tsja.. cbrf4 ingewikkeld

Yamahammer

MF'er
18 dec 2013
227
0
berghem
hallo hallo.

onlangs is er een lang topic geweest over het stotteren ( lage toeren) en inhouden ( vanaf 13k rpm) van mijn cbr.
Na gare bougies en een geknikte vacuüm slang gefixt te hebben leek het probleem weg.

2 weken terug heb ik mijn motor weg gebracht voor een grote beurt, en zij constateerde dat de motor hikte onderin men wist na het opnieuw reinigen van de carbs niet wat het kon zijn. Om e.e.a. uit te sluiten hebben zij 4 nieuwe carbs geplaatst en het probleem zou opgelost zijn... vandaag de motor in volle blijdschap opgehaald

oke nu het volgende:

de motor start perfect, vervolgens loopt de motor onder de 4000 toeren niet optimaal.
ook niet bar slecht ofzo, maar gewoon niet 100% soepel.
Hij hikt in dat gebied een beetje... daarboven schiet hij door tot 14.500 rpm vol vermogen.

stationair schommelt hij ook een beetje tussen de 1k en 1.3k.

vandaag stukkie vol gas geblazen op de autobahn... teller kwam niet verder dan 255kmh... oke ik had misschien een langer stuk weg nodig maargoed.

Ik snap dat geschommel en gehork niet meer..

Wat ik wel kan vermelden is dat de luchtfilter behoorlijk vettig is, maar niet vies.

Morgen ga ik het filter even schoonmaken ( origineel ) hoe?

verder weet ik niet meer wat het veroorzaken kan hoor.

motor heeft nieuwe olie
nieuwe bougies
nieuwe carbs

t is allemaal wat :)

thanks luitjes
 
Laatst bewerkt:
Je hebt dus alleen het stotteren op lage toeren nog. Ik denk aan slechte ontsteking en dat de bougies daardoor ook niet lang meegegaan zijn.

Luchtfilters worden vettig door de carterontluchting. Vaak olie met benzine vanwege het vacuüm. Er kan zich iets hebben voorgedaan wat dit nog verergert bijvoorbeeld omvallen, schuimen en iets te veel (dunne) olie er in. Een jaar laten drogen in de berging en het verdampt wel weer. Ik wisselde op mijn vorige motor steeds twee luchtfilters. Kijk ook af en toe dieper in het luchtfilterhuis want daar kan je kleverigheid vinden en er is daar dan een compartiment waar stroperige olie afgevoerd moet kunnen worden naar een afvoer slang. De slang van carterontluchting zal trouwens goed moeten blijven functioneren, anders komt er misschien te veel gas in het carter.

Verwijs even naar dat eerdere topic. Hebben jullie de weerstand van de coils doorgemeten volgens de waarden in de service handleiding of op afwijkingen onderling? Deze test zie je hier:
Zijn de bougie doppen en kabels echt nog van goede kwaliteit of vonken ze als je ze nat maakt met de plantenspuit? Bij twijfel de doppen even omwikkelen met ducttape. De stekkers van de ontstekingsmodule moeten glimmen van binnen, de zekering ervan hoort niet geërodeerd te zijn en de ontsteking heeft een grond kabeltje die op het frame of aan het motorblok vast zit. Onder dit punt mag er geen roest zitten.

Kijk of de boots aan weerszijden van de carburators niet lekken en er valse lucht aangezogen wordt. Dit doe je door (op eigen risico) kleine beetjes vloeibaar gas uit een spuitbus bij die naden te spuiten. Stel stationair iets hoger in als normaal. Wanneer het toerental omhoog schiet dan heb je een vacuüm lek en moet je de rubber buizen vervangen. Hier is een voorbeeld:
 
Laatst bewerkt:
hallo hallo.

onlangs is er een lang topic geweest over het stotteren ( lage toeren) en inhouden ( vanaf 13k rpm) van mijn cbr.
Na gare bougies en een geknikte vacuüm slang gefixt te hebben leek het probleem weg.

2 weken terug heb ik mijn motor weg gebracht voor een grote beurt, en zij constateerde dat de motor hikte onderin men wist na het opnieuw reinigen van de carbs niet wat het kon zijn. Om e.e.a. uit te sluiten hebben zij 4 nieuwe carbs geplaatst en het probleem zou opgelost zijn... vandaag de motor in volle blijdschap opgehaald

oke nu het volgende:

de motor start perfect, vervolgens loopt de motor onder de 4000 toeren niet optimaal.
ook niet bar slecht ofzo, maar gewoon niet 100% soepel.
Hij hikt in dat gebied een beetje... daarboven schiet hij door tot 14.500 rpm vol vermogen.

stationair schommelt hij ook een beetje tussen de 1k en 1.3k.

vandaag stukkie vol gas geblazen op de autobahn... teller kwam niet verder dan 255kmh... oke ik had misschien een langer stuk weg nodig maargoed.

Ik snap dat geschommel en gehork niet meer..

Wat ik wel kan vermelden is dat de luchtfilter behoorlijk vettig is, maar niet vies.

Morgen ga ik het filter even schoonmaken ( origineel ) hoe?

verder weet ik niet meer wat het veroorzaken kan hoor.

motor heeft nieuwe olie
nieuwe bougies
nieuwe carbs

t is allemaal wat :)

thanks luitjes

Terug naar bedrijf, en alsnog in orde laten maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan