'97 Suzuki Bandit stuurslot

Stender

MF'er
5 aug 2014
37
1
Hallo,

Deze week mijn eerste motor gekocht, een Suzuki Bandit 1200n uit 1997. Nu heb ik een vraag over het stuurslot. Het lukt mij niet om de motor op stuurslot te zetten. Als ik helemaal naar links stuur krijg ik de sleutel wel ingedrukt maar niet naar links gedraaid.

Is hier wat aan te doen? Uit elkaar halen of vervangen ofso?

Alvast bedankt!
 
Contactsloten van Suzuki hebben soms een gebruiksaanwijzig. Dacht dat het contactslot van m'n TL ook kapot was maar na enkele weken kwam ik er spontaan achter dat hij wel op stuurslot kon. Hoe?

De sleutel iets naar achteren trekken in het slot of juist iets naar voren duwen tijdens dat je draait.

Als het goed is werkt dit trucje ook om soepel(er) naar andere standen van het contact te gaan.

Dit heeft mijn TL1000S van '97 en dat had mijn Gixxer van '03. Het uitproberen waard!
 
Ingeval je een compressor hebt (of kunt lenen) het slot flink in de WD 40 spuiten en vervolgens met het luchtpistool "doorblazen". Zo nodig een paar keer achter elkaar herhalen. (en met de sleutel in het slot constant links/rechts draaien) Dan krijg je hem wel werkend. :)
 
Misschien moeten we het sticky maken, maar WD40 is nergens goed voor.

Letterlijk niet.

In contactsloten hoort het iig niet.

Echte kruipolie zou al beter zijn.


Overigens zit er een mechanisme aan het contactslot vast, dat het mechaniek tbv het stuurslot verzorgt. Zonder een contactslot vol te spuiten, is ook dat te behandelen met kruipolie.

Tenminste, als deze motor het stuurslot aan het contact heeft zitten (soms zitten ze ook los op het balhoofd ergens).

Nog een tip: vaak pakt het stuurslot net voor de uiterste stand van het stuur. Beetje bewegen met stuur terwijl ihcte druk met de sleutel wordt uitgeoefend, geeft dan al aan waar het zou moeten 'pakken'.

Doe iig niks te lomp, ivm risico van afbreken sleutel.
 
Misschien moeten we het sticky maken, maar WD40 is nergens goed voor.

Letterlijk niet.

In contactsloten hoort het iig niet.

Echte kruipolie zou al beter zijn.


Overigens zit er een mechanisme aan het contactslot vast, dat het mechaniek tbv het stuurslot verzorgt. Zonder een contactslot vol te spuiten, is ook dat te behandelen met kruipolie.

Tenminste, als deze motor het stuurslot aan het contact heeft zitten (soms zitten ze ook los op het balhoofd ergens).



Nog een tip: vaak pakt het stuurslot net voor de uiterste stand van het stuur. Beetje bewegen met stuur terwijl ihcte druk met de sleutel wordt uitgeoefend, geeft dan al aan waar het zou moeten 'pakken'.

Doe iig niks te lomp, ivm risico van afbreken sleutel.

Ik gebruik WD 40 als "drager" (onschuldig middel) om de aanslag of het vuil te weken en vervolgens met de compressor uit het slot (of de slotconstructie) te blazen.
Heb hiermee menig stuurslot (balhoofdversie of combi met contactslot) werkend gemaakt.

Met kruipolie zou het ook goed kunnen.

En inderdaad niet met geweld. Gewoon voorzichtig "wrikken" en er de tijd voor nemen. :)
 
Zelfde probleem gehad (yamaha)
Sleutel die moeilijk pakt, gaat er wel in maar draait niet of slecht.

Haal n flesje grafiet poeder voor n paar euro bij de halfords.
Iig geen WD40! Die gebruik je maar voor je velgen *D
 
Heb ook een bandit B1200 uit 97 maar dan de S en gaat ook erg moeilijk .
Met een beetje rommelen lukt het wel .

ps stekkertje ook ff los trekken ivm met vervroeging onsteking in de tweede en derde versnelling loopt tie soepeler . ivm met emissie eisen EU hebben ze dit gedaan .
doorzichtige stekker met 2 draden . (gewoon los laten hangen)
Zadel eraf en linker zijkap zie je em zo zitten .


The Bandit 1200 comes with an ignition retarder that is designed to reduce engine/exhaust noise in 2nd and 3rd gear to pass noise emission testing. Some Bandit owners recommend disconnecting this wire to prevent the ignition from retarding in those gears (and losing power). The connector is a two way red/black and green/blue wire near the front of the left side cover panel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zitten frunniken en het slot gesmeerd met naaimachine-olie, het gaat namelijk ook lastig op contact (draait niet door). Het op- en neer doen van de sleutel zal ik eens proberen.

Mocht dat niet baten; is het slot te vervangen? Zoals gezegd gaat het op contact zetten ook lastig.

Die van de onsteking ga ik eens naar kijken ja!
 
ik meen mij te herinneren dat ik bij de bandit de sleutel altijd iets naar achter moest trekken. met de rechter hand ging dit vol automatisch, met linkerhand was het zoeken naar de juiste stand.

had ooit het slot met kettingvet gesmeert. nooit problemen gehad met contactslot of bevriezing van het slot in de winter.
 
Dit slecht draaien van het slot wordt veroorzaakt door de sleutel, die door slijtage iets 'korter' is geworden. De lipjes op de cylinder van het slot gaan dan niet goed meer naar binnen en de cijlinder laat zich niet goed draaien.
Oplossing:
-vervangende sleutel (indien zonder chip, heb ik die wellicht voor je)
-cylinder uit het kontaktslot halen en de laatste 'lipjes' afvijlen
Smeren inderdaad met grafietpoeder en niet met WD40 of olie

Meer info nodig, even een PB sturen
 
19146298zk.jpg


19146299ho.jpg
 
Bedankt allemaal voor het reageren, inmiddels is het opgelost!

Motor was bij de garage voor de ketting en het afstellen en toen zei de garagist (Suzuki expert) dat ik de sleutel inderdaad naar voren moest duwen (Suzuki kwaaltje).

Nu werkt het stuurslot ook en gaat de motor ook makkelijker op contact.
 
Terug
Bovenaan Onderaan