De avonturen van Sammie & de brekende bedrading

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.108
8.239
Assen
Goed.. nog nooit zo iets meegemaakt.. ik heb een oude 6V motor omgebouwd naar 12V en voor het laadcircuit luidsprekerdraad gebruikt, lekker dik dus niet snel draadbreuk, minder spanningsverlies etc..

Nu wilde de motor plots niet bijladen en de bedradng was zowel ergens in het midden gebroken als bj de stekkertjes.. bij de breuken zat wit poeder om de koperen kern..

Kan iemand me dit curieuze verschijnsel verklaren?
 
Poeder rond de kern maakt soepele kabels, de ader kan wat schuiven tov de mantel. Bonus is dat je ook makkelijk de mantel stript.
Waarom je kabel is gebroken heb ik geen idee van.
 
Gesoldeerde kabelschoentjes worden inflexibel en breken dan makkelijk. Niet solderen maar alleen knijpen maakt de verbinding minder gevoelig voor breuk. Het geheel blijft dan wat flexibel. En misschien krimpkous voor de einden gebruiken.
 
..met klemmen heb ik ronduit slechte ervaringen.. de andere aansluitingen waren ook slecht, ik kon de stekkertjes zo van de draden aftrekken.. ik heb ze vervangen voor normale dikte draad van een sloop-kabelboom..
 
..met klemmen heb ik ronduit slechte ervaringen.. de andere aansluitingen waren ook slecht, ik kon de stekkertjes zo van de draden aftrekken.. ik heb ze vervangen voor normale dikte draad van een sloop-kabelboom..


Dan heb je geen fatsoenlijk gereedschap, een goede klemverbinding krijg je niet los zonder de kabel te breken.

Elektra, kabels, verbindingen en tangen topic
 
Goed.. nog nooit zo iets meegemaakt.. ik heb een oude 6V motor omgebouwd naar 12V en voor het laadcircuit luidsprekerdraad gebruikt, lekker dik dus niet snel draadbreuk, minder spanningsverlies etc..

Nu wilde de motor plots niet bijladen en de bedradng was zowel ergens in het midden gebroken als bj de stekkertjes.. bij de breuken zat wit poeder om de koperen kern..

Kan iemand me dit curieuze verschijnsel verklaren?

Dikte en draadbreuk hebben niet een 1 op 1 relatie.
Het gaat erom dat de draad niet of zo min mogelijk trilt. Tijdens het trillen wordt koper vanzelf harder en zal uiteindelijk zijn soepelheid verliezen.
Beter is het om dikke installatiedraad te gebruiken dat is ook meeraderig te verkrijgen.
Goed vastzetten met tyraps.
Het witte poeder is talkpoeder.
 
..met klemmen heb ik ronduit slechte ervaringen.. de andere aansluitingen waren ook slecht, ik kon de stekkertjes zo van de draden aftrekken.. ik heb ze vervangen voor normale dikte draad van een sloop-kabelboom..

Je moet een goede aanknijptang gebruiken met de juiste maat stekkers.
Ik ken het probleem van de losse stekkers na aanknijpen, soms schieten ze makkelijk los. Dan is het draadje vaak net te dun of het stekkertje te dik.

Een gesoldeerde verbinding kan wel maar die mag niet trillen. vastzetten met tyraps.

Wat je niet moet gebruiken zijn kroonsteentjes of draad isoleren met tape.
 
full


SAmmy ...
je moet niet die stekkertjes gebruiken met de isolatie er al om...
de beste stekkertjes zijn stekeertjes die je apart om de ader en apart om de isolatie knijpt, en een soort B indruk achterlaten, en daarna schuif je de isolatie er om...
Deze gaan echt nooit kapot, en trek je er ook niet af
 
Is normaal dat massieve draad breekt evenals de verbinding (door gewicht en trilling).

Op de Laverda kwam dit regelmatig voor, totdat ik de draden vervangen had door fijn gevlochten flexibele kabel, nooit meer problemen gehad.

groet, rinus
 
Terug
Bovenaan Onderaan