Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Het topic komt weer tot leven :P
Leuk dat er weer nieuwe TDM-ers zijn, welkom.
Ik zat net aan m'n eigen TDM te denken, het is de 4e 900 die ik heb. Mijn eerste motor was een nieuwe 2003 die ik kocht toen ik nog in Portugal woonde. Deze een jaar of wat later en weer terug in Nederland met 60.000 km ingeruild op een Italiaan. Daarna een gebruikte zwarte 900 met 25000 km op de klok gekocht, volgens mij een 2005. Maar dat weet Stoelmans wel want die heeft em nu ;).
Deze ook met 60.000 weer ingeruild op een Yamaha Tenere. Na een jaar of 2 de Tenere weer ingeruild voor een goud-zwarte 900 uit 2006. Na 1,5 jaar en ca. 60.000 km weer ingeruild, nu op een Kwaakie. Na de Kawa in december 2014 m'n huidige rode 2010 modelletje gekocht in Grunn, met 25000 op de tellert.
Wat het is weet ik niet, maar ik heb bij deze 900 nog geen behoefte aan iets anders, eerdere motoren moesten na maximaal 2 jaar of met 60.000 het veld ruimen.
Of het nou komt omdat de andere 900's allemaal standaard waren en deze niet, wie weet. Deze heeft een paar aanpassingen;
-Wilbers veren voor en achter
-Powercommander en losgekoppelde lambdasonde, aanrader!
-Verstelbare hogere Palmer ruit, geen dikke nek na een paar uur snelweg meer *O*
-Een rechter en breder stuur, zit net een stukje beter ;)
-Afgedopte klep in de airbox.

Als er geen gekke dingen gaan gebeuren dan passeren we eind van dit jaar de kaap van de 100.000 km, hoor ik er eindelijk ook eens bij :P
En tot nu toe nog nooit panne gehad met een 900, alleen de normale onderhouds dingen en wat normale slijtdeeltjes.
Kortom, een blije TDM-er hier :)

:W
 
En als het me straks lukt zal ik een paar foto`s van mijn TDM plaatsen.
Ik zeg als het lukt, want ik ben geen held met computers vandaar. :? :? :?
 
Ik heb een vraag ik kwam zo straks thuis van mijn werk en wilde de motor in de garage zetten, maar toen ik optrok hoorde ik even een soort van schurend geluid daarna was het weg en trek ik iets rustiger op is geen soort van schurend geluid te horen.
Dus feller optrekken een soort van schurend geluid en bij rustig optrekken geen soort van schurend geluid, iemand een idee? :?
 
Ik heb een vraag ik kwam zo straks thuis van mijn werk en wilde de motor in de garage zetten, maar toen ik optrok hoorde ik even een soort van schurend geluid daarna was het weg en trek ik iets rustiger op is geen soort van schurend geluid te horen.
Dus feller optrekken een soort van schurend geluid en bij rustig optrekken geen soort van schurend geluid, iemand een idee? :?
Heb je zelf een idee waar het vandaan kwam? Uit het motorblok of vanuit het achterwiel? Loopt je ketting vrij? Zat er misschien iets tussen je band en spatbord? Zandkorreltje op je remschijf?
Moeilijk te beoordelen vanachter mijn toetsenbord.
 
Jottum, het soort van schurend geluid kwam niet uit het blok maar ik denk vanuit het achterste gedeelte.
Als eerste heb ik het oliepeil gecontroleerd maar dit was prima.
 
Ik heb een vraag ik kwam zo straks thuis van mijn werk en wilde de motor in de garage zetten, maar toen ik optrok hoorde ik even een soort van schurend geluid daarna was het weg en trek ik iets rustiger op is geen soort van schurend geluid te horen.
Dus feller optrekken een soort van schurend geluid en bij rustig optrekken geen soort van schurend geluid, iemand een idee? :?

Als het een 900 was had ik gezegd ; de koppeling. Doet mijne ook als ie koud is en het enige grote irritatie ding van de TDM B|
Maar volgens mij heb je een 850...geen idee of die dat kwaaltje ook hebben :?
 
Salami, ik heb inderdaad een 850 en zat ook aan de koppeling te denken, maar de motor was niet kou mijn woon- werk afstand is 32km, dus dan is hij wel warm lijkt mij.
Het soort van schurend geluid is ook maar heel kort hoorbaar.
Morgen ga ik weer met de motor naar mijn werk en dan ben ik benieuwd of hij nog steeds dat geluid maakt.

In ieder geval bedankt voor de info. :t
 
het is waarschijnlijk de koppelingkorf, bij hoger toerental met slippende koppeling komt dat voor. niet bij alle TDM's, maar zo nu en dan een exemplaar.
iets minder toeren en koppeling iets sneller laten opkomen.
of koppelinghuis vervangen.
afgezien van een irritante krijs kan het geen kwaad.

groet,

Pieter
 
het is waarschijnlijk de koppelingkorf, bij hoger toerental met slippende koppeling komt dat voor. niet bij alle TDM's, maar zo nu en dan een exemplaar.
iets minder toeren en koppeling iets sneller laten opkomen.
of koppelinghuis vervangen.
afgezien van een irritante krijs kan het geen kwaad.

groet,

Pieter

Mijne heeft het altijd als ie koud is, en bij weinig toeren. Onder de 2500 toeren lukt best. Klinkt alsof je met gierende banden optrekt, regelmatig verbaasde blikken naast me. :P Vreselijk irritant vind ik dat, misschien toch eens naar (laten) kijken dan maar. :Y
 
het is waarschijnlijk de koppelingkorf, bij hoger toerental met slippende koppeling komt dat voor. niet bij alle TDM's, maar zo nu en dan een exemplaar.
iets minder toeren en koppeling iets sneller laten opkomen.
of koppelinghuis vervangen.
afgezien van een irritante krijs kan het geen kwaad.

groet,

Pieter


Pieter, als ik koppelinghuis wil vervangen wat zijn de kosten ±? :?
 
Gisteren iets wezen ophalen in Friesland, nu nog tijd vrij maken om het eronder te hangen :)
gRehds.jpg
 
Nu we het toch over blokken in de achterbak hebben...zou een 900 blok daar ook in passen bij een Panda? En wat zou een fris 900 blok met niet teveel (zeg 40.000) nog moeten kosten?
Ik zit al een tijdje aan een project je te denken waar ik een 900 blok voor nodig heb, en aangezien hier ook zo'n Panda ding voor de deur staat :P
 
Kleine vraag tussendoor

Ik ben met het kouder wordende weer op zoek naar handkappen en handvatverwarming voor mijn TDM 900. Iemand ervaringen met handkappen die goed passen? en in combinatie met handvatverwarming?

Groetjes,

Rob
 
Ha die Robme.

Handkappen van de Suzuki V-Strom,de BMW GS1150 of van Touratech passen op veel motoren en zijn ook
functioneel.
 
Laatst bewerkt:
Kijk dat is goed om te weten!
Maar kunnen handkappen in combinatie met handvatverwarming worden geïnstalleerd of geeft dat moeilijkheden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan