Suzuki GS450L 1981 - voorvork demonteren

syntax44

Rookie
30 jul 2014
8
0
Hi,

ik ben sinds enige dagen bezig om van een Suzuki GS450L uit 1981 een cafe-racer te maken. Dit alles gebeurt in het pittoreske Zaltbommel. Ik weet het, een populaire motor voor het racen :) En ik zal mijn best doen om gaandeweg een foto-verslag te maken. Binnenkort gaat alles naar de straler en ik wil graag de vorkpoten meenemen om te laten stralen, dus de boel moet uit elkaar. Altijd een goed idee om de olie te verversen en de keerringen. Maar....

Nu doet het volgende probleem zich voor, volgens mijn Haynes werkplaatshandboek en mijn Peter's Motorboek en diverse filmpjes op Youtube dien ik aan de bovenkant van de vorkbuis de zgn. "vorkplug" los te draaien. Dat is dan een soort grote moer, die draai je eraf en de kunt de olie eruit gieten. Daarna de veren eruit, etc. Maar....zo ver kom ik echter niet. Bovenop mijn vorkbuis zit iets heel anders, het lijkt wel op een ventiel (zie foto). Als ik eraan draai met een dop dan draait het gewoon rond, maar er komt niets los. Net alsof ik via de andere kant (waar ik dus niet bij kan komen) de boel moet tegenhouden.

Overigens, als ik nu probeer de vorkbuis uit de vorkpoot te trekken (hamerende beweging) dan lijkt dat niet te lukken...ik wil ook niets forceren natuurlijk.

Iemand een idee en alvast bedankt!
full
 
Je moet die dop een paar mm indrukken.
Je ziet dan een circlip zitten die je er uit moet wippen.
Denk er aan dat er een beetje druk op zit door de veer die er tegen drukt.
Het ventiel is om er een beetje luchtdruk (ongeveer 0,5-1 bar)om zo de vork meer veerkracht te geven.
 
Hi v.d.v. en KwaSuz,

bedankt voor jullie snelle reactie. De inbusbout onderin had ik al los, bedankt voor de tip. En de dop kun je inderdaad een heel klein stukje indrukken en dan zie ik een circlip zitten. Ik zal dit echter met iemand samen moeten doen, want ik kom een hand te kort :-) Dus vanavond even proberen.

Ik zal de update hier posten en nogmaals bedankt!
 
Het is gelukt!

Bedankt voor de snelle antwoorden en hopelijk heeft iemand anders hier ooit nog wat aan. Ik heb kennelijk dus ventielen die er af-fabriek niet opzaten. Dus weer wat geleerd.

full
 
Hi KwaSuz,

ja, inderdaad...bedankt voor de tip. Ik vond vanmiddag ook uit dat ik volgens de tekeningen bij cmsnl een zgn. "model-Z" voorvork heb, i.p.v. de "model-T"...ik heb een andere vraag (achtervering), dus maar een losse post van gemaakt. Denk dat deze op slot kan :-)

Nogmaals dank allen
 
Terug
Bovenaan Onderaan