VX 800 loopt op 1 cilinder

Fernandovv

Rookie
2 aug 2014
7
0
Hilversum
Hoi allemaal,

Ik rijd nu sinds korte tijd rond op een vx, maar merkte laatst dat hij in de lagere toeren alleen op de achterste cilinder rijdt. Bij 4, 5000 toeren sputtert hij wat en dan komt de voorste cilinder volgens mij wel tot leven.
Naar de motorzaak gegaan en die zeiden dat de carburateur schoongemaakt moet worden. Kosten: Zo'n 200 euro.. Natuurlijk, ik wil een motor die goed loopt, maar kan het kwaad om hier nog even mee door te rijden totdat ik 'm naar de garage kan brengen?

Groeten,

Fernando
 
Heeft deze lang stil gestaan? :)

Een VX is een motor waar je vrij makkelijk bij de carburateur kan. Tank/zadel er af en tjakka. :9



Maar het kan net zo goed een bobine, bougiekabel, kabelbreuk en wie weet wat zijn.
Thermisch gezien is doorrijden niet zo gezond en deze motor rij je normaliter juist vrij laag in toeren.

Of je gaat heel Nederland over de snelweg doorcrossen met een reiniger in je benzinetank.
Poging tot reanimeren carburateur. :+
 
Laatst bewerkt:
Heeft idd een jaartje stil gestaan! Wilde toen in eerste instantie helemaal niet starten, maar na de achterste carburateur gedeeltelijk uit elkaar te hebben gehad en schoongemaakt te hebben sloeg hij aan. Zo blij als ik was dat hij leefde, niet meer naar de andere carburateur omgekeken haha..

Bougiekabel en dop heb ik gisteren vervangen, dus die zijn weer gloedje nieuw en heb net een poging gedaan om hem eens alleen op de voorste cilinder te starten. Twee seconden deed 'ie het, viel uit en starten zat er daarna niet meer in.. Zijn dit idd tekenen van een vervuilde carburateur?
 
Of een moe motorblok. ;)

Met starten een beetje remmenreiniger op de luchtinlaat gespoten? :)
Stationair toerental al iets verhoogd?
Benzinetoevoer gecheckt? Vlotterbakjes afgetapt?

Met starten misschien verzopen, choke heb je niet of amper nodig nu. Streepje gas.
Maar als de carburateur uberhaupt niet/slecht is afgesteld is alles onzeker.
 
Laatst bewerkt:
VX 800 heb ik ooit ook gehad, een jaartje of 8.
Gekocht om de recensies , waarmee de motor de hemel werd ingeprezen. Maar het was meteen een probleemmachine.
Verder goedkoop afgewerkt, behoorlijk wat lasspetters op het frame.
Om kleppen te stellen moet de carbs. en de accu eraf, eigenlijk demonteer je de halve motor.

Misschien vuil in de tank, vuile carbs. kan ook.

Ooit een doorgeslagen condensator gehad, dan doet die het ook zo af en toe, uiteindelijk moet je echt gaan lopen.
Ooit een doorgebrande spoel gehad , hetzelfde verschijnsel als bij de kapotte condensator.

De VX 800 is leuk voor max 140/uur, bij hogere snelheden begint die te slingeren. Dat was heel onaangenaam.
Succes met het opknappen van de VX 800.
 
Ik zou eens de bougies omruilen...kijken of het probleem zich verplaatst..
ik heb namelijk exact hetzelfde gehad met mijn vs700....kwa techniek zijn deze hetzelfde..
nieuwe bougie erin en klaar...
en anders inderdaad carburateur schoon maken...maar dat stelt ook niet veel voor..
 
Wel goed naar de foto's gekeken dan?
En de huidige eigenaar is koekblik monteur en die krijgt hem niet goed aan het lopen.
Dat zegt mij toch wel iets want die bezit als het goed is iig over een voldoende technische achtergrond om als het ding verder goed zou zijn, hem weer goed aan het lopen te krijgen.
 
Carburateurs demonteren en goed schoonmaken is de enige remedie, blijkbaar zit het stationairsysteem dicht (het kleinste sproeiertje).
Bij ongeveer halfgas neemt de hoofdsproeier het verhaal over en dat is blijkbaar ok.
Als je een beetje aan brommertjes geprutseld hebt moet een carb geen probleem voor je zijn dunkt me.

Begin met het bougie verhaal; wissel ze om of vernieuw ze zodat je de ontsteking kunt uitsluiten.
Daarna de carbs onderhanden nemen.

Rondrijden met een reiniger heeft vaak weinig zin: het bocht wat tegenwoordig voor benzine doorgast laat een dikke aanslag achter die echt niet 1-2-3 oplost, dat moet losgepeutert worden.
 
Ikzelf ben helaas nog geen echte sleutelaar, dus dat laat ik voor deze keer liever aan mensen over die er verstand van hebben haha.. Bougie geeft een goede vonk, dus weet niet of het probleem daar nog aan kan liggen?

Verder is de motor officieel nog niet van mij. Hij is van een goede kennis waarvan ik de zomer op de motor mag rondtuffen en als 'ie helemaal bevalt voor een mooi prijsje mag overnemen. Dus daar ga ik eerst maar eens even mee rond de tafel zitten voor een goede prijsafspraak.

Iig bedankt voor de snelle reacties! Ben vandaag even bezig geweest, maar mijn kennis laat me helaas voorlopig nog in de steek om zelf lekker aan de gang te gaan.. Maar ook daarvoor zit ik hier op het forum! ;)
 
Ikzelf ben helaas nog geen echte sleutelaar, dus dat laat ik voor deze keer liever aan mensen over die er verstand van hebben haha.. Bougie geeft een goede vonk, dus weet niet of het probleem daar nog aan kan liggen?

Verder is de motor officieel nog niet van mij. Hij is van een goede kennis waarvan ik de zomer op de motor mag rondtuffen en als 'ie helemaal bevalt voor een mooi prijsje mag overnemen. Dus daar ga ik eerst maar eens even mee rond de tafel zitten voor een goede prijsafspraak.

Iig bedankt voor de snelle reacties! Ben vandaag even bezig geweest, maar mijn kennis laat me helaas voorlopig nog in de steek om zelf lekker aan de gang te gaan.. Maar ook daarvoor zit ik hier op het forum! ;)

Leer dan maar gauw sleutelen.
De VX 800 van mij indertijd is door mensen die er verstand van hadden naar de gallemiezen geholpen.
 
Wel goed naar de foto's gekeken dan?
En de huidige eigenaar is koekblik monteur en die krijgt hem niet goed aan het lopen.
Dat zegt mij toch wel iets want die bezit als het goed is iig over een voldoende technische achtergrond om als het ding verder goed zou zijn, hem weer goed aan het lopen te krijgen.


Wag effe;
Ik heb het er ook niet over om er weer een 'VX' van te maken. Het zou een perfecte start zijn voor bijvoorbeeld een Bobber project van te maken. Ding geeft ie nagenoeg weg!
 
Ik zou dan toch op zijn minst iig een goed lopende basis willen hebben voordat ik veel tyd en geld in een ombouw ging steken en dan er alsnog achter te komen dat het blok ruk is en je nog eens een bom duiten uit moet geven.
 
Ikzelf ben helaas nog geen echte sleutelaar, dus dat laat ik voor deze keer liever aan mensen over die er verstand van hebben haha.. Bougie geeft een goede vonk, dus weet niet of het probleem daar nog aan kan liggen?

Verder is de motor officieel nog niet van mij. Hij is van een goede kennis waarvan ik de zomer op de motor mag rondtuffen en als 'ie helemaal bevalt voor een mooi prijsje mag overnemen. Dus daar ga ik eerst maar eens even mee rond de tafel zitten voor een goede prijsafspraak.

Iig bedankt voor de snelle reacties! Ben vandaag even bezig geweest, maar mijn kennis laat me helaas voorlopig nog in de steek om zelf lekker aan de gang te gaan.. Maar ook daarvoor zit ik hier op het forum! ;)

maakt niet uit wat voor prijs je afspreekt, laat hem de reparatie uitvoeren/regelen en betalen voordat je hem overneemt.
dr staat zoveel te koop met, dit en dat klopt niet maar kost niks om te maken, nou ok doe dat dan eerst zelf :9
 
Heeft idd een jaartje stil gestaan! Wilde toen in eerste instantie helemaal niet starten, maar na de achterste carburateur gedeeltelijk uit elkaar te hebben gehad en schoongemaakt te hebben sloeg hij aan. Zo blij als ik was dat hij leefde, niet meer naar de andere carburateur omgekeken haha..

Bougiekabel en dop heb ik gisteren vervangen, dus die zijn weer gloedje nieuw en heb net een poging gedaan om hem eens alleen op de voorste cilinder te starten. Twee seconden deed 'ie het, viel uit en starten zat er daarna niet meer in.. Zijn dit idd tekenen van een vervuilde carburateur?
Ja.
 
Wat ik zo uit een reactie in dat andere topic begrepen heb schijnt er voor de voorste carb een vacuum bediend benzineopvoerpompje gemonteerd te zijn en ik weet van dat soort pompjes dat als die lang droog hebben gestaan dat de membranen of uitharden of scheuren en dan werkt dit pompje niet meer en krijgt de carb ook geen brandstof meer.
Pompje schijnt uit de reactie op te maken rond de 100 euro te kosten.

Maar ik zou als ik jou was eerst de voorste carb ook ff demonteren en van binnen goed schoon maken en dan vooral de sproeiers.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik heb hem weg laten brengen voor de voorste carburateur en meteen maar een kleine inspectie voor de gehele motor laten doen. Zoals jullie zeiden, de voorste carb zat vol met rommel.. Dit is nu opgelost en hij rijdt als een zonnetje! Nu het weer nog dat mee moet zitten..

Bedankt voor jullie help iig!
 
Terug
Bovenaan Onderaan