Yamaha TDM 850 en 900 Topic Deel 6

Donderdag jl mijn TDM 4TX 1997 weggebracht voor een Winterslaap. Bij het ontwaken is hij ook toe aan een setje nieuwe banden. Heb ik een mooi moment gekozen voor de winterslaap of ben ik te vroeg geweest en krijgen we nog mooie dagen?

Welke winter ?
Tenzij je niet in koeler weer en regen wilt rijden ;).
Maar niemand kan je zeggen,wanneer het het juiste moment is om je motor zijn rust te geven.
Iedere rijder is anders.
 
Heeft iemand nog interesse in een 91 model (3VD)?
Kijk dan even in het Te Koop hoekje ;)
 
Dit is alleen de slip-on demper (hoewel er weinig gedempt wordt zo te zien...). Je moet dus ook nog linkpijpen hebben om van de bochten naar de demper te komen.
 
check eens delkevic bij bolski. rvs bochtenset en enkele demper. goedkoper ga je nieuw niet vinden. werkt OK. klinkt ok. geen e-keur. Maar onderschat niet hoeveel lawaai er normaal wordt gedempt door de tussendemper die onder je blok hangt. Als die weg is (geroest) dan krijg je er een flinke bak extra lawaai bij. Een korte open demper rechtstreeks op je bochten aangesloten geeft echt 5x meer herrie.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

ik heb na de verkoop van mijn TDM 850, nog een mooie servicebok in de aanbieding. Is er vanuit hier interesse?
 
Moment van de dag...

full


in Maart 2014 kocht ik deze TDM met 36111km op de teller. Nu iets minder dan 4 jaar en 64000km later dus de Ton gepasseerd.

Onderhoud/slijtage:
2 sets banden (!), 1 set voorremblokken, 1 kettingset en een sloot olie + filter, remvloeistofjes etc
2x kleppen gesteld (@ 44,000 en @ 99000, zelf gedaan).

mankementen: zero.

De kosten zijn echt minimaal dus zo!
 
Laatst bewerkt:
Nog maar eens een poging om een vraag te stellen op dit tdm forum . Eerder kwam ik terecht bij algemeenheden...
Dus ik vroeg me af welk bouwj tdm 900 ik best kan vertrouwen . Ik vernam al wat gepruts met abs bij laatste modeljaren . Misschien beter een model zonder abs ....?
Bij algemene vragen beweerde de/ een moderator dat tdm een stom model is !? Das pas objectieve ondersteuning !
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er specifieke jaren zijn die problemen kennen binnen de 900-serie, maar wellicht dat één van de meer technisch onderlegde posters daar wat meer licht op kan laten schijnen...
 
Bij de allereerste serie is een terugroepactie geweest voor de TPS.
Enkele jaargangen met ABS hadden een probleem met de opname krans in het achterwiel waardoor bij hogere snelheden (< 150) het ABS lampje ging branden. resetten door contact uit en weer aan. Garantie door Yamaha,ook na de garantieperiode. Omdat de krans onderdeel is van het achterwiel wordt het hele achterwiel vervangen.
De ABS modulator is gevoelig voor vervuiling. Dat is niet alleen bij YAMAHA zo. Bij remolie verversen is het noodzakelijk ook de pomp/modulator te spoelen. Zie instructieboekje.
Is niet moeilijk maar wordt vaak "vergeten"
Regelmatig testen van de ABS functie is aan te bevelen. Je spoelt dan ook de pomp en modulator door.Achterrem is eenvoudig, gewoon flink op het pedaal trappen.
Voorrem op een natte klinkerstraat voetjes aan de grond en bij lage snelheid > 10 km/h remmen maar. Nat gras gaat ook prima.
ABS defect dan remt hij nog net zo goed. Alleen dan geen ABS.

Omstreeks 06/07 is een update geweest van de nokkenaskettingspanner.

De TDM 900 is een probleemloze motorfiets zonder oliegebruik !.
Km standen boven de 200 kkm zijn geen uitzondering.

Stom model? wellicht als de modurator erop zit!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Regelmatig testen van de ABS functie is aan te bevelen. Je spoelt dan ook de pomp en modulator door.Achterrem is eenvoudig, gewoon flink op het pedaal trappen.
Voorrem op een natte klinkerstraat voetjes aan de grond en bij lage snelheid > 10 km/h remmen maar. Nat gras gaat ook prima.
ABS defect dan remt hij nog net zo goed. Alleen dan geen ABS.
En als het ABS niet blijkt te werken tijdens die test op nat gas, dan lig je op je snufferd :+
 
Nog maar eens een poging om een vraag te stellen op dit tdm forum . Eerder kwam ik terecht bij algemeenheden...
Dus ik vroeg me af welk bouwj tdm 900 ik best kan vertrouwen . Ik vernam al wat gepruts met abs bij laatste modeljaren . Misschien beter een model zonder abs ....?
Bij algemene vragen beweerde de/ een moderator dat tdm een stom model is !? Das pas objectieve ondersteuning !

Eigenlijk wel benieuwd wat die moderator rijdt,als die al motor rijdt ;) .
Maar laat diegene lekker in die waan,des te meer kunnen andere mensen van deze mooie,
redelijk aparte en heerlijke motoren genieten :Y !
Succes in ieder geval met de zoektocht en ook zonder ABS is een motor tot stilstand te brengen
(en vaak zelfs nog sneller ;) ).
 
Hopelijk remt een ABSloze TDM inderdaad beter dan mijn TDM 900 ABS indertijd, die op een droge klinkerweg al "remmend" tweemaal gewoon rechtdoor bleef gaan tot net "tegen" een voorranghebbende auto/vrachtwagen... adrenaline verzekerd.... 8-)

Volgens de dealer/importeur was er niks mis met de ABS-installatie, maar was ze een tikje verouderd qua concept... ("voor een uitlopend model doet YAMAHA geen investeringen meer in het remsysteem") -O-

Jammer, want ik vond de TDM voor de rest inderdaad een leuke motorfiets....met een prettig en apart geluidje... :Y
 
Laatst bewerkt:
Nog maar eens een poging om een vraag te stellen op dit tdm forum . Eerder kwam ik terecht bij algemeenheden...
Dus ik vroeg me af welk bouwj tdm 900 ik best kan vertrouwen . Ik vernam al wat gepruts met abs bij laatste modeljaren . Misschien beter een model zonder abs ....?
Bij algemene vragen beweerde de/ een moderator dat tdm een stom model is !? Das pas objectieve ondersteuning !
zoals in het andere topic al vermeld zou je bij een net exemplaar, zonder schadeverleden en met deugdelijk onderhoud, weinig problemen mogen verwachten.

Een van de weinige dingen is de nokkenaskettingspanner, deze heb ik ook vervangen door een gemodificeerd explemplaar. Kost 100 euro.
De oude tikte een beetje, geen drama, maar ik hou er niet van.

En verder, tja, je kan vanalles van een TDM vinden, maar het rijdt heerlijk. Als je rondjes van 8 minuten op de Nurburgring wil rijden, moet je hem niet kopen, en als je indruk wil maken op de chickies ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan