xs650 wil niet meer starten

Marcoxs650

Rookie
18 jul 2014
11
0
Oost-Souburg
Hallo allemaal,

ik heb een weekje geleden een Yamaha xs650 gekocht en ben er mee naar huis gereden (zuid-holland naar zeeland). Eenmaal vlakbij huis viel de motor uit en wilde hij niet meer aan. De accu was leeg (had zelf een accu meegenomen en deze was bij de start van de rit volledig geladen) dus ik denk iets qua bekabeling. Na de accu losgehaald en geladen te hebben en weer gemonteerd te hebben wil de motor niet meer starten. De accu doet het gewoon en het contact gaat ook aan maar als ik ga kicken doet ie helemaal niet, je hoort ook niet dat-ie even aanslaat en dan weer uitvalt.

De bougies vonken allebei niet dus ik vraag me af of er iets mis is met de bekabeling daarvan of is het ook goed mogelijk dat beide bougies nu gewoon stuk zijn. Als het niet hier aan ligt, wat zou het dan kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Je zult met de multimeter aan de slag moeten en zien waar je geen/wel stroom hebt,ook alle verbindingen op weerstand controleren.
Zitten daar nog contactpunten op?
 
Vaak zijn het de punten van de ontsteking die je schoon moet maken om een vonk te krijgen maar dan begrijp ik de lege accu niet. Staat de paniek schakelaar niet in de uit stand of heeft deze slecht contact? Staat de motor in de versnelling of helpt het op en neer schakelen? Zou je de motor aan krijgen dan doet de dynamo het mogelijk onvoldoende zodat de ontsteking slecht verloopt en het daarom bij halve ritjes blijft met een lege accu als resultaat.

Kijk naar contacten van de stroomverdeler of regulator, dat die goed zijn en er daar niets gesmolten is, ook in de stekker niet. Meet dan bij draaiende motor op de accu of er voldoende laadstroom is. Een volle accu is 12,8 Volt? Leeg 12,2 Volt? en bij draaiende motor moet je in ieder toeren-gebied ongeveer 14,1 Volt? meten.

Via Google is er veel over deze motor te vinden. yamaha xs650 no spark - Google zoeken
 
Welk type xs heb je?
Als je een later type hebt met de ontsteking in de dynamo geïntegreerd zou ik daar na kijken. Xs heeft zwakke dynamo waarvan de rotor vaak kapot gaat ;)
Succes ermee
 
Bedankt voor alle reacties!

Vanmiddag even om een multimeter om in ieder geval alles door te kunnen meten. Ook staat de accu in de lader.
@ Wrong Route, bedankt voor de link! Lees dat de puntjes maar eens even gepoetst moeten worden.
@Metalhead, ik weet niet precies welk type. Hij is uit 1973 dus is dat dan een TX?
Kom misschien wat knullig over, t is m'n eerste motor dus buiten een klein beetje verstand van brommertjes is het wel weer gedaan bij mij ;)
 
Hmm, die van 73 hebben nog een bimetalen spanningsregelaar en een dynamo stuur module (deze is electromagnetisch).
Ik zou eerst kijken naar de puntjes, bobines doormeten, check of de juiste bougies en kabels (met weerstand) erop zitten. Als je er een volle accu aan hangt en hem met de kickstarter start zou die moeten lopen. Dan kijken of je laadstroom hebt en eventueel verder zoeken.
 
Ben je de choke niet vergeten uit te zetten ?

Ik was dat namelijk ook vergeten toen ik de XT500 net had, starten (koud) ging prima, dus onderweg naar huis over de snelweg gekacheld, allemaal geen probleem zolang het motortje toeren blijft maken, eenmaal in het dorp, voor het 1e stoplicht, sloeg de motor af (bougie was natuurlijk vet geslagen) en met geen mogenlijkheid meer aan te krijgen (ja, probeer dat maar is een paar keer met een 500, dat ben je snel zat :+ )

Dus naar huis gelopen, de motor bekeken, en toen zag ik het ineens : Oja ! Kut ! de choke ! :+

Bougie eruit gehaalt, motor in zijn 2, even door de straat lopen zodat het motortje goed door kan 'luchten' , bougie er weer in, *kick* en lopen.

Ik had gelukkig het geluk dat de bougie niet stuk was gegaan, want naar van horen zeggen kunnen bougie's slecht tegen vet slaan...

Ik weet het ook niet verder, kan zoveel zijn, wellicht even kijken of je de choke niet vergeten bent :+ , en zo nodig even nieuwe bougie's halen, is meestal toch wel prettig als je een paar nieuwe hebt liggen.

Ik heb altijd standaard 1 nieuwe/goede bougie liggen die ik gebruik om te testen, als er soms iets is met een motor, even de reserve bougie pakken, en kijken of die mooi vonkt, zo ja, weet ik dat het ontstekings circuit in orde is, zonder dat ik de oude bougie er weer uit moet draaien.
( tenzij die natuurlijk stuk is :) )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Het bleek uiteindelijk dat het achterlicht helemaal fout aangesloten was en de boel leeg trok. Gisteren ruim 1,5 uur wezen rijden en dat deed hij perfect alleen voor mn huis (gelukkig) viel die uit: accu leeg. Nu vraag ik me af of ik dan toch eens die rotor na moet laten kijken/vervangen of is het ook mogelijk dat de accu door die kortsluiting stuk is en niet meer laadt?
 
Was uiteindelijk de aardedraad die los was geschoten. Door de vorige eigenaar nogal karig in het kabelschoentje gemonteerd maar dat had ik door de tape niet gezien.

Ik word alleen wel een beetje droevig want nu was uiteindelijk ook een schroefje van de accu losgeschoten waardoor die tijdens het rijden op een andere dag uitviel maar nu ik het schroefje vast gemaakt heb, doet de accu het gewoon weer (gezien de lichten en de 12,5 volt) maar nu geeft ie zelfs na 20 keer kicken geen leven. Hij is ook niet verzopen. Daar heb ik al naar gekeken maar de bougies vonken wéér niet. Ik word er echt een beetje gek van want nu is het heerlijk weer en ik doe volgens mij geen rare dingen met de motor dus zou je verwachten dat ie na een los schroefje ook gewoon weer rijdt.

Excuus voor de misschien knullige vragen maar t is m'n eerste motor en ben nog niet echt heel bekend met de motortechniek.
 
Ik heb een nieuwe zekering geprobeerd. Zonder succes helaas. De bougies vonken beiden niet dus ik heb de kapjes en de bougiekabels doorgemeten. De kapjes geven een weerstand van 5 op 20k ohm, maar de kabels geven beiden eerst een 'lukraak' getal aan om uiteindelijk op 0.00 uit te komen. Zijn de kabels dan gewoon stuk of moet ik toch de bobines gaan meten (zoja, wat moeten de waardes primair en secundair zijn bij zo'n oude xs?)?
 
Oke. Ik heb vandaag weer even tijd gehad en ben dus toch de bobines maar even gaan meten. In het handboek staat 3,9ohm als primaire waarde en 8k ohm als secundaire maar ik meet bij mijn bobines: 5 ohm en bij de ander 5,3 ohm primair en als secundaire waarden 7,42ohm en 7,3ohm.
Moet ik hier uit opmaken dat de bobines het gewoon doen, aangezien ze wel weerstand aangeven, of is het foute boel als die waardes niet kloppen?

Hierna moet ik neem ik aan naar de ontsteking gaan kijken? Ook zag ik nog zo'n condensator zitten, loont het ook om die door te meten of kan ik me beter meteen op de ontsteking richten?
 
Die condensator ontstoort de ontsteking alleen maar, echter als deze kapot is werkt je ontsteking niet.
waardes van bobines meten is niet echt representatief; bobines met goede waardes kunnen evengoed defect zijn ;)
Waarom niet gewoon lid worden van de XS Twinklub nederland via www.xs650.nl ????
Elke eerste zondag van de maand open klubhuis en vaak ook sleutel cursussen, maar wel altijd gezellig en goed advies :)
 
Hoi tot nu toe heb je lukraak wat dingen gedaan en lukraak soms wel en soms geen resultaat gehaald. als je echt wilt weten wat het probleem is van een elektrische schakeling die niet werkt zul je enige vorm van een systematische aanpak moeten nemen.

een simpele en goed werkende methode is de 1+1+1+1=4 methode (google it)
 
Terug
Bovenaan Onderaan