Diversion XJ-600

Geraldhemel

MF'er
28 jul 2014
37
0
Hengelo
Hallo allemaal. Iik ben sinds vrijdag jl. de trotse bezitter van een rijbewijs, en met het oog hierop heb ik al een motor aangeschaft.
Deze Yamaha Diversion XJ-600 '92 had een aantal jaar (8 tot 10) stilgestaan. Oorspronkelijk wou een vriend van me deze aan het lopen krijgen (hij is automonteur) maar dit is helaas niet gelukt. Desondanks heb ik deze motor toch aangeschaft , vooral omdat de prijs mij aanstond (€500). Met een luttele 35000 km op de teller leek mij dit geen miskoop.
Nu na een aantal weken sleutelen en vaak op dit forum te hebben gekeken liep hij gisteren voor de eerste keer. De carburateurs schoongemaakt de kleine en de grote sproeier eruit gehaald, en ultrasoon gereinigd. De gas naalt zat ook vast in de behuizing, maar met een beetje geweld deze er toch heel uit gekregen. Ze zijn wel iets ruwig, maar ze lopen fatsoenlijk in de behuizing, en de veer duwt deze gewoon terug.
Nu het probleem, ik ben er niet van overtuigd dat ik de sproeier en stationair sproeier in de goede fitting heb gedraaid. Vooral omdat de stationaire toerental erg hoog was (6000RPM), nu ik de sproeiers heb omgedraaid, valt de motor telkens uit als ik aan het gas kom. Heeft iemand hier een oplossing of tip voor? Ook bij de exploding views van de carberateurs die ik op het www heb gevonden bieden geen uitsluitsel.
 
Volgens mij zijn beide sproeiers niet wisselbaar ivm de maat van het schroefdraad.
Kan het mishebben hoor zal straks in het werkplaatshandboek kijken voor je.

Overigens als je alles uit elkaar gehad hebt zul je de carberateurs weer moeten synchroniseren.
Dat de toeren hoog zijn in stationair kan daar door komen.
Staat je choke niet aan? Verhoogd ook je toerental?
Je luchtmengselschroef helemaal indraaien en dan 2,5 slag uit kan ook wat toeren schelen.

Je pilotscrews goed terug gezet? Dit zijn de schroefjes die je van bovenaf kan zien als je luchtfilter er vanaf is.

Succes
 
Hallo allemaal. Iik ben sinds vrijdag jl. de trotse bezitter van een rijbewijs, en met het oog hierop heb ik al een motor aangeschaft.
Deze Yamaha Diversion XJ-600 '92 had een aantal jaar (8 tot 10) stilgestaan. Oorspronkelijk wou een vriend van me deze aan het lopen krijgen (hij is automonteur) maar dit is helaas niet gelukt. Desondanks heb ik deze motor toch aangeschaft , vooral omdat de prijs mij aanstond (€500). Met een luttele 35000 km op de teller leek mij dit geen miskoop.
Nu na een aantal weken sleutelen en vaak op dit forum te hebben gekeken liep hij gisteren voor de eerste keer. De carburateurs schoongemaakt de kleine en de grote sproeier eruit gehaald, en ultrasoon gereinigd. De gas naalt zat ook vast in de behuizing, maar met een beetje geweld deze er toch heel uit gekregen. Ze zijn wel iets ruwig, maar ze lopen fatsoenlijk in de behuizing, en de veer duwt deze gewoon terug.
Nu het probleem, ik ben er niet van overtuigd dat ik de sproeier en stationair sproeier in de goede fitting heb gedraaid. Vooral omdat de stationaire toerental erg hoog was (6000RPM), nu ik de sproeiers heb omgedraaid, valt de motor telkens uit als ik aan het gas kom. Heeft iemand hier een oplossing of tip voor? Ook bij de exploding views van de carberateurs die ik op het www heb gevonden bieden geen uitsluitsel.

Het blok loopt.
Dan ben je dus al een heel eind.

Begin maar eens met de carbs geheel en goed schoon te maken. Niet alleen de sproeiers.

Naalden kun je ook wel met de hand schoonmaken, als je maar voorzichtig doet. En nieuwe naalden zitten vaak niet in een revisie-setje.

Luchtmengselschroef ook mee pakken, en op basisi-instelling zetten.

Dan ga je weer monteren, en zorg je er voor dat alles dicht is. Deo-proef.
Stationair naar ong 1000~1100 toeren draaien.

En van daaruit ga je weer verder.

Sjek ook de binnenkant van de tank, op aanslag en rommel en zo.

en voor 500 euro koop je trouwen gewoon rijdende diversions.
 
Martell heeft zeker gelijk ik heb die voor mijn vrouw voor de helft gekocht, rijden.

Wel wat opknapwerk maar goed voor dat geld kun je nog wat geld er in steken ook.
 
Volgens mij zijn beide sproeiers niet wisselbaar ivm de maat van het schroefdraad.
Kan het mishebben hoor zal straks in het werkplaatshandboek kijken voor je.

Overigens als je alles uit elkaar gehad hebt zul je de carberateurs weer moeten synchroniseren.
Dat de toeren hoog zijn in stationair kan daar door komen.
Staat je choke niet aan? Verhoogd ook je toerental?
Je luchtmengselschroef helemaal indraaien en dan 2,5 slag uit kan ook wat toeren schelen.

Je pilotscrews goed terug gezet? Dit zijn de schroefjes die je van bovenaf kan zien als je luchtfilter er vanaf is.

Succes
Ze zijn uitwisselbaar, ik heb ze namelijk omgewisselt. Maar nu ben ik dus niet meer overtuigd van de juiste positie. Als jij hier een handboek over hebt, en dit even wilt nakijken, zou je mij enorm voorthelpen.
 
De pilotschroefjes heb ik er niet uit gehad, dus dat zal het probleem wel niet kunnen zijn. De mengboutjes heb ik inderdaad er weer terug ingedraaid, en 2,5 slag open gezet. Als ik de choke openzet verhoogd het toerental inderdaad. Dus de choke blijft niet hangen. Ja ik besef nu dat het dus geen goedkope motor is, maar nu ik hem eenmaal heb gekocht, zal ik door moeten gaan met dit project. De tank heb ik ook schoongemaakt, daar zat iets rost in, en heb het benzine filtertje ook gewisseld.
Kan het syncroniseren van de carburateurs zoveel RPM verklaren?
 
full
 
Nu weet je waar de hoofdsproeier hoort te zitten ;) makkelijk te zien aan het gaatje, die is namelijk een stuk groter..
Maar je zei dat je ultrasoon gereinigd had dus dan miet toch alles helemaal uit elkaar?
Of heb je alleen de sproeiers gereinigd?
Zo ja kan er nog best wat troep en gom in de kanaaltjes zitten.

Staat je gaskabel niet te strak?
 
Nu weet je waar de hoofdsproeier hoort te zitten ;) makkelijk te zien aan het gaatje, die is namelijk een stuk groter..
Maar je zei dat je ultrasoon gereinigd had dus dan miet toch alles helemaal uit elkaar?
Of heb je alleen de sproeiers gereinigd?
Zo ja kan er nog best wat troep en gom in de kanaaltjes zitten.

Staat je gaskabel niet te strak?
Nee ik heb alleen de sproeiers ultrasoon gereinigd. Als ik de foto's goed kan bekijken is de mainjet de hoge positie en dus de stationairsproeier, de lagere/schuine positie?
De gaskabel; staat niet te strak, deze heeft mooi snelgas, het handvat schiet terug als ik hem loslaat. Maar troep of gom in de kanaaltjes kan het hoge teorental toch niet verklaren?
 
Nope, ik moest daar 3 weken op wachten bij de motorzaak tegenover mn huis. (motoport hengelo). Zou het dat kunnen zijn? Ik kan die reactie niet beredeneren in mn hoofd, als de carburateurs niet syncroom lopen, kan ik me voorstellen dat de motor veel bokt ed. maar toch niet deze symptomen?
 
Als de carbs niet synchroon lopen kan het zijn dat het toerental idd te hoog is.
Maar of het die 6000 toeren verklaard kom je alleen achter na het sync zetten.
Kun je trouwens ook zelf doen hoor, in de how to sectie staat precies hoe en wat.

Als je carbs sync staan kun je in ieder geval verder gaan met de afstelling.
Anders heeft het niet zoveel zin aangezien je dan straks alles weer kan verstellen ;)
 
Heb je trouwens wel de deo test al gedaan?
De rubbers van de inlaat bij een xj600 zijn vaak uitgedroogd en bevatten scheurtjes die op het blote oog nauwelijks te zien zijn.
Ff starten en deo bij je inlaatrubbers spuiten, toerental anders? ---> lekke rubbers.
 
Heb je trouwens wel de deo test al gedaan?
De rubbers van de inlaat bij een xj600 zijn vaak uitgedroogd en bevatten scheurtjes die op het blote oog nauwelijks te zien zijn.
Ff starten en deo bij je inlaatrubbers spuiten, toerental anders? ---> lekke rubbers.
Als ik vanavond weer thuis ben ga ik deze dingen ff checken. Ik hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Je hebt een exploded view?

In het hoge stukje komt je hoofd sproeier, in de lage je start/stationair sproeier maar dat wist je toch al?
De sproeier met het grootste gaatje is je hoofdsproeier dus het kleinste gaatje is je stationair/start sproeier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan