Motor piept en maakt enorm lawaai..

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hoi,

De sevenfifty heeft wat kuren, proberen te omschrijven, want de dealer is op verlof en Koeno zit met een probleempje :)

1e opmerking: bij vorig onderhoud (700km geleden) had dealer gezegd: bij volgend onderhoud zal de koppeling moeten vervangen worden. maar kan nog eventjes verder.

2e opmerking: uitlaatcollector is aan het doorroesten, maar dat zou een fluitend geluid toch maken ipv piepen?

Gisteren nog eens gaan rijden en na 50km rijden (eerst binnenbaantjes tegen normaal tempo, dan 20km autostrade tegen 110 a 120km/u, dan weer binnenbaantjes.)

plots begint de motor te piepen, en voel ik in de stepjes precies een kloppend gevoel.
Eerste idee was: sjah, daar gaat mijn koppeling...

Koen zet zich even aan de kant, belt vrouwlief op met de melding: ik zal wat later zijn...
Na het laten afkoelen probeer ik toch even te vertrekken, hoe geraak ik anders thuis...
Alles lijkt weer normaal, trekt normaal op en klinkt normaal...

na 10tal km rijden weer hetzelfde verhaal...
even stoppen, wat bijtanken... op middenbok aan het wiel draaien en dan hoor je af en toe iets piepen...

weer naar huis rijden en laatste 30km af en toe wat gepiep, maar niets onoverkomelijk...

hier iemand met ideetjes?
zoiezo blijft motor stilstaan tot ik bij de dealer geraak....
maar als ik nog dingen kan testen: hoor ik het graag...
 
Achterste schijf rem heb ik bij de laatste stop even vast gehad, maar voelde niet overdreven warm aan?
of koelt die enorm snel af ook?
Ik had het idee ook van de rem, maar voelde ook niet veel weerstand bij het optrekken, mjah, is misschien ook geen echte referentie...


Zou een verrot lager niet 'constant' lawaai maken?
 
Kloppend gevoel in stepjes kan veroorzaakt worden door een vastzittende kettingschakel en/of loszittend voorste kettingwiel. Ketting controleren.

grtz,

Cees
-> Kettingtandwielen = allemaal vast.
-> Ketting zelf = overal soepel.
-> Ketting moest wel even gesteld worden (kan ook wat verklaren).


Kan het zijn dat je rem sleept, dat de remvloeistof heet werd en de rem daardoor zwaarder ging slepen en ging piepen?
een verrot lager of een vastlopende achterrem.
Achterwiel kan ik zeer vlot met de hand ronddraaien, dus lijkt mij niet direct het probleem...

Maar..........
Ik kon het wiel van links naar rechts bewegen (speling van 1 of 2MM)
wat opviel tijdens het stellen van de ketting:
het achterwiel zat lichtjes scheef in de brug,
wat dus waarschijnlijk de lagers enorm doen slijten heeft...

dus ik vermoed dat vervangen van achterwiellagers veel zal oplossen...
 
En voor nieuwe achterwiellagers kun je ook bij een motorzaak terecht die niet dicht is.

Jup, dat is waar...
Koeno moet straks even rondbellen, want dealer en vervang dealer zijn deze week niet open...
zou dat lang duren?
Want kan wel is drukke periode zijn door verlof dingen? en zouden ze zomaar tijd hebben om dit er tussen te nemen?

(volgende week vertrekt er eentje op verlengd weekend met de motor :p )
 
Jup, dat is waar...
Koeno moet straks even rondbellen, want dealer en vervang dealer zijn deze week niet open...
zou dat lang duren?
Want kan wel is drukke periode zijn door verlof dingen? en zouden ze zomaar tijd hebben om dit er tussen te nemen?

(volgende week vertrekt er eentje op verlengd weekend met de motor :p )
Je moet niet aan ons vragen hoeveel tijd een ander heeft.
Je de tijd van deze post tikken misschien beten kunnen gebruiken om een motorzaak op te bellen. :)
 
Anders moet je jezelf even contacteren, om te kijken of je beschikbaar bent,
en dan even tot in Aalst (België) rijden om ze te vervangen tegen een vriendenprijsje? :+

Tilburg lijkt me zo ver om te rijden met een motor met versleten lagers :p
1 euro per km.
Lagers zijn op voorraad. Vanmiddag :?

:+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stel nu dat ik je vanaf nu meeneem op de moto, en jij blijft constant zingen...
dan hoor ik het piepen niet meer, en moet er niets gemaakt worden?
dus is mijn probleem voor 10€ opgelost??

ik zie mogelijkheden :+
Voor een meerprijs van €10,- :Y

Nou weet ik niet wat prettiger rijdt. Dat gepiept en gekraak, of.... :+
 
Wacht wacht ik kan niet meer mee:
Als ik hem niet repareer en de motor zingt, dan kan ik er geld mee verdienen...
Als ik hem laat repareren door Martell, dan moet ik reparatie betalen en martell betalen om te zingen...
Als ik hem door iemand uit de buurt laat repareren betaal ik enkel herstelling, en verdien ik geen geld meer met zingende motor?


Wat een verschikkelijke keuze... en tis geeneens vrijdag :(
 
Wacht wacht ik kan niet meer mee:
Als ik hem niet repareer en de motor zingt, dan kan ik er geld mee verdienen...
Als ik hem laat repareren door Martell, dan moet ik reparatie betalen en martell betalen om te zingen...
Als ik hem door iemand uit de buurt laat repareren betaal ik enkel herstelling, en verdien ik geen geld meer met zingende motor?


Wat een verschikkelijke keuze... en tis geeneens vrijdag :(
Het wordt vanzelf weer vijdag :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan