Fireblade 954 accu ineens helemaal leeg gestart

HerrJohann

MF'er
30 jun 2013
224
3
Zaandam
Goedemorgen,

Gister na even tanken (ritje van 5 minuten) wil ik mn motor starten en ineens sloeg ie niet meer aan. Accu helemaal leeggestart (binnen 2 minuten al). Kan dit komen door een slechte accu of moet ik t probleem elders zoeken?

Daarna aangelopen en toen liep ie goed en toen ik een stuk had gereden startte die weer gewoon goed.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan bij een slecht geladen accu. Als ik dat heb dan branden de indicatoren van de richtingaanwijzers het eerst niet meer. Verder natuurlijk de accu laden en het voltage controleren. Bij 12,2 Volt en lager is de accu leeg. 12,6 tot 12,8 is een normaal geladen accu. Mijn acculader houdt de accu op 12,6 Volt omdat dit het beste zou zijn maar Amperage kan wel eens wat uitmaken. Vervolgens de accu tientallen seconden belasten met alle lichten aan en even weer testen met de multimeter. Soms heeft een accu alleen nog oppervlaktespanning. Daarbij opgemerkt dat 2 minuten starten wél heel erg veel is en dat de accu dan vast niets mankeert.

Door een slecht contact kan er te weinig stroom lopen. Controleer en reinig de accupolen. Volg de plus kabel naar het startersrelais en de min naar de aarde op het frame of aan het blok.

Meet dan de laadspanning met draaiende motor en de meter weer op de accupolen. Ongeacht het toerental moet er dan ongeveer 14,2 Volt zijn. Speciale aandacht moet altijd uitgaan naar de stekker in de regulator. Wanneer daar een contact is die slecht is dan worden de andere windingen van de dynamo te zwaar belast. De stekker, of de isolatie van draden daar, kunnen dan ook smelten. In zo een geval is er natuurlijk al snel te weinig spanning.

Een motor die warm is zal "arm" beter lopen en daarom starten motoren altijd wat slechter na gebruik dus ga eens na of die veel te rijk afgesteld kan staan. Er zit vast een hoogte afstelschroef op de carburatoren. Rechts is armer. De juiste warmtegraad bougies gemonteerd zitten (ook optisch controleren of ze niet te vet geworden zijn, bovendien of ze allemaal goede vonk hebben tegen het blok aan of dit even door de garage laten doen. Een kort bezoek aan de dealer kan wel eens wat opleveren.

De ontstekingsmodule controleren (stekkers, zekering, aarde kabel contact geen roest er onder) en de bobines/coils door hun weerstand te meten. Bij een kortgesloten spoel in de bobine heeft die bobine mogelijk een warmte verkleuring. Bij een warm geworden bobine stijgt de weerstand en dat zou bij kortsluiting in de windingen wel eens net onvoldoende kunnen zijn om te starten. De weerstand meten kan je zien op YouTube:

Verder zou je wel eens kunnen controleren hoe de conditie van de paniek knop is. Alle stroom van de ontsteking moet hier door heen. Het contact kan smerig zijn of er is een gat in gebrand door veelvuldig gebruik. Had je die knop meteen heen en weer bewogen dan zou je weten of het dat kon zijn.

Als aanlopen wel lukte is er misschien onvoldoende vacuüm in de benzinekraan. De motor heeft veel benzine nodig gehad toen die nog koud was en aanrennen geeft meer vacuüm dan met de starter ronddraaien. Controleer de dunnere leiding naar de automatische benzinekraan eens of zet een nylon "T" stuk, van 8 mm denk ik, op de plaats van de kraan of gebruik de Pri (prime) stand van de kraan als je deze hebt.

Hopelijk heeft iemand anders nog een idee maar een multimeter hoort bij de uitrusting en met deze tips kan je toch al wel wat proberen uit te sluiten.
 
Accu en laadsysteem sowieso doormeten.

En met 2 minuten starten, krijg je een accu wel leeg hoor.

Zeker als je vlak daarvoor ook al gestart hebt en maar 5 minuutjes hebt gereden.

Hoe lang zit deze accu er al in?
 
Accu en laadsysteem sowieso doormeten.

En met 2 minuten starten, krijg je een accu wel leeg hoor.

Zeker als je vlak daarvoor ook al gestart hebt en maar 5 minuutjes hebt gereden.

Hoe lang zit deze accu er al in?

Accu os denk ik al een paar jaar oud, vorig jaar is er maar 100 km in een jaar mee gereden door vorige eigenaar!
 
Bij zo een lage kilometrage zou de benzine vervuild kunnen zijn. Eerst wordt er lak afgezet en dan komt dat bij gebruik los in kleine stukjes. De brandstoffilter controleren want de filter kan wel helemaal vol zitten. Een automatische benzinekraan heeft een veertje en een rubber schijfje, dit zou na zoveel stilstand verdroogd kunnen zijn.

Waarom ik nog even keek naar dit topic is: de motor heeft verschillende veiligheid schakelaars om te voorkomen dat je hem in zijn versnelling start. De stander en de versnellingen. In de koppelingshandel zit een klein schakelaartje wat dit opheft. Ga de volgende keren dus eens na of je de motor kan starten wanneer je de zij-stander heel langzaam in doet en heel voorzichtig van twee én van één naar neutraal schakelt. Omgekeerd natuurlijk altijd de koppeling intrekken wanneer een motor niet aanslaat. Starten met ingetrokken koppeling kan iets trager gaan maar biedt meteen uitsluitsel over of het zo een betrekkelijk eenvoudig probleem kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bij zo een lage kilometrage zou de benzine vervuild kunnen zijn. Eerst wordt er lak afgezet en dan komt dat bij gebruik los in kleine stukjes. De brandstoffilter controleren want de filter kan wel helemaal vol zitten. Een automatische benzinekraan heeft een veertje en een rubber schijfje, dit zou na zoveel stilstand verdroogd kunnen zijn.

Waarom ik nog even keek naar dit topic is: de motor heeft verschillende veiligheid schakelaars om te voorkomen dat je hem in zijn versnelling start. De stander en de versnellingen. In de koppelingshandel zit een klein schakelaartje wat dit opheft. Ga de volgende keren dus eens na of je de motor kan starten wanneer je de zij-stander heel langzaam in doet en heel voorzichtig van twee én van één naar neutraal schakelt. Omgekeerd natuurlijk altijd de koppeling intrekken wanneer een motor niet aanslaat. Starten met ingetrokken koppeling kan iets trager gaan maar biedt meteen uitsluitsel over of het zo een betrekkelijk eenvoudig probleem kan zijn.

Als 1 van de beveiligingen het probleem zou zijn gaat de startmotor niet rond...
 
Ik denk dat de accu door het lage aantal kilometers door de vorige eigenaar aan het eind van z'n latijn is. Hij zal waarschijnlijk een paar keer door zelfontlading behoorlijk leeg geweest zijn en dan slaat het fosfateringsproces toe. Daardoor neemt de capacitieit af terwijl je de accu nog wel kunt laden en ook de normale spanningen nog meet.

Een nieuwe accu zal dus wel de oplossing zijn.
 
allemaal bedankt voor de tips.

gister naar de honda guru van nederland, Frank Lemstra geweest, het een en ander doorgemeten en alles was goed. wellicht had ik gewoon pech en dacht de motor ivm lage temperatuur nog om automatisch te choken en was dat wellicht net iets te veel.

dynamo laadt goed bij, accu is op spanning, als het nog een keer gebeurd dan is het wellicht de spanningsregelaar.

maar gister 180km gereden en niets aan het handje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan