CB550 FOUR ervaringsdeskundige gezocht

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Goedenavond,

Vanavond ben ik gaan kijken voor een CB550 Four om als project te beginnen voor m'n meisje.
Het idee is om er uiteindelijk een caferacer van te bouwen.

Maar goed, het zijn oude beestjes en ik ken ze niet echt goed.
Hij leek mij wel ok, alhoewel ik denk dat de ketting wel vervangen moet worden.
De voorrem deed niet bijster veel, maar de schijf en blokken waren goed.
Misschien dat ontluchten helpt? Eigenaar geeft aan dat ie veel heeft stil gestaan.

Voor de rest was ie wel goed voor zover ik kon zien en voelen.
Niet verschrikkelijk veel snelheid en power, maar een leuk ritje.

Je hoort wel de distributieketting. Is dit normaal? De eigenaar gaf aan dat dit bij de CB hoort.
En wat zijn nog meer zaken waar je bij deze motoren op moet letten.

De KMteller stond trouwens rond 30000. Is dat niet wat weinig voor een motor uit '77?

Alvast bedankt!!!

full
 
Laatst bewerkt:
blokjes maken idd geluid op de distributieketting, en remmen zal die met die scharnierende eenzuigerklauw echt niet beter gaan doen...
nak moet je trouwens handmatig stellen..
 
Tip: Houd de motor wel zo origineel mogelijk of iig alle originele dingen er bij.. worden geld waard :Y

Hahaha. Zoiets had ik al wel begrepen ja.
Wilde er juist iets "moois" van maken.
Hij wil er 1500,- EUR voor hebben.
Ik ken deze motoren niet echt. Is dat een goed bedrag?
LET OP! Ik woon in België (wel Nederlander) maar hier verschillen de prijzen wel iets.
 
Hahaha. Zoiets had ik al wel begrepen ja.
Wilde er juist iets "moois" van maken.
Hij wil er 1500,- EUR voor hebben.
Ik ken deze motoren niet echt. Is dat een goed bedrag?
LET OP! Ik woon in België (wel Nederlander) maar hier verschillen de prijzen wel iets.

Behoorlijk wat geld voor een fiets die waarschijnlijk de klok is rond geweest of in elk geval er heel veel op heeft zitten.
Ik heb jaren geleden de 350 four gehad, dat was helaas geen succes.
Maar goed vanaf mijn pc kan ik het natuurlijk niet beoordelen en ga ik op mijn ervaring met de 350 four af.
Ik zeg niet doen er zijn zeker vele nieuwere modellen te koop voor dat geld. Of die dan beter zijn weet ik natuurlijk niet dat moet je zelf kunnen beoordelen.
 
Hij leek verder wel goed, maar ik begon toch even te twijfelen.
Het zou zonde zijn een slechte motor te kopen.
Alhoewel je dat op voorhand nooit kan weten natuurlijk.

Er leek niet echt iets mis te zijn aan de motor, maar 30000 op een motor uit '77 leek mij wel erg weinig.
Dat komt neer op een 800 km per jaar zo'n beetje.
 
mijn persoonlijke mening....
voor 1500 naar caferacer LATEN STAAN....
Koop hem om hem te conserveren/opknappen en orgineel te laten, of koop iets anders voor VEEEEEELLLLLL minder

Wordt nooit een lekker sturend fietsje....weinig vermogen, en zoek een fiets waar moderne banden op kunnen
 
Weet je eigenlijk zelf wel wat je wilt?
Je waait met alle winden mee hierboven... -O-

Mijn ervaring (met een 350f en 500 (four): hartstikke leuk sturende fietsen. Voor z'n leeftijd behoorlijk modern en stevig te rijden.
Vooral de voorrem is knaken. Op een 500/550 kun je een dubbele schijf zetten. Echt fantastisch wordt het niet, maar het kan i.i.g. iets beter.

Verder zijn het behoorlijk betrouwbare fietsen.
Onderdelen zijn goed leverbaar en over het algemeen niet duur.

Maar goed, het blijft een 40 jaar oud model. Verwacht geen prestaties uit de 21e eeuw.
Via het internet is het onmogelijk te beoordelen of dit fietsje 1500 euro waard is. Het lijkt mij wat aan de hoge kant. Maar een technische goede basis is best wat waard.
Ga je richting de 500 euro, dan zal er wellicht meer moeten gebeuren.

Kmstand zou niet belangrijk moeten zijn. punt 1: niet te achterhalen wat de echte stand is (nieuwe tellers / ander blok / hoeveel revisies gehad, etc). Punt 2: wat is beter? Vele jaren stilgestaan, of alles lekker vet gebleven door veel KMs te rijden.

Succes
 
Weet je eigenlijk zelf wel wat je wilt?
Je waait met alle winden mee hierboven... -O-

Mijn ervaring (met een 350f en 500 (four): hartstikke leuk sturende fietsen. Voor z'n leeftijd behoorlijk modern en stevig te rijden.
Vooral de voorrem is knaken. Op een 500/550 kun je een dubbele schijf zetten. Echt fantastisch wordt het niet, maar het kan i.i.g. iets beter.

Verder zijn het behoorlijk betrouwbare fietsen.
Onderdelen zijn goed leverbaar en over het algemeen niet duur.

Maar goed, het blijft een 40 jaar oud model. Verwacht geen prestaties uit de 21e eeuw.
Via het internet is het onmogelijk te beoordelen of dit fietsje 1500 euro waard is. Het lijkt mij wat aan de hoge kant. Maar een technische goede basis is best wat waard.
Ga je richting de 500 euro, dan zal er wellicht meer moeten gebeuren.

Kmstand zou niet belangrijk moeten zijn. punt 1: niet te achterhalen wat de echte stand is (nieuwe tellers / ander blok / hoeveel revisies gehad, etc). Punt 2: wat is beter? Vele jaren stilgestaan, of alles lekker vet gebleven door veel KMs te rijden.

Succes

Ik waai zeker niet met alle winden mee. Zo is het niet.
Het is ook niet de bedoeling dat het een 21e eeuw fiets is. Daar heb ik een Fazer voor.
Het moet een leuk project worden om een beetje bekend te raken met het bouwen van een caferacer.
Maar hij moet voor mijn meisje worden (de 1000cc Fazer was nog iets te veel van het goede).
Ik ken deze CB550's niet. Dus ik wil zoveel mogelijk informatie hebben.

Ik heb ooit een keer niet geluisterd toen iedereen hier zei dat ik de betreffende motor niet moest kopen, spijt van gehad.

Hij hoeft helemaal niet snel te zijn. Een goed motortje voor een degelijke prijs.
Ik wil niet teveel gaan betalen.

In principe leek het een goed apparaat. Maar ik begon toch te twijfelen.
Wil geen miskoop doen. Hoe moeilijk dat ook is om te zeggen zo op voorhand.
Alles leek gewoon goed toen ik er gister ging kijken.

De eigenaar had het echter over dat de km stand klopt.
Dat verbaasde mij, 30000 km op 37 jaar is niet veel.
Probeer ook de oprechtheid van de verkoper te achterhalen.

Hij had er nog een stel staan (ook andere types waaronder ook een BSA).
HIj lijkt een oprechte liefhebber van de oude Honda's.

Ik zal hem eens vragen wat ie met de prijs wil doen
 
Dan zal dat het zijn geweest.
Iemand wel een idee of 30000 op die dingen geloofwaardig is?
Of is hij gewoon het klokje rond gegaan?
Wat denken jullie?

Het probleem van de primaire ketting is dat deze het carter raakt op een verdikking die daar zit omdat daar een oliekanaal zit.
Als die doorgesleten is is het einde verhaal. (Heb ik met een 500 gehad)
Voor die 30000 kan rustig een 1 of 2 staan.
 
Als je een hekel aan je meisje hebt zou ik hem kopen..... :)
voor dat geld koop je een leuke fazer 600 of een cbr 600, voor nog minder een gpz500, dat zijn fietsen die ik rustig aan mijn meisje durf te geven, en die remmen en sturen nog een beetje, maar een caferacer wordt het niet, maar kun je wel leuke nakeds van maken....
maar goed ieder zijn ding...
En 30.000 km kan heel goed hoor, maar kijk naar de rubbers op de stepjes, de handvaten, handles, corrosie op de voorvork en blok, orginele demper etc.. daar kun je echt wel het verschil zijn tussen 30k of 130 k
 
Als je een hekel aan je meisje hebt zou ik hem kopen..... :)
voor dat geld koop je een leuke fazer 600 of een cbr 600, voor nog minder een gpz500, dat zijn fietsen die ik rustig aan mijn meisje durf te geven, en die remmen en sturen nog een beetje, maar een caferacer wordt het niet, maar kun je wel leuke nakeds van maken....
maar goed ieder zijn ding...
En 30.000 km kan heel goed hoor, maar kijk naar de rubbers op de stepjes, de handvaten, handles, corrosie op de voorvork en blok, orginele demper etc.. daar kun je echt wel het verschil zijn tussen 30k of 130 k

Hahaha. Nou niet echt.
Ze wil graag een caferacer. Kan ik mij iets bij voorstellen.
Een naked of een streetfighter zijn niet helemaal haar ding.

Lastig lastig lastig.
Ik ben niet helemaal onbekend met het aanschaffen van motoren, maar die oude zijn toch altijd lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan