijv simpelweg langszij wordt getaped? moet dit met een speciale draadsoort?

En welke instelling (2takt/4takt/cilinders) zal nodig zijn wanneer ik het signaal van de pickup en / of van de originele toerenteller (uit cdi) gebruik?

Wederom bvd
 
Aan de pick-up hangen ga je natuurlijk niet doen, dat is meestal een inductiesensor en die gaat richting de 30-40V. Als je hem ergens aanhangt is het aan de signaaldraad vanuit de CDI, naar het dashboard. Overigens vaak genoeg gedaan, meestal is het 1 puls per omwenteling.
 
Aan de pick-up hangen ga je natuurlijk niet doen, dat is meestal een inductiesensor en die gaat richting de 30-40V. Als je hem ergens aanhangt is het aan de signaaldraad vanuit de CDI, naar het dashboard. Overigens vaak genoeg gedaan, meestal is het 1 puls per omwenteling.

Goed om te weten.
Moet de signaaldraad vanuit de CDI dan samen met de draad naar de aftermarket toerenteller aan massa liggen?
Want ik kreeg dacht ik geen signaal toen ik die toerenteller gewoon aan die uitgang prikte.

En ik snap nog steeds niet waar de originele toerenteller dan zijn bekrachtiging vandaan haalt op het elektrisch schema staat namelijk alleen de "puls draad" en een massa.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan