Guzzi V65GT

OnsPap

Rookie
20 dec 2013
23
0
Boxtel
Ik heb een Guzzi V65GT uit 1988.
Na het monteren van een nieuwe cockpit(omdat de oude al 10x veranderd was) bleef
het oliedruklampje na starten branden.
Bedrading helemaal na gelopen maar niets gevonden wat dit kon veroorzaken.
Er waren wat lampjes kapot in de oude cockpit en die zijn allemaal vervangen
na plaatsing van de nieuwe.
Carter is helemaal schoon gemaakt en alle filters en olie zijn vervangen.
Compressie is gewoon netjes met 1:10.5.
Ik verdenk de oliedruk schakelaar bovenop het blok maar ik heb geen idee hoe ik
deze moet doormeten...iemand een idee hierover of beter nog een oplossing uit
ervaring met een brandend oliedruk lampje?
 
Als je de draad van de oliedruk schakelaar los haalt gaat de lamp dan uit?
Werking daarvan kun je alleen controleren door druk op te zetten, Het beste is om de oliedruk zelf te controleren.
 
Deze info heb ik opgezocht uit onderdelen boek van een Guzzi Lario V 65.
Op het blok zit een aansluiting voor de oliedruk middels een kabelschoen. Deze kun je losdraaien. Waarschijnlijk zit daar een stiftje in die contact maakt middels oliedruk met de kabelschoen aansluiting. Misschien dat de stift vastzit of veertje is gedeformeerd?
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon ff een los lampje met fitting pakken en daar 2 draden aan maken.
Ene uiteinde van de draad op de oliedruk schakelaar en het andere uiteinde op de plus pool van de accu.
Als het goed is gaat het lampje nu branden.
Dan motor starten en laten lopen en dan gaat als het goed is het lampje uit. Zo niet dan of oliedruk schakelaar defekt of toch geen oliedruk.
Succes
 
Heb je de motor al even laten lopen? Als je alle leidingen, filter leeggehad hebt duurt het even voor je weer druk hebt.
Eerst ven het stekkertje van de schakelaar lostrekken, gaat het lampje dan uit, dan weet je dat het geen sluiting is.
Oliedruk zou je kunnen meten door een drukmeter in het gat van de oliedrukschakelaar te hangen. Maar 90% kans dat de schakelaar stuk is. Die kun je gewoon bij de automaterialenzaak kopen, er zijn maar een paar types schroefdraad. Die dingen zijn niet heel duur.
 
Hoho let er wel op dat bij de V65 de oliedrukschakelaar ook dienst doet als borg van de nokkenas
Deze kan je niet zomaar straffeloos er uit draaien
Als je mazzel hebt is er een uit twee delen te herkennen aan een dubbel zeskant van een verschillende diameter
Heb je dat geluk dan de onderste laten zitten , dan kan je de bovenste er uit draaien zonder de borg van de nokkenas los te nemen
 
Ik had graag vandaag even alle voorstellen uit willen proberen maar het heeft hier de hele dag gegoten...
Dat er wel oliedruk is heb ik eerder op een simpele manier gecontroleerd; gewoon tijdens stationair lopen de olie vuldop los gedraaid. Er kwam me toen een fijne olienevel tegemoet....
Ik ga dus als het weer een beetje droog is even het stekertje van de schakelaar los trekken en zien wat er gebeurt. Het kan zomaar deze schakelaar zijn maar ik kwam er ook achter dat er in het blok een overdruk ventiel zit onder het ontsteking carter vlakbij de ketting die de nokkenas aandrijft.
Om hierbij te kunnen moet ik ontsteking en dynamo verwijderen plus het carterdeel hiervan.
 
We zijn dol op foto's,dus....

full
 
oke
deze is de deelbare uitvoering van de oliedrukzender let op dat neusje dat is de borging van de nokkenas

P4140003_zps5cd42820.jpg


Dit is de nokkenas links bovenop zie je nog net dat gaatje waar de "neus"in moet vallen

nokkenasnieuw001_zpsfe505d15.jpg


En ja deze is nog nieuw met de fabrieksverpakking er nog bij ook het vet zit er nog op en is van het jaar 1986
 
Ik ben bang dat de mijne uit 1 stuk is...heb het onderdelenboek gevonden bij Lamers op de site en
voor zover ik kan zien is dit één geheel. Om de aansluiting van de sensor los te kunnen maken
moet ik eerst nogal wat verwijderen; bij deze motor zit het luchtfilter in de weg dus die moet weg.
Uit ervaring(vervanging luchtfilter) weet ik dat dit een crime is; zelfs de claxons moet je los maken
om het luchtfilter huis ook maar een beetje te kunnen bewegen laat staan dat je de deksel van dit huis eraf krijgt. Na verwijderen van beide carburateurs(en zadel zijkappen en accu samen met een zootje slangen) is er iets meer ruimte maar dan nog moet je enorm toveren om de deksel en filter verwijdert te krijgen. Ik heb er serieus over gedacht om er open luchtfilters op te zetten...
Maar als ik dus zover ben dat ik de aansluiting ven de sensor los kan maken en het blijkt dat deze kapot is, kan ik er dus niet even een standaard sensor in zetten omdat deze 1 geheel is en dus een nok moet hebben die in de nokkenas valt. Rare constructie, maar het houdt wel in dat ik een beetje moet oppassen bij verwijdering en opnieuw plaatsen van de sensor.
En zodra ik weet hoe ik hier plaatjes geplaatst kan krijgen, doe ik een poging om een beeld van de constructie te laten zien!
Het is dus zo'n Guzzi uit het DeTomasso tijdperk en dat is te zien aan het gebruik van delen uit lopende serie's om toch maar iets nieuws te brengen..
 
Op zicht niet zo probleem je moet zolang je sensor er uit gewoon je krukas niet ronddraaien dan blijft jet lager met dat gaatje gewoon op zijn plaats
Is er een reden om dat wel te doen en je hebt de ruimte dan laat je een glad rond staafje ( bv de achterkant van een passend boortje) in dat gat zakken om het verdraaien tegen te gaan

Bij die tweedelige kan je wel een universele gebruiken zolang die maar schakelt bij een 0.4 bar als laagste waarde en natuurlijk van een passend schroefdraad is voorzien .

Maar goed ook daardoor kan vaak terecht bij bedrijven die in auto onderdelen verkoop zitten schild een hoop geld

Denk dat deze afbeelding bedoeld de O op de tekening
tuimelaarsasv50.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de diverse delen verder verwijderd om bij de sensor te kunnen komen en na controle
met alle tips die ik hier kreeg bleek die dus stuk te zijn.
Om zeker te spelen dat ik niet meer problemen met de oliedruk zou krijgen, toch maar even het
overdrukventiel los gemaakt(nou ja, even..).
Dit bleek helemaal vol te zitten met rotzooi. De vorige eigenaar van deze motor heeft
waarschijnlijk vaak alleen maar korte stukjes gereden getuige de hoeveelheid sludge die ik
al was tegen gekomen in de carterpan. Het overdrukventiel zat dus ook vol met die snot maar
na demontage en 2 bussen remmen reiniger zag die er weer goed uit en ging ook weer soepel op
en neer. Dus even snel naar Lamers voor een nieuwe sensor en wat pakkingen en rond 20.00 kon
ik het beestje weer starten. Lampje gaat nu wel uit zelfs na een aantal malen opnieuw starten!
Dus heel simpel, jasje pakken, helm op en rijden. Ritje van een kleine 1 1/2 uur zonder problemen.
Volgens Lamers is zo'n V65GT een niet zo vaak voorkomend exemplaar in nl. maar zijn een hoop
onderdelen van diverse modellen V65 afkomstig.
Als iemand me kan vertellen hoe ik hier een plaatje kan plaatsen?
 
Dat heb je goed opgelost, TS. Ik zou proberen om open carbs erop te zetten. Ga ik ook doen bij mijn Lario V 65. Dat gehannes met die luchtfilter box kwam ik ook al tegen. Dan nog uitvinden welke sproeiermaat gebruikt moet worden.
En Guzzigek, thanks voor de pics en expertise.
 
Plaatjes plaatsen:
Ga boven aan deze pagina naar "overige acties" > documentenlijst > document toevoegen > bestand kiezen.
Nu zoek je het te plaatsen plaatje op je eigen computer op en klik op "bestand toevoegen". Het plaatje staat nu in je persoonlijke documentenlijst op motor-forum.
Als je nu een plaatje uit je documentenlijst aan je bericht wilt toevoegen, klik je boven het berichtenveld op het 5e icoontje van achteren "open de documentenlijst".
Nu kun je het te plaatsen plaatje selecteren en klik dan op "toevoegen aan bericht".

Klinkt allemaal ingewikkelder als het is.

grtz,

Cees

PS: zie ook FAQ punt 3
 
Laatst bewerkt:
Plaatjes plaatsen:
Ga boven aan deze pagina naar "overige acties" > documentenlijst > document toevoegen > bestand kiezen.
Nu zoek je het te plaatsen plaatje op je eigen computer op en klik op "bestand toevoegen". Het plaatje staat nu in je persoonlijke documentenlijst op motor-forum.
Als je nu een plaatje uit je documentenlijst aan je bericht wilt toevoegen, klik je boven het berichtenveld op het 5e icoontje van achteren "open de documentenlijst".
Nu kun je het te plaatsen plaatje selecteren en klik dan op "toevoegen aan bericht".

Klinkt allemaal ingewikkelder als het is.

grtz,

Cees

PS: zie ook FAQ punt 3
Moeten alleen je plaatjes niet te groot zijn (ong. 150kB) Anders eerst even verkleinen.
 
Anders je foto's plaatsen op een foto site (photobucket.com bv) en de link hier plaatsen
Zo doe ik het tenminste .
Een andere optie voor dat luchtfilter is om de papieren filter weg te laten en een K&N exemplaar voor terug te zetten .
Die kan als die met de goede olie is behandeld een kleine 60.000km er in blijven en je hoefd er geen sproeiers voor te veranderen .
 
Hoho let er wel op dat bij de V65 de oliedrukschakelaar ook dienst doet als borg van de nokkenas
Deze kan je niet zomaar straffeloos er uit draaien
Als je mazzel hebt is er een uit twee delen te herkennen aan een dubbel zeskant van een verschillende diameter
Heb je dat geluk dan de onderste laten zitten , dan kan je de bovenste er uit draaien zonder de borg van de nokkenas los te nemen
Dat moet je ook maar net weten, de tweedelige constructie kan ik nog wel respect voor hebben. Maar de eendelige vind ik gewoon raar.
De plek is ook wel goed gekozen. Dat is een kritisch punt.
@TS, zonder carterplug laten draaien geeft altijd gespetter en gezucht. Dat is carterdruk, heel wat anders als oliedruk. Dan moet je hem laten draaien zonder klepdeksel, dan zie je de voeding voor de tuimelaars.
 
Ik kwam er ook achter dat er op de kop van de stoterstangen rubber hoesjes zitten waarvan er
ééntje verdwenen is en de anderen allemaal gescheurd zijn.
Uit voorzorg heb ik deze allemaal verwijderd daar ik wat rubber delen terug vond in het overdruk
ventiel(en voorheen ook al wat resten uit de carterpan mocht vissen.
Een reserve fiets die ik als sloper heb gekocht had dit niet maar wel de dubbele moer voor de olie sensor. Bovendien had deze "sloper" ook 30mm PHBH carburateurs met open filters en aangepaste
sproeier bezetting. Ik had deze eigenlijk gekocht om het blok in een V35 Imola II te zetten; zo'n V35 is echt een zenuwen fiets die onder de 3.000 niet echt weg wil en om gebruik te maken van het max. koppel moet je ze erg ver in toeren jagen.
Het frame van de V65 "sloper" wil ik gebruiken voor een V50 blok en er een motor voor huis-tuin-en
keuken gebruik van te maken.
De V35 met zijn grotere hart gaat in de verkoop als ze klaar is.
En sinds kort heb ik ook een V75 Nevada....ik heb in het verleden met een V75SP gereden en die
was na 160.000km. in zomer en winter wel aan zijn eind. Ondanks het geringe vermogen heb ik enorm veel plezier van dr gehad, zeker toen ik even vreemd ging en een Suzuki VX800 ging rijden...
dat stuurt écht niet en is nog een graad erger met onderhoud.
Een V75 kun je echt op veel lagere toeren rijden als een V65 maar het blijft toch een soort van chopper en ik krijg wat rugpijn als ik wat langer met haar rijd.
 
Ik heb nooit begrepen waarom zie die hoezen zijn gaan gebruiken
het enigste olie probleem punt wat die blokken hebben zijn de nokvolgers met daarbij de nokkenas .
duurt gewoon wat lang voor er olie rond spettert voor de smering
Zitten wel smeergaatjes in de nokkenas maar die zitten zowat aan het eind van het smeerkanaal
 
Ik vermoed dat die hoezen er op gezet zijn om het geluid van de stoters te verlagen toen de klep
speling naar 0.15 in en 0,20 uit werd gebracht.
Smering van de nokvolgers en nokkenas is niet zo heikel als je de motor even laat warm draaien
voordat je er mee weg rijdt. Dat warm draaien is even wat op letten; bij een V75 kun je direct de choke terug zetten maar bij de V65 moet je dan wel even een beetje gas geven anders "sterft" ze
waar je bij staat. DellOrto's zijn nogal gevoelig en zeker de PHBH's die op een V65 zitten.
De vlotterbak is van abs maar neemt veel sneller schommelingen in temperatuur op.
Het kan dus zomaar gebeuren dat je na een lange rit de motor even stationair laat lopen op de
middenbok en dat het toerental dan na korte tijd van onder de 1.000 ineens naar 1.500 gaat.
 
Ik had deze eigenlijk gekocht om het blok in een V35 Imola II te zetten; zo'n V35 is echt een zenuwen fiets die onder de 3.000 niet echt weg wil en om gebruik te maken van het max. koppel moet je ze erg ver in toeren jagen.
Het frame van de V65 "sloper" wil ik gebruiken voor een V50 blok en er een motor voor huis-tuin-en
keuken gebruik van te maken.
De V35 met zijn grotere hart gaat in de verkoop als ze klaar is.

zo'n imola2 heeft wel hele leuke vierklepstechniek, maar inderdaad ,onder de 5000 toeren niemand thuis.
zelf zou ikdie origineel houden , die vierkleppers zijn ook origineel best leuk
( zolang ze heel blijven , afkloppen , mijn lario loopt aardig probleemloos)
 
Mijn Imola2 is in het verleden voorzien van een 2 kleps blok in Italië omdat de vierklepper
binnen 15.000km al last kreeg van gebroken kleppen. Dus van enige originaliteit is al geen
sprake meer.... Dit fietsje stuurt echter mes scherp en met een groter blok eronder denk ik
dat ze nog prettiger rijdt. De V65GT is meer een fiets om langere stukken mee te rijden en
stuurt best wel strak. Het leukste hiermee zijn grote snelle bochten waarin je gas bij kunt
blijven geven, ze gaat er niet uit! Met de V75 Nevada moet ik daar mee oppassen, die wil
in zulke situatie's nog wel eens zijn kont een beetje uit de bocht duwen.
 
Ik heb geprobeerd om wat plaatjes te plaatsen maar op een of andere manier lukt dit niet(of heb ik niet genoeg geduld..?).
De V65GT rijdt nu zonder problemen, geen rare lampjes meer die gaan branden en meer van dit soort ongemakken. Bleef alleen een wat problematisch starten over...start relais hoorde ik wel klikken maar startmotor sloeg niet aan.
Aangezien de accu nieuw is ben ik even verder gaan zoeken...toen ik de startmotor er af had gehaald viel er gelijk een draadje met een ANP stekkertje vanaf.
Stekkertje wat dicht geknepen en aansluiting op de startmotor schoon gemaakt en toen was ook dit probleem verholpen!
De V75Nevada heb ik niet meer...kon ze voor weinig bijbetaling ruilen voor een 5 jaar
oudere California 3 die 4 jaar heeft stil gestaan en wel wat problemen heeft.
Ik kan hier op mijn gemak aan gaan werken, de V65GT loopt nu helemaal goed en ik maak hier nu vaak langere tochten mee zonder problemen. Helaas is de tank na 300km toe aan reserve en dan moet ik redelijk snel benzine vinden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan