Oververhitting blok Honda CBR600f2

AnoukWriter

Rookie
11 aug 2014
7
0
Hallo,

Ik heb een Honda CBR600f2 uit 1994. Momenteel oververhit mijn motorblok tijdens iedere rit; ongeacht hoe warm het weer is. Op de snelweg of andere snellere wegen blijft de thermometer halverwege hangen, maar zodra ik de bebouwde kom in rij, zit ik continue in het rood op de temperatuurmeter (en ik voel veel hitte van het blok afkomen bij mijn benen). Metingen na het rijden geven aan dat het blok in een ritje van 5 minuten in de bebouwde kom tussen de 96 en 100 graden wordt.

De fan springt keurig op tijd aan. Inmiddels heb ik de thermostaat vervangen omdat deze niet op tijd meer open ging, maar daarmee is het probleem niet verholpen. De waterpomp doet het bij mijn weten, aangezien de temperatuurmeter op het dasbord aangesloten zit op de bovenkant van het blok terwijl de fan aangesloten zit met een sensor op de radiateur; de fan springt echter altijd aan zodra de meter op het instrumentpanel een bepaalde waarde geeft (deze lopen dus synchroon en dus is het water overal van dezelfde temperatuur?) Het koelsysteem is geflusht en er zit nieuw koelvloeistof in; de koelvloeistof ziet er normaal uit bij aftappen. Ook kwam er niet veel rotzooi uit het systeem tijdens het flushen. De olie die in het blok zit is vers en er zit genoeg olie in. Ook heb ik de radiateur twee maanden geleden gereviseerd; de steentjes ed. zijn er allemaal uitgepeuterd.

Nou hoorde ik dat oververhitting ook veroorzaakt kan worden door compressieproblemen. Ik vind zelf echter dat er niets mankeert aan de compressie omdat ik net zo snel als altijd op kan trekken en ook in de hogere toeren gewoon power heb. Nou weet ik niet of dit uitsluitend is. De motor loopt wel onrustiger stationair.

Ik zit er aan te denken een compressietest te doen, maar dat is erg veel werk bij mijn motor omdat ik er bijna niet bij kan. En dus vraag ik me af of hier iemand is die bekend is met het probleem. Zijn er nog tips over waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt!
Anouk :)
 
Hallo,

Ik heb een Honda CBR600f2 uit 1994. Momenteel oververhit mijn motorblok tijdens iedere rit; ongeacht hoe warm het weer is. Op de snelweg of andere snellere wegen blijft de thermometer halverwege hangen, maar zodra ik de bebouwde kom in rij, zit ik continue in het rood op de temperatuurmeter (en ik voel veel hitte van het blok afkomen bij mijn benen). Metingen na het rijden geven aan dat het blok in een ritje van 5 minuten in de bebouwde kom tussen de 96 en 100 graden wordt.

De fan springt keurig op tijd aan. Inmiddels heb ik de thermostaat vervangen omdat deze niet op tijd meer open ging, maar daarmee is het probleem niet verholpen. De waterpomp doet het bij mijn weten, aangezien de temperatuurmeter op het dasbord aangesloten zit op de bovenkant van het blok terwijl de fan aangesloten zit met een sensor op de radiateur; de fan springt echter altijd aan zodra de meter op het instrumentpanel een bepaalde waarde geeft (deze lopen dus synchroon en dus is het water overal van dezelfde temperatuur?) Het koelsysteem is geflusht en er zit nieuw koelvloeistof in; de koelvloeistof ziet er normaal uit bij aftappen. Ook kwam er niet veel rotzooi uit het systeem tijdens het flushen. De olie die in het blok zit is vers en er zit genoeg olie in. Ook heb ik de radiateur twee maanden geleden gereviseerd; de steentjes ed. zijn er allemaal uitgepeuterd.

Nou hoorde ik dat oververhitting ook veroorzaakt kan worden door compressieproblemen. Ik vind zelf echter dat er niets mankeert aan de compressie omdat ik net zo snel als altijd op kan trekken en ook in de hogere toeren gewoon power heb. Nou weet ik niet of dit uitsluitend is. De motor loopt wel onrustiger stationair.

Ik zit er aan te denken een compressietest te doen, maar dat is erg veel werk bij mijn motor omdat ik er bijna niet bij kan. En dus vraag ik me af of hier iemand is die bekend is met het probleem. Zijn er nog tips over waar ik naar kan kijken?

Alvast bedankt!
Anouk :)
En wat gebeurt er al de fan aanslaat?
 
compressie en kvs temperatuur zijn nou niet echt direct gerelateerd. waarmee heb je de temperatuur gemeten? 100 graden is namelijk geen probleem, en de temperatuurmeter om je dashboard is niet echt een precisieinstrument. Ik zou even de radiateur bekijken als je vind dat de boel warmer dan nrmaal is, vaak zitten deze volgekoekt met vanallesennogwat, dan raakt ie de warmte maar moeilijk kwijt.
 
Bedankt voor de reacties!

Het koelsysteem heb ik ook ontlucht ja.
Als de fan aanslaat gaat de temperatuur naar beneden. Dan slaat de fan weer af en loopt de temp weer op en dan slaat de fan weer aan etc. etc. De fan werkt dus wel gewoon goed.
Dat 100 graden niet té heet is, weet ik, maar het is toch niet normaal dat de motor altijd in het rood loopt als je in de bebouwde kom rijdt...dat deed hij althans nooit dus vandaar dat ik er mee bezig ben. En het maakt daarbij dus niet uit of het warm of koud weer is.
De radiateur heb ik van de buitenkant al helemaal schoongemaakt, dus alle rotzooi die in de vinnen zit eruit gehaald enzo.
 
Bedankt voor de reacties!

Het koelsysteem heb ik ook ontlucht ja.
Als de fan aanslaat gaat de temperatuur naar beneden. Dan slaat de fan weer af en loopt de temp weer op en dan slaat de fan weer aan etc. etc. De fan werkt dus wel gewoon goed.
Dat 100 graden niet té heet is, weet ik, maar het is toch niet normaal dat de motor altijd in het rood loopt als je in de bebouwde kom rijdt...dat deed hij althans nooit dus vandaar dat ik er mee bezig ben. En het maakt daarbij dus niet uit of het warm of koud weer is.
De radiateur heb ik van de buitenkant al helemaal schoongemaakt, dus alle rotzooi die in de vinnen zit eruit gehaald enzo.
Je kunt een andere thermo-switch er in doen, die de fan eerder laat aanslaan.

Als de rest gewoon werkt zoals hoort, zou dat iets kunnen zijn.
 
Ik heb een cbr uit 1999 en in de bebouwde kom zit de temp.meter ook altijd boven in(op 3/4 van de schaal verdeling) maar zodra ik weer kan door rijden zakt de temperatuur weer, als het koelwater niet warmer wordt als wat in de wph staat en fan gaat aan lijkt mij zo op het eerste gezicht niets mee aan de hand, lampje van te warm gaat niet aan?
Anders zou ik toch denken richting opbrengst koelwaterpomp.
 
Laatst bewerkt:
Lampje van te warm gaat niet aan nee. Een andere thermo-switch is misschien een idee, zeker als pth hetzelfde ook heeft bij zijn motor. Ik ga misschien de waterpomp toch eens bekijken...vind het zo raar dat hij eerst niet zo heet werd en nu altijd. De display is betrekkelijk accuraat, en dat de fan aanspringt indiceert dat ook daar een meting wordt gedaan (op de radiateur) dat de boel (te) heet wordt. De fan meet op een ander punt dan de display. Daarnaast heb ik ook nog met een losse thermostaat metingen gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou idd je waterpomp eens controleren, kan zijn dat deze niet goed meer zijn werk doet. En idd 100 graden is niet echt heet. Mijn 1000RR fireblade temp schiet in de stad of bij stoplicht rustig naar 110 graden, tijdens rijden tussen 79 en 82 graden. Mijn fan springt aan bij 102 graden.

Maar omdat je zelf zegt dat hij dat nooit zo deed kan het zijn dat je pomp niet lekker draait. Controleer eerst je pomp maar eens goed. Mss deksel van je pomp demonteren en kijken of je de schoep eruit kan trekken (als je pomp deelbaar is), en anders de pomp helemaal demonteren.
 
Laatst bewerkt:
Goeie vraag, heb hem nog niet bekeken. Mijn koelvloeistofpeil was opeens mysterieus lager geworden en die heb ik nu bijgevuld. Ben nu in de gaten aan het houden of het niveau weer zakt voordat ik besluit de boel open te halen...
 
Lampje van te warm gaat niet aan nee. Een andere thermo-switch is misschien een idee, zeker als pth hetzelfde ook heeft bij zijn motor. Ik ga misschien de waterpomp toch eens bekijken...vind het zo raar dat hij eerst niet zo heet werd en nu altijd. De display is betrekkelijk accuraat, en dat de fan aanspringt indiceert dat ook daar een meting wordt gedaan (op de radiateur) dat de boel (te) heet wordt. De fan meet op een ander punt dan de display. Daarnaast heb ik ook nog met een losse thermostaat metingen gedaan.

Tja.... motoren worden ouder. Het koelsysteem vervuilt inwendig. De radiator wordt aan de buitenkant ook smerig, door een fanatieke poetser of een foutje bij het sleutelen zijn er misschien lamellen dichtgedrukt/beschadigd. Al die troep van jaren zorgt er voor dat de boel wat minder goed gekoeld wordt als toen de motor nieuw was. En er zal altijd een moment komen waarop je dat merkt.....

Ik vind het trouwens nogal meevallen.
 
Loopt stationair onrustig is de motor wel goed afgesteld ? zijn er veranderingen gepleegd ?
Ander uitlaat systeem of carburateur kit ingebouwd ? KN lucht filter etc .
met een te arm mengsel wordt je blok ook heter .

klepspeling ?( te strak ) hoe zien je bougies eruit ?
 
Laatst bewerkt:
Bougies zien er goed uit. Klepspeling is ook gemeten en goed. Ik vind de motor stationair onrustig lopen ja. Er is geen ander uitlaat systeem oid. Wel nieuwe tweedehands carbs een half jaar geleden erop gezet, maar die zijn al 4 keer afgesteld en gesynchroniseerd etc. (in de garage). Misschien toch de carbs, maar dan zou ik dat toch aan de bougies moeten zien? Die zijn mooi van kleur, mooi grijs. Niet wit of aangebrand...
 
Wat vind je meevallen?
Ik bedoel. De thermo switch zorgt ervoor dat bij 100 graden de fan aanslaat m maar als hij dat bijna constant doet vind ik dat niet meevallen. Maar daar vertelt TS niets over

TS zegt dat de motor prima op temperatuur blijft op de buitenweg en dat alleen in de stad de fan regelmatig aanslaat. Ook dan blijft de temperatuur rond die 100 graden.
Als ik op een zomerse dag vanaf een buitenweg de stad in rijd slaat ook bij mij de fan aan. Bij een wat oudere motor, waarbij zonder meer meespeelt wat ik noemde, zal dat vaker gebeuren. Ik zie daar weinig reden voor paniek in. Koelsysteem doorspoelen en opnieuw vullen, radiator goed schoonmaken van alle vliegenlijkjes en de lamellen even controleren, dan is er een grote kans dat het meeste leed wel is geleden..... uiteraard mits ie geen koelvloeistof verliest oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan