Raar geluid bij sturen CBR600rr

16 jul 2014
108
0
Amsterdam
Hey,
Heeft er iemand ervaring met een cbr600rr, als ik rem of naar links stuur hoor ik een vaag geluid. Het is geen gepiep maar meer alsof er een plastic zak aan de wiel zit ofzo.

Idee waardoor het kan komen?
 
Heb je al geprobeerd uit te zoeken waar het precies vandaan komt?
Dat scheelt namelijk enorm in de hulp die mensen je kunnen bieden.
 
Het blijft gokwerk maar uhh.... lekke voorvorkkering?

Voel eens aan de bovenkant van de voorvorkpoten waar de binnen poten, de buiten poten in gaan of het er vettig is. Dus of er olie uit loopt.

Het kan natuurlijk heel iets anders zijn maar als jij denkt dat het met je voorvork te maken heeft dan denk ik hier als eerste aan.

Bij mijn vorige 2004 model was er ook 1 poot gaan lekken en dat remt nogal hobbelig bij stevig remmen omdat de poot helemaal tot het einde ingeduwd werd.
 
Laatst bewerkt:
@martell nee niet echt grondig gekeken, maar heb er ook weinig verstand van.
@LoeZoe Ik heb niets gemerkt kabels zijn lekker soepel.
Ken je niet een goede motorzaak bij je in de buurt?

Als je er verder zelf niet veel verstand van hebt -is natuurlijk geen enkel probleem- dan kun je ook niet veel met de tips van hier :)
 
alleen rijden en naar links sturen. Eigenlijk afremmen en links sturen. als ik dan rem loslaat en weer op de rem ga is het weg. Na een stukje rijden gebeurt het.

Je moet ook niet (te veel) remmen in de bocht :N ;)

Het geluid 'alsof er een plastic zak aan de wiel zit' kan natuurlijk veel zijn, maar klinkt als iets van aanlopen van een schijfrem.. gecombineerd met het sturen misschien in de richting van wiellagers waardoor de schijf net tegen de blokken begint aan te lopen..

Qua geluid zou het ook misschien iets van resonantie in de kappen kunnen zijn. Bijvoorbeeld door de trillingen van het remmen die doorgegeven worden, maar de link met het sturen zie ik dan niet meteen.
 
Begin anders eens met een filmpje maken van het geluid als dat lukt. Dan kunnen de slimmeriken hier (en ik misschien ook wel :+ ) je waarschijnlijk wel een en ander vertellen over wat er te horen is. Dan kan men redeneren en kun jij die redenatie volgen en zo leren. Nu gaat men gokken, en kun jij niet begrijpen waarom er bepaalde dingen geopperd worden. :) my 2 cts.
 
Denk dat Martell je al het beste antwoord heeft gegeven om even een bezoekje te brengen aan een motorzaak in de buurt. In de regel hoef je niet te betalen om alleen even naar de motor kijken of een stukje te rijden om te luisteren.

Tenzij je precies waar het geluid vandaan komt, blijft het voor iedereen hier gokken (maar dan heb je zelf ook het antwoord al).

Er zijn vast wel trucjes om op speling te checken. Voorwiel van de grond en voelen/kijken of er iets van speling op zit (al zit er vast geen middenbok onder je fiets).
Of bijvoorbeeld je voorwiel fixeren en middels het sturen voelen/kijken of je iets van speling ziet.
 
Het is toch een soort trail & error. Je zal het één en ander uit moeten sluiten.

Jij zegt dat je voorvork poten niet lekken dus dan heb je dat al uitgesloten. Aangezien je zegt dat het niet altijd is denk ik zelf ook aan iets met je remmen. Wiellagers heb ik geen idee van hoe je dat kan controleren en kromme schijven ook niet. Echter bij kromme schijven heb je continu getril bij het remmen. Althans, zo was het bij mijn auto wel (of die waren gewoon rete krom :') ).

Wat je wel kan doen is je klauwen loshalen (dan wel om de beurt) en eens je rem een paar keer inknijpen om te kijken of beide zuigers werken. Kan je meteen je blokjes goed controleren.

Opletten dat je niet de zuigers uit je klauw duwt (dus niet te veel in je remhendel knijpen als je klauw niet op je schijf zit!!!) want dan heb je een mooi klusje met ten eerste de bende schoonmaken en daarna je remmerij van nieuwe vloeistof voorzien met ontluchten en al. Daar word je niet blij van als je dat niet hebt ingepland.

Misschien zit er wel een zuiger vast of iets. Werkt wel alles dan betekent het nog niet dat je schijven niet krom zijn maar zo heb je dan al weer 2 dingen meer uitgesloten.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Denk dat Martell je al het beste antwoord heeft gegeven om even een bezoekje te brengen aan een motorzaak in de buurt. In de regel hoef je niet te betalen om alleen even naar de motor kijken of een stukje te rijden om te luisteren.

Tenzij je precies waar het geluid vandaan komt, blijft het voor iedereen hier gokken (maar dan heb je zelf ook het antwoord al).

Er zijn vast wel trucjes om op speling te checken. Voorwiel van de grond en voelen/kijken of er iets van speling op zit (al zit er vast geen middenbok onder je fiets).
Of bijvoorbeeld je voorwiel fixeren en middels het sturen voelen/kijken of je iets van speling ziet.



Deze regel snap ik niet????
In de regel moet je natuurlijk voor elke dienst gewoon betalen, zal toch wel vreemd zijn dat je te pas en te onpas langs kan rijden om gratis diagnose te laten stellen en dan het zelf te gaan verhelpen.
Wat wel normaal is dat je langs rijd een diagnose laat stellen en dan laten repareren, een wiellager kost ook de wereld niet.
Dan is het in de regel dat deze diagnose gratis is :-)
Maar dan heb je toch je leermoment gekregen om de volgende keer te weten dat dit een wiellager zal zijn.
 
Deze regel snap ik niet????
In de regel moet je natuurlijk voor elke dienst gewoon betalen, zal toch wel vreemd zijn dat je te pas en te onpas langs kan rijden om gratis diagnose te laten stellen en dan het zelf te gaan verhelpen.
Wat wel normaal is dat je langs rijd een diagnose laat stellen en dan laten repareren, een wiellager kost ook de wereld niet.
Dan is het in de regel dat deze diagnose gratis is :-)
Maar dan heb je toch je leermoment gekregen om de volgende keer te weten dat dit een wiellager zal zijn.

:^
 
Deze regel snap ik niet????
In de regel moet je natuurlijk voor elke dienst gewoon betalen, zal toch wel vreemd zijn dat je te pas en te onpas langs kan rijden om gratis diagnose te laten stellen en dan het zelf te gaan verhelpen.
Wat wel normaal is dat je langs rijd een diagnose laat stellen en dan laten repareren, een wiellager kost ook de wereld niet.
Dan is het in de regel dat deze diagnose gratis is :-)
Maar dan heb je toch je leermoment gekregen om de volgende keer te weten dat dit een wiellager zal zijn.

Volgens mij is het niet zo zwart/wit en misschien heb ik het niet helemaal gelukkig omschreven.. maar ik bedoelde niet om het na een gratis diagnose even zelf te gaan fixen..
Het lijkt me inderdaad netjes om het ook bij betreffende zaak te laten repareren als er iets wordt geconstatateerd.. met de nadruk op als.

Het is ook een stukje klantenservice en er voor zorgen dat de klant voor je zaak kiest. Zal ook nog wel afhangen van het moment (of het druk is) en of er dus een monteur vrij is.
En dan verschilt het nog of ze je kennen.
Als er op dat moment geen tijd is om 'even te kijken', krijg je normaal netjes te horen dat je een afspraak kunt inplannen.. en dan is het uurtje factuurtje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan