Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Ik wil bij mijn tdm850 3vd nieuwe lampjes in de koplamp plaatsen, moet ik hiervoor echt elke keer bijna alle kappen van mijn motor afhalen? Of kan dit makkelijker, ik hal nu eerst de 2 zijkappen eraf en daarna de voorkap. Beetje veel werk vind ik voor een paar lampjes. Er zitten nu 2 duplo lampen in, ik wil deze vervangen voor 2 duplo halogeen 40/45watt.
 
Ok, ik zal het eens googelen, ook maar es proberen. Ik zit nu op de 96,000. dus ton gaat zeker lukken!! :Y

dankje, zal zeker lukken. :) Heb 'm ingespoten met ACF50. enige plekje waar de zout te zien is, is op het tandwiel op het achterwiel. Maar dat kan ik er denk ik nog wel weer afpoetsen als ik hem na de winter weer schoonmaak. :) Ik zit nu bijna op de 80.000. Ook op naar de ton in 2017! :]
 
Yes het is gelukt, gister mijn rijbewijs gehaald volgende week hopelijk mijn rijbewijs binnen en dan mijn gekochte tdm 850 3vd gaan testen/rijden. En dan eens gaan rondkijken voor een topkoffer/beugel. Dit lijkt mij handig voor woon-werkverkeer.

\
Hallo, ik zal mijzelf even voorstellen ik ben Marten. Morgen ga ik mijn eerste motor ophalen een tdm 850 3vd uit 1994, gekocht bij Pieter. Best wel raar ik heb hem nog niet horen lopen en heb er nog niet op gereden (motor stond lang stil, benzinedrap in carbs). Maar Pieter zei dat de motor goed loopt en rijdt en hij hem nog ging nalopen, had al even op dit forum gekeken en zag al dat als Pieter dat zegt het dan wel goed komt. Verder moet ik mijn rijbewijs nog halen, hopelijk haal ik hem 10 januari. Dus de motor moet helaas nog even stil.


[afbeelding]
 
Kom, kom... ik ben vandaag nog van Zwolle naar Lunteren op en neer geweest op de motor. Ging best. Maar vrijdag heb ik hem ook laten staan. Er zijn grenzen aan wat verstandig is.

Los daarvan, verstandig om nu niet de weg op te gaan op een motor die je niet kent en met een rijbewijs dat je net hebt. Even geduld nog, en hou de glimmende kant vooral boven!
 
Donderdag op weg naar huis toen ik de straat naar huis indraaide begon de TDM te kuchen. Onder de 3.000 toeren stottert hij. Ik dacht: "dat komt vast van de regen ofzo". De afgelopen dagen was het te glad om te rijden.

Dus vanmorgen de motor weer gestart. Maar direct weer gestotter. Ik dacht evne dat hij op 1 been liep. Beide uitlaatbochten werden wel heet, dus dat is het niet. Maar het toerental stationair schommelt erg, gaat van plof-plof naar 1200 toeren en weer terug.

Toch maar gaan rijden. Misschien als hij warm wordt.... Maar het werd niet beter. Optrekken was de motor meer dan 4000 nodig, anders gestotter. Gas geven resulteerde eerst in weinig. Wat gestotter en dan ineens naar 6.000 toeren. ALs ik rond de 4.000 toeren reed (80/100km per uur) was alles prima. Vervelend toen ik in de file terecht kwam. Elke keer zoveel gas geven. :(

Maar de hamvraag is; wat kan het zijn? Gebben even gebeld. Die dachten aan 'bevriezing'. Maar dat is toch raar? ook toen ik op mn werk kwam na een goed half uur rijden was de motor toch echt wel warm. Ik had meer het idee dat het met luchttoevoer of ontsteking te maken heeft.

Hij moet toch een beurtje en een nieuwe voorband. Ik wilde hem naar Pieter brengen, maar ik heb de komende weken geen tijd om naar Friesland te rijden helaas, en moet toch verder. Breng de motor dan toch maar naar Gebben vanmiddag; dat is redelijk dichtbij mijn huis. Hopelijk kan het snel gefixt worden.

Een leen motor hadden ze ook niet. "met dit weer rijdt er niemand". Nouja zeg!
 
Ik zit aan twee mogelijkheden te denken: de bobine(s), of bevriezing van de carburateurs. Ook na lang rijden kan dat, doordat de lucht met snelheid door de carburateurs loopt en er ook drukverschillen ontstaan kan de carburateur kouder worden dan de omgevingslucht...
 
Maar mijn TDM900A uit 2009 heeft injectie denk ik? dan lijkt me carburateurs dus uitgesloten. :)

Misschien dan toch de bobine(s). Zal er naar laten kijken; bedankt!
 
Donderdag op weg naar huis toen ik de straat naar huis indraaide begon de TDM te kuchen. Onder de 3.000 toeren stottert hij. Ik dacht: "dat komt vast van de regen ofzo". De afgelopen dagen was het te glad om te rijden.

Dus vanmorgen de motor weer gestart. Maar direct weer gestotter. Ik dacht evne dat hij op 1 been liep. Beide uitlaatbochten werden wel heet, dus dat is het niet. Maar het toerental stationair schommelt erg, gaat van plof-plof naar 1200 toeren en weer terug.

Toch maar gaan rijden. Misschien als hij warm wordt.... Maar het werd niet beter. Optrekken was de motor meer dan 4000 nodig, anders gestotter. Gas geven resulteerde eerst in weinig. Wat gestotter en dan ineens naar 6.000 toeren. ALs ik rond de 4.000 toeren reed (80/100km per uur) was alles prima. Vervelend toen ik in de file terecht kwam. Elke keer zoveel gas geven. :(

Maar de hamvraag is; wat kan het zijn? Gebben even gebeld. Die dachten aan 'bevriezing'. Maar dat is toch raar? ook toen ik op mn werk kwam na een goed half uur rijden was de motor toch echt wel warm. Ik had meer het idee dat het met luchttoevoer of ontsteking te maken heeft.

Hij moet toch een beurtje en een nieuwe voorband. Ik wilde hem naar Pieter brengen, maar ik heb de komende weken geen tijd om naar Friesland te rijden helaas, en moet toch verder. Breng de motor dan toch maar naar Gebben vanmiddag; dat is redelijk dichtbij mijn huis. Hopelijk kan het snel gefixt worden.

Een leen motor hadden ze ook niet. "met dit weer rijdt er niemand". Nouja zeg!

aha bekend probleem

de mijne heeft precies hetzelfde

staat nu bij de dealer, ze denken aan de accu,maar is nog even afwachten
 
Donderdag op weg naar huis toen ik de straat naar huis indraaide begon de TDM te kuchen. Onder de 3.000 toeren stottert hij. Ik dacht: "dat komt vast van de regen ofzo". De afgelopen dagen was het te glad om te rijden.

Dus vanmorgen de motor weer gestart. Maar direct weer gestotter. Ik dacht evne dat hij op 1 been liep. Beide uitlaatbochten werden wel heet, dus dat is het niet. Maar het toerental stationair schommelt erg, gaat van plof-plof naar 1200 toeren en weer terug.

Toch maar gaan rijden. Misschien als hij warm wordt.... Maar het werd niet beter. Optrekken was de motor meer dan 4000 nodig, anders gestotter. Gas geven resulteerde eerst in weinig. Wat gestotter en dan ineens naar 6.000 toeren. ALs ik rond de 4.000 toeren reed (80/100km per uur) was alles prima. Vervelend toen ik in de file terecht kwam. Elke keer zoveel gas geven. :(

Maar de hamvraag is; wat kan het zijn? Gebben even gebeld. Die dachten aan 'bevriezing'. Maar dat is toch raar? ook toen ik op mn werk kwam na een goed half uur rijden was de motor toch echt wel warm. Ik had meer het idee dat het met luchttoevoer of ontsteking te maken heeft.

Hij moet toch een beurtje en een nieuwe voorband. Ik wilde hem naar Pieter brengen, maar ik heb de komende weken geen tijd om naar Friesland te rijden helaas, en moet toch verder. Breng de motor dan toch maar naar Gebben vanmiddag; dat is redelijk dichtbij mijn huis. Hopelijk kan het snel gefixt worden.

Een leen motor hadden ze ook niet. "met dit weer rijdt er niemand". Nouja zeg!



Volgens mij blijft je choke hangen.
Er zit een automatische choke op een 900, die wordt bediend door motorvacuum. als de schuif van de choke stroef gaat dan blijft hij hangen.
Soms gaat de motor niet op de choke bij koude start, dan moet je hem wat op toeren houden bij koude motor.
Maar als de choke niet terug gaat, dan verzuipt de motor bij lage toeren of kleine gasklepopening. dat kan het stotteren of inhouden veroorzaken.
Ik zou dus eerst naar de choke laten kijken, dat komt erg vaak voor, zeker bij doorrijders!

En vanaf rogat naar Hoornsterzwaag is maar 35 km.. en er staat hier wel een leenmotor...

Groetjes,

Pieter
 
Komend weekend staan we op De Noordelijke Motorbeurs in Groningen met een mooie TDM stand!
Dus als jullie zin hebben om daar even rond te neuzen, de koffie staat klaar.

Groet,

Pieter
 
Hoi Pieter!

Bedankt voor de suggestie! mocht Gebben er niet uit komen zal ik daar naar kijken. :D

Ik kom toch echt op 51km vanaf Rogat?

Hoe dan ook; in de herst van 2017 zal hij z'n 90.000km beurt moeten hebben. Hopelijk kom ik dan zonder problemen :)

Grappig dat er zoveel oorzaken kunnen zijn wat mensen aangeven:
- choke
- water in de vlotterbak
- accu
- bevriezing

Heel uiteenlopend. Allemaal de diagnose gesteld zonder bij de motor te zijn natuurlijk (Dat kan ook niet anders). Maar wel heel nuttig maar weer dit motor-forum!
 
Donderdag op weg naar huis toen ik de straat naar huis indraaide begon de TDM te kuchen. Onder de 3.000 toeren stottert hij. Ik dacht: "dat komt vast van de regen ofzo". De afgelopen dagen was het te glad om te rijden.

Dus vanmorgen de motor weer gestart. Maar direct weer gestotter. Ik dacht evne dat hij op 1 been liep. Beide uitlaatbochten werden wel heet, dus dat is het niet. Maar het toerental stationair schommelt erg, gaat van plof-plof naar 1200 toeren en weer terug.

Toch maar gaan rijden. Misschien als hij warm wordt.... Maar het werd niet beter. Optrekken was de motor meer dan 4000 nodig, anders gestotter. Gas geven resulteerde eerst in weinig. Wat gestotter en dan ineens naar 6.000 toeren. ALs ik rond de 4.000 toeren reed (80/100km per uur) was alles prima. Vervelend toen ik in de file terecht kwam. Elke keer zoveel gas geven. :(

Maar de hamvraag is; wat kan het zijn? Gebben even gebeld. Die dachten aan 'bevriezing'. Maar dat is toch raar? ook toen ik op mn werk kwam na een goed half uur rijden was de motor toch echt wel warm. Ik had meer het idee dat het met luchttoevoer of ontsteking te maken heeft.

Hij moet toch een beurtje en een nieuwe voorband. Ik wilde hem naar Pieter brengen, maar ik heb de komende weken geen tijd om naar Friesland te rijden helaas, en moet toch verder. Breng de motor dan toch maar naar Gebben vanmiddag; dat is redelijk dichtbij mijn huis. Hopelijk kan het snel gefixt worden.

Een leen motor hadden ze ook niet. "met dit weer rijdt er niemand". Nouja zeg!

Mijne heeft precies hetzelfde gehad, dat was een kapotte bougiekabel bij de bobine, alleen in de regen gaf dat problemen. Testen is simpel; zijkappen eraf, motor starten en met een plantenspuit oid de bobine nat spuiten. Bij de mijne zag ik toen prachtige vonken tussen de kabel en het frame. Fixen was ook simpel, kabel uit bobine draaien, stukje afknippen en weer erin draaien. Nooit meer een probleem mee gehad.
Die choke die blijft hangen heeft mijne ook gehad, en de vorige eigenaar ook zag ik aan de beschadigingen :(
Maar dat gaf alleen een continu verhoogd stationair toerental bij de mijne, geen gestotter. :?
 
Bijzonder. Vanmiddag de tdm opgehaald. Grote beurt gehad. Nieuwe vloeistoffen en filtertjes. Ook de uitlaat bleek niet gasdicht te zijn bij de aansluitingen. Ook dit opgelost.

Gevolg: Het gestotter is weg! Het kan zijn dat ze meer gedaan hebben dan ze zeggen, (ze zeggen dat het gestotter weg was dus geen onderzoek meer nodig) maar dat lijkt me sterk want ik heb ze alleen voor de beurt betaald. Hoe dan ook: Hij loopt beter dan eerst (ook door aanpassing uitlaten). Fijn im in de zon weer naar huis te kunnen rijden. Maandag lekker weer met de tdm naar mn werk! 👍

Blijven toch fijne motoren! Ook even hvv op laten zetten: Lekker comfortabel ivm de handkappen die ik al had! 😎
 
de mijne is ook weer terug

nieuwe accu, en de vorige eigenaar had wat "modificaties"uitgevoerd.
diverse gaten in het luchtfilter huis geboord -O-

zitten weer keurig dicht met ducktape 8-)


nu nog op zoek naar een lambasonde, is ook foetsie
 
Nou, sinds vandaag heb ik dan eindelijk een keer meegemaakt dat de TDM me liet staan. Gelukkig wel thuis.
Motor heeft een weekje stil gestaan, dus ik vond het vanmiddag wel weer eens tijd voor een ritje. Maar dat ging niet door, accu bijna plat. Startmotor ging heel traag. Even aan de lader, daarna heel moeilijk starten met een enorme witte rookwolk/ benzine damp.
Maar eens zien wat ie morgen doet, als ie nou weer gewoon start zit er toch een stille verbuiker vrees ik. B|
 
de mijne is ook weer terug

nieuwe accu, en de vorige eigenaar had wat "modificaties"uitgevoerd.
diverse gaten in het luchtfilter huis geboord -O-

zitten weer keurig dicht met ducktape 8-)


nu nog op zoek naar een lambasonde, is ook foetsie

heb ik wel liggen hoor,

groet,

Pieter
 
Terug
Bovenaan Onderaan