Suzuki TL1000S houdt in

Qubus

MF veteraan
5 mei 2008
1.285
1
Breda
Dag allen,

Mijn Suzuki TL1000S V ('97) met 35.000km op de klok heeft een mysterieus probleem.

Het probleem betreft inhouden/stotteren/wegvallen bij accelereren. Het probleem openbaart zich vanaf 4000/4500 rpm, vooral bij flink accelereren (drie kwart gas) met warme motor.

Het probleem kan optreden na 15 km maar net zo goed pas na 60 km rijden.
Heb gemerkt dat ik het probleem kan opheffen door het de motor even af te zetten met contact of kill-switch. Daarna rijdt hij opeens weer als vanouds.

Reeds gedaan: brandstofpompunit in tank vervangen, bedrading die zichtbaar is gecontroleerd en alle stekkers gecontroleerd/ingespoten met contactspray.

Zit er een steekje los in de ECU? :?
 
Het is een injectiefiets. Heb de brandstofrail en de injectoren zelf nog niet geïnspecteerd.

Ik zit zelf richting een elektronisch probleem te denken omdat het plotseling @ random opkomt en weer weg is als je het contact (heel even) uit en weer aan gezet hebt.

Jij denkt wel mechanisch?
 
The Suzuki TL1000S barnstorming motor, even today, with 125bhp ready to kick your arse within two seconds of opening the throttle fully. Gearbox and clutch are OK, but repeated wheelies can knacker clutches quickly. Early Suzuki TL1000S models had on/off fuel injection, some stalling problems, but most will have been sorted out long ago by now.

Met name dat dik gedrukte stuk lijkt me van toepassing? Heb zelf zeer sterk m'n twijfels bij een mechanisch probleem als je het kan verhelpen (zo het nu lijkt) door het contact aan/uit te doen. Eerder een probleem in de computer/ontstekingsregelaar?
 
The Suzuki TL1000S barnstorming motor, even today, with 125bhp ready to kick your arse within two seconds of opening the throttle fully. Gearbox and clutch are OK, but repeated wheelies can knacker clutches quickly. Early Suzuki TL1000S models had on/off fuel injection, some stalling problems, but most will have been sorted out long ago by now.

Met name dat dik gedrukte stuk lijkt me van toepassing? Heb zelf zeer sterk m'n twijfels bij een mechanisch probleem als je het kan verhelpen (zo het nu lijkt) door het contact aan/uit te doen. Eerder een probleem in de computer/ontstekingsregelaar?

De motor loopt verder best prima. Geen zenuwachtige gasreactie en je kan prima constante snelheden aanhouden, het zogenaamde ''constant fahr ruckelen'' heeft mijn TL niet echt last van.

Daarom denk ik ook richting elektronica! Kijk, een keer de injectoren bekijken en ultrasoon reinigen zal hij niet slechter van worden maar heb niet het idee dat ik er het probleem mee op zal lossen.
Heb tot nu toe ook geen storingscodes zien verschijnen. In dealermode geeft hij gewoon C00 aan.

Bougie van de achterste cilinder (daar kan je makkelijk bij) ziet er ook normaal uit. Dat is ook niet gek omdat de motor 90% van de tijd prima loopt maar soms in een soort storing schiet die door de ECU niet als zodanig wordt geregistreerd. :?
 
Voorste bougie kan je net verwijderen met het boordgereedschap door even de onderste bouten van de radiator te lossen en de radiator dan naar voren te kantelen.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt! Het slangetje van de ontluchting dat vanaf de kuip vooraan met T-stukje naar de tank en dan naar het koppelingsdeksel loopt is intact weet ik. Kan eens proberen deze door te blazen.

Als dat het probleem zou zijn zou de motor pas weer goed lopen als je het tankklepje opent? Zou die brandstofpomp niet altijd functioneren? Het is geen carb-fiets met benzinekraan.

Overigens heb ik de brandstofretourleiding vervangen. Die was van binnen broos. Moet goed zijn nu maar het probleem is niet minder/weg...
 
Dat slangetje wat jij bedoelt is waarschijnlijk je overloopslangetje, voor als je niet kunt tanken en de helft ernaast mikt, en om water af te voeren wat langs je tankdop regent.
Op de ont-/beluchting zit geen slangetje. dit is een balletje met een veertje eronder en bevindt zich in je tankdop (als je een standaard tankdop hebt). Aftermarket (cnc gefreesde) exemplaren missen die functionaliteit wel eens...
Als je het probleem hebt, en je gelijk je tankdop opendoet en je hoort dan een zuigend geluid (geen blazend) dan zou dat het probleem kunnen zijn.
 
Je hebt gelijk TLTim46! |(
Ik zit aan het verkeerde slangetje te denken.

Ga het eens proberen! Tot nu toe geen sissende geluiden gehoord bij openen.
Hoe is dan te verklaren dan bij even afzetten van de motor het probleem weg is (en behoorlijk lang wegblijft)?

Overigens ben ik er achter gekomen dat m'n koppelingsbeveiliging omgelust of op een andere wijze onklaar gemaakt is. Ik kan 'm starten zonder koppeling in te knijpen en dat is voor een Suzuki ongebruikelijk.
Wellicht zit daar iets in. Lees namelijk in onderstaande tekst dat die schakelaar met de ECU verbonden is.

http://wotid.com/tls/content/view/18/56/
 
Hij zou te langzaam kunnen beluchten.. (Ik zeg ook maar wat.)

Dat ie omgelust is zal er niets mee te maken hebben. Hij gaat wel in een andere mapping lopen, maar pruttelen en stotteren zou die niet moeten doen. Heb zelf ook een tijd zo rondgereden ivm afgebroken aansluiting. Wel zou ik dit terugzetten als ik jou was.
 
Hij zou te langzaam kunnen beluchten.. (Ik zeg ook maar wat.)

Dat ie omgelust is zal er niets mee te maken hebben. Hij gaat wel in een andere mapping lopen, maar pruttelen en stotteren zou die niet moeten doen. Heb zelf ook een tijd zo rondgereden ivm afgebroken aansluiting. Wel zou ik dit terugzetten als ik jou was.

Ga je suggestie meenemen! En die koppelingsbeveiliging ga ik maar eens nakijken *D

Omdat het zo'n wazig probleem is heb ik ook wel het idee dat het een combinatie van factoren is.

Heb in ieder geval een paar iridium bougies en nieuwe bougiekappen + -kabels besteld. Ook komt er een vers (K&N) luchtfilter in. Dan zoeken we maar in etappes verder :?
 
En?

Op een TL1000 is het iig belangrijk dat je de TPS (Throttle Position Sensor) goed afstelt (zie youtube voor how to's), en de throttle bodies gesynchroniseerd zijn.

Met een K&N filter moet je 'm eigenlijk opnieuw laten afstellen op de bank.
Nieuwe bougies kan nooit kwaad.

Er is veel info te vinden op TL1000.nl / TLPlanet.com / TLZone.net
 
En?

Op een TL1000 is het iig belangrijk dat je de TPS (Throttle Position Sensor) goed afstelt (zie youtube voor how to's), en de throttle bodies gesynchroniseerd zijn.

Met een K&N filter moet je 'm eigenlijk opnieuw laten afstellen op de bank.
Nieuwe bougies kan nooit kwaad.

Er is veel info te vinden op TL1000.nl / TLPlanet.com / TLZone.net

Als ik in dealermode het contact aanzet staat het ''TPS-streepje'' op de goede plek. De throttle bodies synchroniseren staat inderdaad op het lijstje.

Wilde gisteren beginnen met het onderhoud maar heb geen sleutel maat 21 voor de carterplug |(

Vandaag verder :)
 

Wel een tip die je 12 uur eerder al op tl1000.nl hebt gekregen.....
facepalm.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan