Probleempje Tiger 1050 na onderhoudsbeurt

TigerT

MF veteraan
1 nov 2006
2.753
0
Ridderkerk
Onlangs heeft mijn Tiger 1050 z’n 20k beurt gehad. Uitgevoerde werkzaamheden/vervangen onderdelen: olie en oliefilter vernieuwd, luchtfilter en bougies vervangen, gasklep balans afgesteld, klepspeling gecontroleerd (afstellen niet nodig) remvloeistof vervangen, remmen schoongemaakt. Er zijn alleen originele onderdelen gebruikt.

Wat is nu het geval: na (even) stationair of laag in de toeren lopen reageert de motor even niet en daarna heel abrupt bij weer gas geven. Dit doet zich voornamelijk in stadsverkeer. Even gas dicht (bijv. omdat je twijfelt of dat die automobilist je wel heeft gezien) en daarna weer gas geven. Alsof ie onder je vandaan schiet.
Niet echt gevaarlijk (mits niet teveel gas) maar het gebeurt ook in een bocht wanneer je even inhoudt omdat de vrachtwagen op de rechterbaan uitzwenkt en dan is t aanzienlijk minder, zeker als straks de herfst er weer aankomt.
Ook bij optrekken vanuit stilstand zit er een aarzeling in. Inmiddels al een aantal maal gehad dat de motor afsloeg omdat het gas niet direct reageert en dat heb ik in de afgelopen 7 jaar Tiger rijden nog nooit gehad. Niet op de vorige, niet op deze -tot aan de beurt- en niet op de vervangende die ik mee had tijdens de beurt.

Het laat zich t best omschrijven alsof de gasklep blijft hangen en vervolgens open schiet (dit is het niet maar zo voelt t).

Het is eigenlijk alleen in het lagere toerengebied. Bij het oprijden van een klaverblad vanaf de rijksweg merk ik eigenlijk niets. Het is dus niet het “gewone” aan/uit effect waar een Tiger lichtjes last van heeft. Ook stationair loopt ie mooi. Er is dus verder niks merkbaar behalve in situaties als hierboven omschreven.

De motor is inmiddels al terug geweest naar de dealer. Toen ik de monteur het probleem voorlegde keek hij me al wat wazig aan, want geen idee hoe dit zou kunnen komen. Na een paar uurtjes prutsen geen verbetering. Nog een andere mapping geprobeerd maar ook daarna bleef t probleem aanwezig.

Inmiddels weer een afspraak gemaakt om nogmaals te proberen het probleem te verhelpen. Gezien het resultaat van de vorige poging ben ik er nog niet van overtuigd dat het nu wel zal gaan lukken vandaar dat ik hier even een beroep wil doen op de aanwezige kennis en ervaringen. Mocht iemand het probleem kennen of een mogelijke verklaring hebben dan hoor ik dat graag. Kom ik toch wat beter beslagen ten ijs zeker als tips ook onderbouwd zijn. Alvast dank voor t meedenken.
 
Onlangs heeft mijn Tiger 1050 z’n 20k beurt gehad. Uitgevoerde werkzaamheden/vervangen onderdelen: olie en oliefilter vernieuwd, luchtfilter en bougies vervangen, gasklep balans afgesteld, klepspeling gecontroleerd (afstellen niet nodig) remvloeistof vervangen, remmen schoongemaakt. Er zijn alleen originele onderdelen gebruikt.

Wat is nu het geval: na (even) stationair of laag in de toeren lopen reageert de motor even niet en daarna heel abrupt bij weer gas geven. Dit doet zich voornamelijk in stadsverkeer. Even gas dicht (bijv. omdat je twijfelt of dat die automobilist je wel heeft gezien) en daarna weer gas geven. Alsof ie onder je vandaan schiet.
Niet echt gevaarlijk (mits niet teveel gas) maar het gebeurt ook in een bocht wanneer je even inhoudt omdat de vrachtwagen op de rechterbaan uitzwenkt en dan is t aanzienlijk minder, zeker als straks de herfst er weer aankomt.
Ook bij optrekken vanuit stilstand zit er een aarzeling in. Inmiddels al een aantal maal gehad dat de motor afsloeg omdat het gas niet direct reageert en dat heb ik in de afgelopen 7 jaar Tiger rijden nog nooit gehad. Niet op de vorige, niet op deze -tot aan de beurt- en niet op de vervangende die ik mee had tijdens de beurt.

Het laat zich t best omschrijven alsof de gasklep blijft hangen en vervolgens open schiet (dit is het niet maar zo voelt t).

Het is eigenlijk alleen in het lagere toerengebied. Bij het oprijden van een klaverblad vanaf de rijksweg merk ik eigenlijk niets. Het is dus niet het “gewone” aan/uit effect waar een Tiger lichtjes last van heeft. Ook stationair loopt ie mooi. Er is dus verder niks merkbaar behalve in situaties als hierboven omschreven.

De motor is inmiddels al terug geweest naar de dealer. Toen ik de monteur het probleem voorlegde keek hij me al wat wazig aan, want geen idee hoe dit zou kunnen komen. Na een paar uurtjes prutsen geen verbetering. Nog een andere mapping geprobeerd maar ook daarna bleef t probleem aanwezig.

Inmiddels weer een afspraak gemaakt om nogmaals te proberen het probleem te verhelpen. Gezien het resultaat van de vorige poging ben ik er nog niet van overtuigd dat het nu wel zal gaan lukken vandaar dat ik hier even een beroep wil doen op de aanwezige kennis en ervaringen. Mocht iemand het probleem kennen of een mogelijke verklaring hebben dan hoor ik dat graag. Kom ik toch wat beter beslagen ten ijs zeker als tips ook onderbouwd zijn. Alvast dank voor t meedenken.
De pest is dat we dan voor een ander gaan denken.
Op zich niet erg, want ik wil jou graag helpen.

Toch is dit een geval: garage moet het oplossen, moet je ze de kans voor geven.
Als dat niet lukt, spreek je af dat een andere garage het op gaat lossen, en die twee moeten dan onderling maar uitmaken hoe eea betaald gaat worden.
 
a synchroon zetten?
Ik vind t hartstikke fijn dat je meedenkt maar alleen 'a synchroon zetten' zegt mij dus helemaal niks. Dat je t niet over de spiegels hebt dat snap ik nog wel maar verders ...... :')

De pest is dat we dan voor een ander gaan denken.
Op zich niet erg, want ik wil jou graag helpen.

Toch is dit een geval: garage moet het oplossen, moet je ze de kans voor geven.
Als dat niet lukt, spreek je af dat een andere garage het op gaat lossen, en die twee moeten dan onderling maar uitmaken hoe eea betaald gaat worden.

Hoe t juridisch in elkaar steekt dat weet ik wel, alleen technisch ben ik wat minder onderlegd.
Ik verwacht ook niet dat iemand t op afstand kan oplossen maar er zullen best mogelijke verklaringen zijn waar de monteur niet 1-2-3 aan denkt en een ander die thuis is in de techniek of ervaring heeft met een soortgelijk probleem wel. En dat neem ik mee naar de garage. Vandaar dat ik enige onderbouwing heel erg op prijs stel.
Toch bedankt.

Het enige wat ik kan bedenken is dat bij het afstellen van de gasklep balans iets niet goed is gegaan.
Als i daarvoor dit probleem niet heeft gehad zou ik voor de oplossing van Zot gaan.
Oké, tnx. De monteur had het er al over dat ie opnieuw moest gaan afstellen, dus grote kans dat ie dit bedoelde.
En dan hoop ik dat Zot nog even wil toelichten.
 
Misschien heeft de monteur het vacuümslangetje niet aangesloten op de Map-sensor?

Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor

Situated to the left side of the airbox, connected to each of the three throttle bodies by equal length tubes. The MAP sensor provides information to the ECM which is used at shallow throttle angles (very small throttle openings) to provide accurate engine load indications to the ECM. This degree of engine load accuracy allows the ECM to make very small adjustments to fuel and ignition which would otherwise not be possible from throttle angle data alone.

Bron 675 System Info

Ook zou je eens aan de monteur kunnen vragen of hij de TPS wel heeft gereset na het laden van een nieuwe map in de ecu.
 
Beetje stom mss, maar heb je erg veel speling op je gaskabel?

Als je zelf wat wil controleren kan je:
- synchronisatie vd gaskleppen eenvoudig zelf kontroleren.
carburateurs synchroniseren met vloeistof gevulde slang
- je kan ook tune ecu downloaden en aansluiten op je motor
Je kan daarmee bv zelf je TPS resetten

Ik heb zelf gemerkt dat zelf sleutelen langer duurt, maar soms wel een nauwkeuriger afstelling oplevert...
 
Misschien heeft de monteur het vacuümslangetje niet aangesloten op de Map-sensor?

Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor

Situated to the left side of the airbox, connected to each of the three throttle bodies by equal length tubes. The MAP sensor provides information to the ECM which is used at shallow throttle angles (very small throttle openings) to provide accurate engine load indications to the ECM. This degree of engine load accuracy allows the ECM to make very small adjustments to fuel and ignition which would otherwise not be possible from throttle angle data alone.

Bron 675 System Info

Ook zou je eens aan de monteur kunnen vragen of hij de TPS wel heeft gereset na het laden van een nieuwe map in de ecu.
Goeie tips, tnx

Beetje stom mss, maar heb je erg veel speling op je gaskabel?
Niet stom :N. Denk da je de vrije slag bedoeld? Niet groter dan ik gewend ben.
Als je zelf wat wil controleren kan je:
- synchronisatie vd gaskleppen eenvoudig zelf kontroleren.
carburateurs synchroniseren met vloeistof gevulde slang
Ik weet nog net wel dat ik geen carbs heb :)
- je kan ook tune ecu downloaden en aansluiten op je motor
Je kan daarmee bv zelf je TPS resetten

Ik heb zelf gemerkt dat zelf sleutelen langer duurt, maar soms wel een nauwkeuriger afstelling oplevert...
Zij hebben iets niet goed gedaan en moeten dat dus gewoon oplossen. Maar afgezien daarvan, als ik zelf handig was geweest met motor-sleutelen had ik m niet weggebracht. Dus nee, daar ga ik me niet aan wagen. Maar wie weet, ben ik straks met jullie hulp wel zover :')
 
Nog even voor de geïnteresseerden: Motor is afgelopen week weer terug geweest. Voor wat ik ervan begreep is het gasklephuis gedemonteerd, alles daarmee samenhangend gecheckt, teruggeplaatst, opnieuw gesynchroniseerd, nog wat fijn-tuning en........................
het probleem lijkt nu toch te zijn verholpen.

De hapering bij optrekken is nagenoeg niet merkbaar meer en de "hik" na gas los slecht lichtjes. Maar zoals ie nu is valt er goed mee te leven. Dat klinkt misschien nog niet al te positief maar dat zal er ook mee samenhangen dat na de kuren die 'ie vertoonde elk dingetje dat voorheen misschien niet opviel dat nu wel doet. Ik houd er dan ook rekening mee dat ik zelf weer even op de motor moet "inslijten".

Iedereen bedankt :} voor t meedenken en de tips. Eigenlijk was aan alles al gedacht (en evt. uitgevoerd). Volgens de monteur kan het synchroniseren op verschillende manieren worden uitgevoerd :? en is er daar kennelijk iets niet goed gegaan. Details daarover heb ik niet maar t resultaat is in ieder geval ergens tussen acceptabel en goed.

En dan toch ook nog maar even een compliment aan t betreffende bedrijf (de monteur leest mee :P): geen gezeur gehad dat t aan mij zou liggen, dat t normaal zou zijn of de eeuwige dooddoener "ik heb er zelf mee gereden en merk niks". Niks van dat alles maar gewoon serieus aan de slag om de klacht/het probleem te verhelpen. Helemaal goed.

Tot zover de avonturen van TigerT. En zoals t er naar uitziet: geen wordt vervolgd. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan