Timen Nokkenassen, kan op 2 manieren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nongrada

MF'er
26 okt 2011
207
0
Mantgum
Heb mijn zx6r even aangepakt maar nu kom ik hetvolgende tegen.

Ik moet de naks nog terug plaatsen maar wanneer je 2 rondjes krukas draait draaien deze natuurlijk maar 1 rondje. Daarom kun je ze naar mijn idee op 2 manieren timen?

want als ik ze precies verkeerd om zou plaatsen en dan de krukas 1 rondje zou draaien draaien de nokkenassen slechts een half rondje waardoor ze dan goed staan. Terwijl ik in beide situaties de timing mark goed heb.

Dus mijn vraag, Is het mogelijk om deze verkeerd om te monteren? Of maakt dit niet uit? Lijkt me niet dat je nadat de verbranding plaats heeft gevonden je inlaatkleppen eerst wilt openen :)

het antwoord ligt vast voor de hand (A)
 
Het maakt niet uit.
Als jij de krukas precies 360 graden ronddraait, staat hij namelijk op precies de zelfde stand.
Zo simpel kan het zijn. |(

Weet jij wel zeker dat jij deze reparatie zelf wil doen......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het maakt niet uit.
Als jij de krukas precies 360 graden ronddraait, staat hij namelijk op precies de zelfde stand.
Zo simpel kan het zijn. |(

Weet jij wel zeker dat jij deze reparatie zelf wil doen......


Doe al ongeveer 2 jaar alle onderhoud zelf. Dit is denk ik motor 10 ofzo.
heb tegenwoordig aardig wat gereedschap en zelfs een heftafel etc.

Ik bedenk me net idd dat de zuigers precies hetzelfde blijven..

Ben misschien nog wel een prutser maar kom meestal een heel eind ;D

Maarja nu ben ik er dus nog niet achter waarom hij meteen smoort als het gas open gaat en waarom hij zon raar geluid maakt/trillt
 
Laatst bewerkt:

waar zou dit door komen dan?
Ik voel ook bij het luchtfilter een soort terugslag soms. alsof hij uitlaatgassen via de inlaatkant eruit knalt ofzo..

Maareh back to the problem.

Wat vooraf ging.
Motor gekocht, liep niet mooi. Opengehaald wat bleek luchtfilter was helemaal aan gort en had carbs verstopt etc. carbs gereinigd, kleppen gesteld, vloeistoffen vervangen en ga zo maar door. Weer in mekaar gezet en nu doet ie dit. Eerst liep die wel maar gewoon belabberd nu lijkt het net alsof er een big end lager aan gort is..

Wat heb ik mogelijk verkeerd gedaan hier?
 
Laatst bewerkt:
Mijn idee: nokkenasketting zit te los.

Er is trouwens nog een verkooptopic van je open waar wat mensen om opheldering vragen, aangezien je deze motor volgens mij te koop aanbiedt als zijnde in zeer goede staat? Hij klinkt niet goed iig... :) Zou je dat dus even willen ophelderen, en zo nodig dat topic dus even aanpassen of op hold zetten tot het opgelost is? Top :Y
 
Laatst bewerkt:

waar zou dit door komen dan?
Ik voel ook bij het luchtfilter een soort terugslag soms. alsof hij uitlaatgassen via de inlaatkant eruit knalt ofzo..


iig alles ff los halen... Bij begin beginnen, check of inlaatnokkenas en uitlaatnokkenas op de goede plek zitten, dan nokkenassen via wphb op tijd zetten (schakels tellen en zorgen dat ie niet verspringt als je boel weer vast maakt). NAKS checken voor je deze weer plaatst. Dan eerst op krukas met een sleutel ronddraaien om te controleren of ie niets raakt dan pas starten ;)
 
Mijn idee: nokkenasketting zit te los.

Er is trouwens nog een verkooptopic van je open waar wat mensen om opheldering vragen, aangezien je deze motor volgens mij te koop aanbiedt als zijnde in zeer goede staat? Hij klinkt niet goed iig... :) Zou je dat dus even willen ophelderen, en zo nodig dat topic dus even aanpassen of op hold zetten tot het opgelost is? Top :Y

Goed punt. heb hem verwijdert. Had niet echt reacties dus denk ga hem even aanpakken.. :)
eerst maar eens fixen :)
 
Het maakt niet uit.
Als jij de krukas precies 360 graden ronddraait, staat hij namelijk op precies de zelfde stand.
Zo simpel kan het zijn. |(

Weet jij wel zeker dat jij deze reparatie zelf wil doen......
nee niet helemaal waar
als je de krukas 360 gr raait, draiende nokkenassen maar 180 graden...
verschil...eerst staat 1 op compressieslag nu 4....of andersom, maar dat maakt voor de afstelling niet uit
 
nee niet helemaal waar
als je de krukas 360 gr raait, draiende nokkenassen maar 180 graden...
verschil...eerst staat 1 op compressieslag nu 4....of andersom, maar dat maakt voor de afstelling niet uit

De vraag was dus of dat nog uitmaakt als je de nokkenassen niet zou verdraaien.....
(Als je dan de kleppen niet raakt natuurlijk)
 
Maareh back to the problem.

Wat vooraf ging.
Motor gekocht, liep niet mooi. Opengehaald wat bleek luchtfilter was helemaal aan gort en had carbs verstopt etc. carbs gereinigd, kleppen gesteld, vloeistoffen vervangen en ga zo maar door. Weer in mekaar gezet en nu doet ie dit. Eerst liep die wel maar gewoon belabberd nu lijkt het net alsof er een big end lager aan gort is..

Wat heb ik mogelijk verkeerd gedaan hier?
Je had niet verder moeten sleutelen dan dat door jezelf geknikte benzineslangetje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan