Triumph Sprint 1050 moeilijk van 1 naar 2 bij warm blok

Flit

MF'er
29 mrt 2014
238
2
Tilburg
Sinds een klein half jaar rijdt ik een Triumph Sprint ST 1050 van 2008. Begin dit jaar geïmporteerd vanuit de UK en kort na importeren heeft de motor een uitgebreide beurt gehad (Caramba te Tilburg, hier natuurlijk wel bekend: Martell). Daar werd opgemerkt dat de motor idd nodig toe was aan beurt. Zeer fijne garage!

De laatste tijd merkte ik wanneer er wat langer gereden werd, in ieder geval wat verder als 10-15km, dat schakelen van de 1e naar de 2e versnelling wat stroever ging. Overige versnellingen hebben hier geen last van.

Daarop ben ik aan het spelen geweest met de koppelingskabel wat strakker te zetten op het stuur dmv de stelring. Tot dat ik op het moment aan kwam dat hij te strak stond en bij stevig acceleren het toerental niet lineair meer omhoog ging met de motor, maar sneller > slippende koppeling. Daarop de afstelling van de koppeling weer wat terug gezet, slippende koppeling treed niet meer op. Probleem van soms hakering schakelen van 1 naar 2 bleef zich echter soms voordoen.

Nu heb ik wat langere tijd er al meer gereden en het is echt alleen van 1 naar 2. In zijn vrij krijgen vind ik ook niet zo fijn gaan, maar schijnt wat inherent te zijn aan het type motor/bak. Het schijnt vooral op te treden als het wat warmer weer is en vooral wanneer de olie dus warm is. Bij de laatste beurt is er Castrol RS 10W40 in gegaan. Dat lijkt mij de correcte olie voor de motor en bak in ieder geval. Of zijn er gevallen bekend dat de combinatie van deze olie en deze motor een plakkende koppeling geven? Triumph zelf geeft op dat er 10W40 of 15W50 (maar die laatste is dikker, dus zou nog meer moeten plakken?) van Mobil 1 4T in gaat.

Optie is om de olie (en nieuw filter) te (laten) vervangen door bijvoorbeeld Motul 5100. Zou dat verschil kunnen geven? Of is het gewoon de motor eigen dat van 1 naar 2 soms stroef verloopt? Voor grofweg €50,- heb je natuurlijk verse olie en filters, maar gaat dit wat brengen? Zou bijvoorbeeld de huidige olie al vervuild kunnen zijn, omdat het lange tijd geleden was dat de fiets echt onderhoud heeft gehad?

Als ik de olie peil zit het exact op de streep waar het moet staan, dus niet te veel en niet te weinig. Dat peil ik wel op de middenbok met koude olie.

Alvast bedankt voor de meningen!

ps. Heb al lopen zoeken in de zoek-functie, maar van een plakkende koppeling bij alleen van 1 naar 2 icm een warm blok vind ik eigenlijk niets..
 
Laatst bewerkt:
Een plakkende koppeling treedt doorgaans op bij koude motor.
De motor gaat dan moeilijk in de eerste versnelling en/of heeft de neiging om bij ingetrokken koppeling vooruit te kruipen.
De 1050 motoren schakelen altijd een beetje hakerig, er hoeft dus niets aan de hand te zijn.
De koppelingshendel moet een kleine (enkele mm) speling hebben.
Het is mogelijk dat de motor met andere olie beter schakelt.
Verder kan er een defect zijn aan de koppeling of aan het schakelmechanisme, vooral als er een Engelsman op gereden heeft. :+
 
Laatst bewerkt:
Dus het zou mogelijk zijn dat hij dus met andere olie minder hakering schakelt.. Kwestie van proberen dus?

Vreemde is dat het idd bij een warm blok/warme olie optreed en alleen (voor zo ver ik waarneem) van 1 naar 2. Koud is er niets aan de hand. Dus geen plakkende koppeling? Wellicht gewoon een kenmerk van deze motor, heb geen vergelijk om eerlijk te zeggen met een andere van hetzelfde type.

Enkele mm speling geeft het handboek idd ook op. Dat staat nu zo ingesteld dmv de stelschroef.
 
Een plakkende koppeling treedt doorgaans op bij koude motor.
De motor gaat dan moeilijk in de eerste versnelling en/of heeft de neiging om bij ingetrokken koppeling vooruit te kruipen.
De 1050 motoren schakelen altijd een beetje hakerig, er hoeft dus niets aan de hand te zijn.
De koppelingshendel moet een kleine (enkele mm) speling hebben.
Het is mogelijk dat de motor met andere olie beter schakelt.
Verder kan er een defect zijn aan de koppeling of aan het schakelmechanisme, vooral als er een Engelsman op gereden heeft. :+

:^
mijn triumph heeft ongeveer het zelfde, behalve dat in de vrij zetten, daar heb ik op geen enkele motor last van gehad terwijl sommige ook bekend staan als...

ik weet bijvoorbeeld van de TDM 850 dat die een heel specifiek soort olie nodig hadden, die doet het namelijk beter dan alle andere merken en types. natuurlijk loopt dat ding ook op de andere merken maar net niet zo lekker..
loop eens bij een triumph dealer binnen met je vraag, misschien kunnen die het je vertellen.
anders misschien hier op het forum een topic van jouw model opzoeken, daar zit vast wel ervaring.
 
Ik heb de vraag even in het Sprint ST topic neer gegooid dmv een schaamteloze kopie van de openingspost.

Het verontrust mij niet overigens, wellicht ben ik wat verwend geweest met de klik-klak bak van de vorige fiets, een Yamaha R6. Of van de souplesse van de fiets van schoonvader die ik wel eens mee neem, een Honda Pan European ST1300.
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. Haynes zegt:

Support the bike in een upright position on level ground - don't check the oil level with the bike on its sidestand.

Dus niet op de zijstandaard, maar rechtop. Alleen staat er een plaatje bij waarbij hij op de middenbok staat, terwijl ze wellicht bedoelen op de bandjes? Heb er wel overheen gelezen dat het met warme olie moet gebeuren. Hmm.. Toch even vrouwlief op de fiets laten zitten ipv op de middenbok en met warme olie het peil controleren. Controleer de bandenspanning ook altijd 'koud', wat zo hoort, was er vanuit gegaan dat olie ook koud op niveau gecontroleerd moet worden.

Kan een iets te hoog oliepeil dit hakerig schakelen van 1 naar 2 met warme olie veroorzaken?
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. Haynes zegt:

Support the bike in een upright position on level ground - don't check the oil level with the bike on its sidestand.

Dus niet op de zijstandaard, maar rechtop. Alleen staat er een plaatje bij waarbij hij op de middenbok staat, terwijl ze wellicht bedoelen op de bandjes? Heb er wel overheen gelezen dat het met warme olie moet gebeuren. Hmm.. Toch even vrouwlief op de fiets laten zitten ipv op de middenbok en met warme olie het peil controleren. Controleer de bandenspanning ook altijd 'koud', wat zo hoort, was er vanuit gegaan dat olie ook koud op niveau gecontroleerd moet worden.

Kan een iets te hoog oliepeil dit veroorzaken?
Je moet ook de peilstok geheel indraaien. Dan even rechtop houden, weer op de zijstandaard laten zakken en dan de peilstok uitdraaien en aflezen.
Ik heb met een Tiger 1050 met iets te hoog oliepeil gereden, en geen verschil gemerkt in het schakelen.
 
Het niveau kan flink verschillen tussen warm en koud , en bij mijn africa twin is dat genoeg er voor te zorgen dat de koppeling gaat slepen. Gewoon goed pijlen zoals omschreven staat en dan nog even kijken of hij nog sleept.
 
motul 5100 15w50 erin kan flink schelen

15W50 is toch juist dikker en zal nog meer 'plakken' als 10W40 lijkt mij? Of heb je ervaring met klanten met vergelijkbare euvels gehad en baseer je dat op basis daarvan?

Ga eerst wel eens olie peilen als hij 5min stationair heeft gelopen op de zijstandaard. Dan peilstokje schoon maken, terug stoppen en even rechtop houden. Nauwkeuriger zal ik het niet krijgen.

Grappig om te lezen dat de ene aan geeft dat warm veel uit kan maken (l3on) en een ander op geeft (RR.) dat het verschil erg klein is.

Zal daarom ook van tevoren even koud de stok bekijken of er idd verschil tussen zit. ;)
 
Laatst bewerkt:
15W50 is toch juist dikker en zal nog meer 'plakken' als 10W40 lijkt mij? Of heb je ervaring met klanten met vergelijkbare euvels gehad en baseer je dat op basis daarvan?

Ga eerst wel eens olie peilen als hij 5min stationair heeft gelopen op de zijstandaard. Dan peilstokje schoon maken, terug stoppen en even rechtop houden. Nauwkeuriger zal ik het niet krijgen.

Grappig om te lezen dat de ene aan geeft dat warm veel uit kan maken (l3on) en een ander op geeft (RR.) dat het verschil erg klein is.

