Stampende motor - Bougie kleur

Aeschere

Die hard MF'er
22 jul 2013
485
10
Wanneer ik lage toeren rij dan heeft de XJ wat moeite met optrekken en komt er een soort stampend geluid/getril uit. Ik dacht eerst aan een vervuilde carburateur maar ik kreeg ook de tip om eens naar mijn bougies te kijken.

Net maar even twee eruit geschroefd en ik zie onderstaande. Alle bougies zijn op hetzelfde moment geplaatst. De "zwarte" komt uit de stampende kant. De uitlaatpijp wordt hier niet zo warm als de andere.
Wat is hier aan de hand?

IMG_1209.jpg

IMG_1210.jpg

IMG_1211.jpg
 
Wanneer ik lage toeren rij dan heeft de XJ wat moeite met optrekken en komt er een soort stampend geluid/getril uit. Ik dacht eerst aan een vervuilde carburateur maar ik kreeg ook de tip om eens naar mijn bougies te kijken.

Net maar even twee eruit geschroefd en ik zie onderstaande. Alle bougies zijn op hetzelfde moment geplaatst. De "zwarte" komt uit de stampende kant. De uitlaatpijp wordt hier niet zo warm als de andere.
Wat is hier aan de hand?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier kunnen we dus niks mee.

bougies aflezen is een oude kunst, die met name in de 2 takt tijd interessant was.
Bij huidige motoren, ook een oudere XJ, is het al een stuk lastiger.

En die ene pagina in het werkplaatshandboek met bougies is onvolledig, omdat er niet bij staat hoe en waarom en wanneer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan