Vreemd DL1000 probleem

vonketrekker

MF veteraan
6 dec 2006
5.059
1
Zuid-Holland
Collega sleutelaars,
Ik heb een probleem met mijn DL1000 en ik heb geen flauw idee waar ik het moet zoeken:

Het probleem
Na een stuk snelweg (minimaal 45 minuten) valt mn motor uit. Soms wil die nog heel even stationair draaien maar smoort die na 10 seconden, soms is het gewoon gelijk uit.

De symptomen
  • Het treed alleen op na 45 minuten snelweg (= constant 4000rpm of meer). Wanneer ik 1,5 uur binnendoor rij (afwisselend in het rood en soms stationair) is er niks aan de hand.
  • Als ik start met flink gas erop blijft die lopen, echter niet constant.
  • Het probleem lijkt langzaam op te bouwen. Eerst valt die uit onder de 2K, rij ik dan door, dan moet ik uiteindelijk boven de 5K draaien om hem levend te houden
  • Laat ik het blok even lekker afkoelen (halfuur niet gebruiken) dan is het probleem weer even weg.
  • De koelvloeistof blijft keurig op temperatuur, olie temperatuur kan ik helaas niet makkelijk meten
Het lijkt me dus, zeker door de afkoel periode, dat er iets te warm wordt...

Wat heb ik al gedaan
  • Bougies vervangen
  • Vloeistoffen gecontroleerd
  • Alle (sensor) stekkers nagelopen die tegenkwam.
Wat ga ik doen:
Gelukkig heb ik nu 3 dagen vrij, dus ik kan 3 dagen aan 1 stuk sleutelen. Ik ga morgen iig
de bougiekabel+kappen vervangen. Verder ga ik zoveel mogelijk bekabeling en aansluitingen controleren.

Waarom dit topic dan?
Omdat het een beetje schieten met hagel is, ik heb werkelijk geen idee wat precies de storing is. Testen van bougies ed is helaas moeilijk omdat het pas na een flink stuk rijden optreed en het best veel sleutelwerk is om erbij te komen. (Plus dat het blok dan natuurlijk loei heet is.

Ik verwacht ook niet een duidelijke oplossing, maar wellicht heeft 1 van jullie zoiets eerder meegemaakt, of hebben jullie nog een goed idee wat het kan zijn. :)
 
Trekt je tank niet vacuüm? Dat zou kunnen verklaren waarom het pas na 45 min. op teed bij relatief constante snelheid. Heb je al eens geprobeerd om je tank open te doen als het probleem optreed?
 
Trekt je tank niet vacuüm? Dat zou kunnen verklaren waarom het pas na 45 min. op teed bij relatief constante snelheid. Heb je al eens geprobeerd om je tank open te doen als het probleem optreed?
Mooie eerste check :)


Als je blok uitvalt, kun je direct er na weer starten. Compressie en ontsteking lijken het dan gewoon te doen.

Je temperatuur blijft ok, dus dat is niet direct een verdachte. Want ook met 15 minuten rijden, heb je al de temp als bij 45 min rijden (even grof gezegd).

Blijft brandstofvoorziening over.

En dat alleen maar even in de snelle op afstand diagnose. Temeer omdat het gemakkelijk na te gaan is.

Zorg er voor dat je relatief eenvoudig bij carbs kan (ev zijkapje thuis laten), neem gereedschap mee om een vlotterbakje af te kunnen tappen. en ga na stilvallen direct kijken of er iets in de vlotterbak zit.

Of trek direct de tankdop open. Een zuigend geluidje moet genoeg zeggen. Net als het feit dat je dan erna wel weer zou moeten kunnen starten (na het opnieuw vollopen van de vlotterbakjes).

Volgorde en keuze van controles moet je zelf maar even uitkiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Martell: Een DL1000 is een (doorontwikkeld) TL1000 blok en heeft injectie.

Als het probleem zich voordoet branden/knipperen er geen storings-/waarschuwingslampjes?

Als je op dat moment het contact aan en uit zet hoor je de brandstofpomp dan zoemen?
 
@Martell: Een DL1000 is een (doorontwikkeld) TL1000 blok en heeft injectie.
Och verrek. Ik zit te suffen.
Als het probleem zich voordoet branden/knipperen er geen storings-/waarschuwingslampjes?

Als je op dat moment het contact aan en uit zet hoor je de brandstofpomp dan zoemen?
dan komt pompje er al verdachte bij, en blijft het verhaal over mogelijk brandstof tekort.
 
Even korte reactie want ik moet door, maar tis geen vacuüm probleem. Dat schoot ook als eerste bij mij binnen en heb ik ook gelijk getest.

Er branden geen extra lampjes of foutcodes, bij uit en aan zetten hoor je idd even de pomp zoemen.

Bedankt voor het meedenken alvast!
 
Even korte reactie want ik moet door, maar tis geen vacuüm probleem. Dat schoot ook als eerste bij mij binnen en heb ik ook gelijk getest.

Er branden geen extra lampjes of foutcodes, bij uit en aan zetten hoor je idd even de pomp zoemen.

Bedankt voor het meedenken alvast!

Ok, dan is dat gecontroleerd :)
 
Brandstof filter?
Lijkt me niet passen bij de symptomen? Maar tis natuurlijk een kleine moeite om uit te sluiten :)
Even een vraag tussendoor: dat smoren, is dat lopen op 2 cilinders of alles gelijk dood?
Ja dat is een erg goede vraag, voor mijn gevoel loopt die dan ff op 1 poot. Maar ik weet niet welke omdat alles heet is van het rijden...
Brandstofdruk meten. Desnoods rijden met meter ertussen.
Goed idee, ik ga opzoek naar 1.

Misschien nog een beetje domme vraag van mij, als het probleem er is, zou het dan nut hebben om de ecu uit te lezen? Om te kijken of er een sensor is die gek doet ofzo?
 
Misschien nog een beetje domme vraag van mij, als het probleem er is, zou het dan nut hebben om de ecu uit te lezen? Om te kijken of er een sensor is die gek doet ofzo?

Je zei dat er geen waarschuwings-/storingslampjes gaan branden op het moment dat de motor vreemd doet. Dan zou je denken dat er geen storingscode in staat.

Daarnaast weet ik niet of een DL1000 een storingsgeheugen heeft. De injectie van mijn TL1000 waar jouw DL op gebaseerd is heeft geen geheugen. Uitlezen als het FI-lampje niet brandt geeft dus gegarandeerd C00 (geen fout) op. Even een dealer bellen en je weet het zeker.
 
Brandstofdruk meten. Desnoods rijden met meter ertussen.

Ik ken het probleem uit het tijdperk dat ik nog druk met auto's (ik weet het) aan het sleutelen was. Met name de wat verder opgefokte honda blokjes hebben dit probleem heel erg na langere tijd 30 tot 45 minuten op een gelijk toerental te hebben gelopen, puur toeval kwam ik aan de oplossing toen ik vanwege een andere aanpassing de brandstof druk verhoogde.
Ik weet dat er voor auto's al voor een paar tientjes een brandstofdruk regelaar te koop is, of dit gaat werken op een motorfiets weet ik niet zeker maar wellicht de moeite waard!

Suc6.
 
Ja dat is een erg goede vraag, voor mijn gevoel loopt die dan ff op 1 poot. Maar ik weet niet welke omdat alles heet is van het rijden...
Ik ken het type motorfiets niet maar hier maak ik uit dat het een 2-cilinderfiets is.

Mijn gok is warmteontwikkeling in een bobine of de ecu. De ecu stuurt een puls van vaste lengte naar de bobine. Bij hogere toerentallen is de warmteontwikkeling daar zo hoog dat de bobine inwendig doorslaat. Een andere oorzaak is ook warmte, maar dan in de ecu, waardoor elektrische componenten daar op hol slaan ofwel dienst weigeren.
 
Ik ken het type motorfiets niet maar hier maak ik uit dat het een 2-cilinderfiets is.

Mijn gok is warmteontwikkeling in een bobine of de ecu. De ecu stuurt een puls van vaste lengte naar de bobine. Bij hogere toerentallen is de warmteontwikkeling daar zo hoog dat de bobine inwendig doorslaat. Een andere oorzaak is ook warmte, maar dan in de ecu, waardoor elektrische componenten daar op hol slaan ofwel dienst weigeren.
Tis inderdaad een twin. Ik zat zelf ook vooral aan bobine en aansturing daarvan te denken, maar brandstofpomp is een goeie 3e optie.

T gaat om zoiets dus
V-strom_1000.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je je DL 1000 al eens op de testbank bij Hoegee laten afstellen. Mijn DL1000 liep als hij warm was, laag in de toeren erg rottig. Ploffen en stotteren onder de 3500 toeren. Nadat hij (vooral onderin de toeren) wat beter afgesteld was, waren deze problemen verleden tijd. Ook presteerde de motor daarna gewoon stukken beter. Hoeft niet hetzelfde probleem te zijn, maar zo'n afstelling bij Hoegee word je fiets nooit slechter van, dus t proberen waard.
 
Laatst bewerkt:
Ja soms geeft die van mij een hikje onder de 3500 ja. Afspraak bij Hoegee staat, maar ergens in september.
Lijkt me overigens losstaand van dit, dit is opeens op komen zetten, terwijl ik hiervoor makkelijk 2 uur snelweg kon rijden...



De fiets ligt nu redelijk uit elkaar, ben ff alles stekkers aan het controleren en inspuiten, bougies heb ik net vervangen want ik had toch nog nieuwe liggen. Dit leverde me eigenlijk wel 2 nieuwe vragen op:
  • De voorste bougiekop was afgekit, iemand enig idee waarom?
  • De bougies kwamen er zo uit, redelijk kleur verschil, iemand hier wat zinnigs over te zeggen?(Links is de voorste cylinder, midden de achterste en rechts de nieuwe
a849159f2cf54022c8b4460001e0232c


Verder ben ik nu oa benzinepomp aan het verwarmen met een fohn om mogelijke problemen te isoleren.
 
Afgekitte voorste bougiedop kan iets te maken hebben met uitvallen van die cilinder bij nat weer. Dan spat er water op. Afgekit om dit te voorkomen of op te lossen...

Bougies vind ik lastig te beoordelen. De voorste is wat zwart en de achterste juist erg wit. Koffiekleur is eigenlijk wat je wil zien.
Zijn het wel twee dezelfde qua merk/type?
Hoe lang hebben ze erin gezeten?
 
Massa's afbeeldingen te vinden op internet waar je je bougie aan de hand van een legenda kan opzoeken en 'wat er dan fout kan zijn'.

readin10.jpg


Deze bijvoorbeeld. Maar die bougie ziet er gewoon uit alsof hij te arm loopt. Het hoort grijs en/of bruin te zijn. Volgens mijn plaatje kan het zelfs duiden op een verkeerde bougie. Nouja, je weet in ieder geval bijna zeker dat hij niet genoeg benzine krijgt.

spark plug conditions - Google zoeken

Heb je een werkplaatshandboek voor je motorfiets? Staat meestal ook vol met nuttige zaken en bekende symptomen.
 
Laatst bewerkt:
Ja soms geeft die van mij een hikje onder de 3500 ja. Afspraak bij Hoegee staat, maar ergens in september.
Lijkt me overigens losstaand van dit, dit is opeens op komen zetten, terwijl ik hiervoor makkelijk 2 uur snelweg kon rijden...



De fiets ligt nu redelijk uit elkaar, ben ff alles stekkers aan het controleren en inspuiten, bougies heb ik net vervangen want ik had toch nog nieuwe liggen. Dit leverde me eigenlijk wel 2 nieuwe vragen op:
  • De voorste bougiekop was afgekit, iemand enig idee waarom?
  • De bougies kwamen er zo uit, redelijk kleur verschil, iemand hier wat zinnigs over te zeggen?(Links is de voorste cylinder, midden de achterste en rechts de nieuwe
[afbeelding]

Verder ben ik nu oa benzinepomp aan het verwarmen met een fohn om mogelijke problemen te isoleren.



die linker bougie zegt duidelijk; te veel brandstof.
een injector probleem ligt voor de hand.
of toch dat je de fout in de bougiekap moet zoeken. of gewoon een slecht functionerende bougie.

klopt de warmtegraad van de bougie???
 
die linker bougie zegt duidelijk; te veel brandstof.
een injector probleem ligt voor de hand.
of toch dat je de fout in de bougiekap moet zoeken. of gewoon een slecht functionerende bougie.

klopt de warmtegraad van de bougie???
Ik neem aan dat teveel brandstof kan komen door
1) teveel brandstof
2) te weinig vonken (waardoor er te veel onverbrande brandstof is, maar niet vanwege een injectorprobleem)

Nummer 2 past namelijk erg goed bij een falende bobine.
 
Ik las net een mooi verhaal over de electrodenpunten van een bougie, wanneer de afstand hiervan te kort is, zal er te weinig weerstand zijn. Dit resulteert in een hogere stroom en dat weer in een warmere Bobine.

Ik ga idd ook even proberen de bobines om te draaien en de bougiekappen te vervangen. Kabels lukt helaas niet, want dat is 1 geheel met de bobine.
 
Terug
Bovenaan Onderaan