Zal daarom ook van tevoren even koud de stok bekijken of er idd verschil tussen zit. ;)
Omdat het verschijnsel bij warme motor optreedt, is het mogelijk dat een hogere viscositeit verbetering geeft. Vermoedelijk is het dan geen plakken van de koppeling, maar een wat grof afgewerkt schakelmechanisme, dat bij warme motor, dus dunnere olie, minder goed zijn werk doet.
Maar dat zijn aannames, proberen is het devies.
 
Dat klinkt idd plausibel dat de smering iets te weinig wordt als de olie warm is en een wat dikkere olie het proberen waard is!

Voorschriften zijn ook 10W40 of 15W50 (vol of half syntheet). Kan beiden dus. Ik opteer voor de half-syntheet, want ga toch elke seizoen van olie wisselen en dat zal zeker minder als 10Dkm per jaar gaan zijn. De pas geboren kleine heeft ook aandacht van papa's nodig..
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt idd plausibel dat de smering iets te weinig wordt als de olie warm is en een wat dikkere olie het proberen waard is!

Voorschriften zijn ook 10W40 of 15W50 (vol of half syntheet). Kan beiden dus. Ik opteer voor de half-syntheet, want ga toch elke seizoen van olie wisselen en dat zal zeker minder als 10Dkm per jaar gaan zijn. De pas geboren kleine heeft ook aandacht van papa's nodig..

Lijkt mij niet dat de smering minder wordt als de olie warm wordt, volgens mij verandert alleen de viscositeit van de olie t.o.v de temperatuur. Tot een bepaalde mate natuurlijk en je olie gaat verbranden.
 
15W50 is toch juist dikker en zal nog meer 'plakken' als 10W40 lijkt mij? Of heb je ervaring met klanten met vergelijkbare euvels gehad en baseer je dat op basis daarvan?

Ga eerst wel eens olie peilen als hij 5min stationair heeft gelopen op de zijstandaard. Dan peilstokje schoon maken, terug stoppen en even rechtop houden. Nauwkeuriger zal ik het niet krijgen.

Grappig om te lezen dat de ene aan geeft dat warm veel uit kan maken (l3on) en een ander op geeft (RR.) dat het verschil erg klein is.

Zal daarom ook van tevoren even koud de stok bekijken of er idd verschil tussen zit. ;)
Het is niet alleen dikte dat anders is.

Ook tussen de merken onderling zitten verschillen.

Dus ook tussen de Motul 10W40 en Castrol 10W40 (en Motorex 10W40 en Bel-Ray 10W40, etc).
 
Het is niet alleen dikte dat anders is.

Ook tussen de merken onderling zitten verschillen.

Dus ook tussen de Motul 10W40 en Castrol 10W40 (en Motorex 10W40 en Bel-Ray 10W40, etc).

In m'n africa twin op aanrade van kevin blade motorex 15w50 erin gegooid, alles voor 7000km perfect. Ik vul erna bij met repsol 15w50 en het gedonder met mn koppeling begon.
 
In m'n africa twin op aanrade van kevin blade motorex 15w50 erin gegooid, alles voor 7000km perfect. Ik vul erna bij met repsol 15w50 en het gedonder met mn koppeling begon.
Dat vind ik vreemd, het lijkt wel reclame. :o
Ik heb in 32 jaar en 600.000 km nog nooit iets dergelijks meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Dat vind ik vreemd, het lijkt wel reclame. :o
Ik heb in 32 jaar en 600.000 km nog nooit iets dergelijks meegemaakt.
Jij niet.

Heel veel andere mensen wel.

Motorblokken reageren nou eenmaal anders op een ander merk olie.

Zelfs twee gelijke modellen/bouwjaren, kunnen verschillen in welke olie het prettigste voor ze is.

En er zijn ook model-series waarbij doorgaans merk X het prettigste is.
 
Ik hoor nu van 2 personen in dit topic (met beiden een motorzaak) dat 15W50 het proberen waard is in ieder geval. Lijkt mij niet dat dat gezegd wordt puur om wat omzet te maken in de zomerse dagen.

:+

Moet eerlijk te kennen geven dat ik er nu vanuit ga dat de spanning van de ketting gewoon goed is op het eerste gezicht. Maar dat komt ook vrij kritisch bij een enkele achterbrug..
 
Laatst bewerkt:
Jij niet.

Heel veel andere mensen wel.

Motorblokken reageren nou eenmaal anders op een ander merk olie.

Zelfs twee gelijke modellen/bouwjaren, kunnen verschillen in welke olie het prettigste voor ze is.

En er zijn ook model-series waarbij doorgaans merk X het prettigste is.
Dan zou ik dat toch gemerkt moeten hebben na al die jaren en al die flessen olie.(alleen goede merken gebruikt)
Ik denk dan ook eerder aan een fictief "gevoel" van de gebruiker, als de specificaties van de verschillende oliën overeenkomen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan