Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik rijd ook lekker door in de winter.

Het feit dat de motor betrouwbaar is, geeft ook motorplezier. Veel motorrijders zeggen dat oud = karakter. Dat zal zo zijn, maar wat is het fijn als een motor betrouwbaar is! Mag dat ook motorplezier geven? :D
 
Dan toch je voeten meer naar achteren zetten in de binnenbochtkant...
of iets meer naast je motor hangen...~[/quote]

Yeah I know...... ben gewoon lui. Met maat 46-47 plat op de steppies pak je al gauw de straat mee. Maar wel een handig signaal dat zegt nog iets schuiner en je steps gaan aan de grond. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik tuf ook nog gewoon elke dag door. Heerlijk met dit weer! Ben wel aan het nadenken over verwarmde handschoenen. De laatste 10min van de rit worden toch wel koud......
 
Ik tuf ook nog gewoon elke dag door. Heerlijk met dit weer! Ben wel aan het nadenken over verwarmde handschoenen. De laatste 10min van de rit worden toch wel koud......

is niet zo duur, snel gemonteerd en ja, lekker warm!
Handkappen scheelt ook al behoorlijk.
 
Handkappen en handvatverwarming helpen mij de winter door.
Woon werk is maar 12 KM maar toch behoorlijk koud nu !

Oh ja en vergeet ik; boutjes een moertjes houden niet van zout zie ik inmiddels aan de bruine verkleuring..... |(
 
Laatst bewerkt:
Beste tdm rijders,

Heeft iemand ervaring met het brandstof filter loshalen? We krijgen het filter niet los van de brandstofpomp. Zie de foto. De clipjes bij de hoeken krijgen we wel los, maar de middelste clip krijgen we dan niet meer los. Doen we dit wel goed?

De handleiding (uitgebreide Engelse versie van bijna 500 pagina's) te vinden op internet is hier zelfs niet duidelijk over.

Het is een TDM 900 uit 2002.

Iemand advies??

Groetjes,
Heko


SO7j4KY.jpg


ATYMdRU.jpg


hzC4P6y.jpg
 
Goeie vraag, lastig te beantwoorden blijkbaar, gezien het overweldigende aantal reacties :P Is ook lastig te bepalen vanaf een paar foto's.
Maar inmiddels gelukt? Enne, waarom doe je het, zit het filter verstopt of gewoon preventief? Mijne heeft er bijna een ton op zitten maar voor zover ik weet is het filter nog nooit vernieuwd.
 
We zoeken een probleem, de motor gaat na een poos rijden stotteren en valt uit op den duur.
Hierna loopt hij weer prima als hij even stil (uit) staat. We denken daarom nu aan de brandstoftoevoer.

Luchtfilter is al vervangen en bougies gecheckt zonder resultaat.
 
Ik ben geen monteur, maar heb je de ontluchting van de tank al gecontroleerd? Hoor je een sissend/zuigend geluid als je direct na het afslaan de tankdop opent?

Als hij brandstof aanzuigt maar er kan geen lucht in de tank worden gezogen (om de plek van die brandstof in te nemen), ontstaat in de tank als het ware geleidelijk een vacuüm (ik heb gezien dat zelfs een deuk in de tank was ontstaan. Daardoor kan er geen brandstof meer aangezogen worden (de "zuigkracht" van het vacuüm is dan groter dan die van de brandstofpomp) waardoor de motor zal gaan stotteren en uiteindelijk afslaan. Maar er zijn natuurlijk ook andere oorzaken mogelijk.
 
We zoeken een probleem, de motor gaat na een poos rijden stotteren en valt uit op den duur.
Hierna loopt hij weer prima als hij even stil (uit) staat. We denken daarom nu aan de brandstoftoevoer.

Luchtfilter is al vervangen en bougies gecheckt zonder resultaat.

Kun je niet ergens een slang lostrekken om te zien hoeveel benzine er uit de pomp komt? Als dat een mooie straal is kun je het filter afstrepen.
De mogelijkheid van een verstopte tankontluchting klinkt inderdaad een stuk waarschijnlijker, wat ook nog zou kunnen is dat de "choke" blijft hangen. Ik weet dat het geen echte choke is, maar het ding is er bekend om dat ie blijft hangen, en daar kunnen dergelijke problemen ook van komen.
 
De brandstofpomp is erg sterk, ook bij verstopte ontluchting krijgt de motor wel benzine.. hij zuigt de tank gewoon zijdelings plat... heb ik al eens geconstateerd....
 
Nou heb ik, of beter gezegd, de TDM, iets wat me niet eerder is opgevallen. Op weg naar huis stond ik voor een stoplicht te wachten, motor loopt rustig 1200-1300 toeren. Maar na een paar minuten begint het toerental op te lopen. Naar 1500-1600 ongeveer. Koelt ie zo snel af dat ie weer op de choke gaat lopen of is er iets anders aan de hand? Laten gebeurde precies hetzelfde.
 
Hallo, ik zal mijzelf even voorstellen ik ben Marten. Morgen ga ik mijn eerste motor ophalen een tdm 850 3vd uit 1994, gekocht bij Pieter.
 
Laatst bewerkt:
~
Hallo, ik zal mijzelf even voorstellen ik ben Marten. Morgen ga ik mijn eerste motor ophalen een tdm 850 3vd uit 1994, gekocht bij Pieter. Best wel raar ik heb hem nog niet horen lopen en heb er nog niet op gereden (motor stond lang stil, benzinedrap in carbs). Maar Pieter zei dat de motor goed loopt en rijdt en hij hem nog ging nalopen, had al even op dit forum gekeken en zag al dat als Pieter dat zegt het dan wel goed komt. Verder moet ik mijn rijbewijs nog halen, hopelijk haal ik hem 10 januari. Dus de motor moet helaas nog even stil.


ez9JAmJG.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wordt hij niet juist warmer door de stilstand met draaiende motor (minder koeling zonder rijwind)?

Hij werd niet warmer tijdens het stilstaan, althans, volgens de meter in het dashboard.
Inmiddels heb ik de thermostaat als verdachte op de korrel. De temperatuur blijft erg laag, al is het ook best fris natuurlijk. Maar zo'n ding kost weinig dus bij twijfel vervangen die hap :P

Veel hoger dan op onderstaand plaatje heb ik de temperatuur al een tijdje niet meer gezien
full
 
Laatst bewerkt:
\
Hallo, ik zal mijzelf even voorstellen ik ben Marten. Morgen ga ik mijn eerste motor ophalen een tdm 850 3vd uit 1994, gekocht bij Pieter. Best wel raar ik heb hem nog niet horen lopen en heb er nog niet op gereden (motor stond lang stil, benzinedrap in carbs). Maar Pieter zei dat de motor goed loopt en rijdt en hij hem nog ging nalopen, had al even op dit forum gekeken en zag al dat als Pieter dat zegt het dan wel goed komt. Verder moet ik mijn rijbewijs nog halen, hopelijk haal ik hem 10 januari. Dus de motor moet helaas nog even stil.


[afbeelding]

Een goede keuze,om bij Pieter zo'n beauty aan te schaffen :Y .
Alvast veel succes met je examen.
Maar doe alsof je gewoon gaat toeren en geniet van de rit,dan komt het vast goed :] .
Maar eerst nog genieten van de feestdagen !!
 
Hallo, even een vraagje over het oliepleilen van mijn tdm 850 3vd uit 1994. Ik dacht altijd dat je deze motor met warme motor moet peilen. Maar als ik in de originele handleiding lees lees ik hier niets over. Hoe moet het nu. Als de motor koud is zie ik wel gewoon dat er olie aan de pijlstok zit. Wel vind ik info over de 4xt, maar deze heeft een peilglas. Graag jullie hulp.
 
Voor de 3VD geldt volgens mij het zelfde als voor de 4TX: Warm rijden, 5 minuutjes tot rust laten komen, rechtop peilen. Ik doe het meestal na een rit, als ik thuis kom: eerst even op het gemak motorpak uittrekken en alles binnen leggen, en tegen de tijd dat ik terug ben kijk ik even.
 
Terug
Bovenaan Onderaan