Elektrisch probleem Beta techno 250 trialmotor

Cypher

MF veteraan
15 dec 2007
6.355
3
Achterhoek!
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Beta Techno 250 trialmotor uit '99

Een simpel 250cc 2taktblok zonder accu/startmotor en knipperlichten/verlichting enzovoort.

nu heb ik een elektrisch probleem waar ik de oorzaak niet van kan vinden

-de motor, bij nog aardig koud zijn, slaat soms af bij lage toeren en of langzaam rijden
en dan lijkt het net alsof hij net te laat vonkt en een soort van terugslag krijgt (de ander kant op willen lopen, maar alleen bij koud blok.

-hij vreet bougies, soms wil hij niet meer starten en geen vonk. draai er een nieuw bougietje in en hij doet het weer.. maar draai ik de volgende keer de "kapotte" bougie er weer in dan doet hij het prima

-hij heeft al 2x een condensator in het koelsysteem opgeblazen er zit een gelijkrichter vanaf de stator tussen de ventilator( deze is gelijkspannig)
om de ventilator op gang te helpen bij starten koeling heeft hij deze condensator nodig)

is de brommert dus warm, dan doet hij het prima, en zijn er eigenlijk geen problemen.
alleen met koelen als de condensator dus weer kapot is gegaan en de ventilator niet uit zichzelf start, maar met de hand even op gang geholpen moet worden.

waar moet ik het zoeken?

alle kabels gechecked en geen kapotte bedrading en of sluiting
hele koelsysteem is al eens vervangen inclusief bijbehorende gelijkrichter en kabels


na overleg met een beta dealer dacht deze dat de cdi kapot zou zijn, maar deze kost 240 euro. en het is vreemd dat hij het alleen doet bij een koude motor..
 
geen schema nee..

als de condensator er niet zit dan start de ventilator niet uit zichzelf. en moet je hem net de hand ff helpen en doet hij het. ook bij lage toerentallen zorgt hij dat hij blijft draaien en niet uitvalt.
 
gelijkrichter.png


en die condensator is dus 2x opgeblazen.

1x bij de oude ventilator, en nu bij de nieuwe ventilator weer.
waarschijnlijk gebeurd tegelijk met de bougie die er mee kapte.
 
Dat is een afvlakcondensator.
Wat staat er op?
Of de spanning is te hoog.
Of de spanning die de condensator mag hebben is te laag.
Of de condensator (elco) krijgt wisselspanning door een defect in de gelijkrichter.
 
hij is 1000ų hoeveel volt weet ik zo niet.

toen de eerste opgeblazen was heb ik de complete ventilator inclusief gelijkrichter verwisseld (oem)
de oude ventilator was al niet super meer en kon goedkoop aan een nieuwe komen

stel dat de spanning te hoog word. kan dit ook de oorzaak zijn van kapotte bougies?

bijv spanningsregelaar defect?
 
doet de afvlak condensator dan ook nog wat voor het starten van de ventilator? want als hij er niet in zit, dan start de ventilator niet uit zichzelf. en als hij er wel in zit, dan wel
 
hij is 1000ų hoeveel volt weet ik zo niet.

toen de eerste opgeblazen was heb ik de complete ventilator inclusief gelijkrichter verwisseld (oem)
de oude ventilator was al niet super meer en kon goedkoop aan een nieuwe komen

stel dat de spanning te hoog word. kan dit ook de oorzaak zijn van kapotte bougies?

bijv spanningsregelaar defect?
Heb je rekening gehouden met + en - bij het aansluiten?
1000uF condensators kan je kopen in een elektronicazaak.
Als je een spanningsregelaar hebt is het zeker mogelijk dat hij stuk is.
Meten is weten.
 
ja, hij heeft ook gewoon gewerkt, het is ook een kant en klaar setje, met stekkers. de condensator zit er standaard overheen, en zit ingeseald met de gelijkrichter in krimpkous.

het vervangen van de condensator is het probleem niet, de reden dat hij vaker opgeblazen is, en ook bijv het regelmatig kapotgaan van bougies wel.

spanningsregelaar er eens uitrekken dan maar. allles zit aangesmolten aan de spanningsregelaar, en gesoldeerd bij de bedrading verderop (met krimpkous er overheen, dus meten is wat lastig.
 
inmiddels ben ik een stapje verder

ik heb een schema gevonden van de beta. helaas, kan ik de namen van de draadkleuren niet lezen (ook niet in de originele handleiding)

schema_zps5e1dace0.jpg


hetgeen met de rode kruisen, dat is van de verlichting (koplamp, achterlicht, normale uitknop voor de motor, enz) dit zit er allemaal niet meer op en er zit in plaats van de uitknop nu een magnetische killswitch aan een koordje

nu is er met het verwijderen van de verlichting ook de spanningsregelaar weggekomen

nu zie ik alleen dan deze er "los" bij zit op het schema, dus niet, draadje in en draadje uit naar bijvoorbeeld de koeling. er gaat maar 1 gele draad, van de stator, naar alles toe, en dus niet eerst spanningsregelaar en dan de rest.
klopt dit??

zit deze dan wel op de koeling?? (links onder is de koeling)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan