HELP! Spoed in Rusland, kapotte koppeling

speder

Rookie
10 jan 2010
27
0
houten
Hallo allemaal,

Ik heb de mogelijkheid mijn droomreis te verwezelijken. Momenteel ben ik tegen de grens van Kazachstan in Rusland. Echter op zoek naar een slaapplek kwam ik 'vast' te zitten in de modder, bij het rustig omhoog rijden met slippende koppeling merkte ik iets verschrikkelijks. Ik kon de koppelingshendel oplaten, maar mijn achterwiel draait niet ondanks dat mijn motor wel draait en de motor in versnelling staat.

Nu ben ik gelukkig m.b.v. een auto en twee aardige russen bij iemand thuis gekomen waar ik kan overnachten en mijn motor in een garagebox. (hier is het vier uur later). Morgenochtend gaat er een garage open (ook garagebox) dus gereedschap is aanwezig.

Wat zou het probleem kunnen zijn en hoe ga ik dit oplossen zonder reserveonderdelen?
 
Het is een Honda CB600F uit 2007? Een Transalp? Ik kan je verder niet helpen maar waarschijnlijk helpt het als mensen weten wat voor motor het is.
 
Laatst bewerkt:
Oh sorry, het gaat om een Transalp uit 2002. Het was mij verteld dat dit niet nodig was. Maar dat is achteraf natuurlijk.

Tot nu toe heb ik nog geen last gehad van een slippende koppeling. Het is echt plots gebeurd.

Ik vrees dat ik hier in de buurt geen nieuwe platen kan krijgen. Wat zou een goede tijdelijke oplossing zijn tot ik bij een grotere plaats ben om nieuwe te bestellen?

Voor de rest is de motor goed voorbereidt, alle potentiele slijtbare onderdelen zijn vervangen (behalve koppelingsplaten).
 
Laatst bewerkt:
Oh sorry, het gaat om een Transalp uit 2002. Het was mij verteld dat dit niet nodig was. Maar dat is achteraf natuurlijk.

Tot nu toe heb ik nog geen last gehad van een slippende koppeling. Het is echt plots gebeurd.

Ik vrees dat ik hier in de buurt geen nieuwe platen kan krijgen. Wat zou een goede tijdelijke oplossing zijn tot ik bij een grotere plaats ben om nieuwe te bestellen?

Voor de rest is de motor goed voorbereidt, alle potentiele slijtbare onderdelen zijn vervangen (behalve koppelingsplaten).

tijdelijk zou kunnen werken, ringen achter je veren meer druk op je platen .
 
Laatst bewerkt:
Oh sorry, het gaat om een Transalp uit 2002. Het was mij verteld dat dit niet nodig was. Maar dat is achteraf natuurlijk.

Tot nu toe heb ik nog geen last gehad van een slippende koppeling. Het is echt plots gebeurd.

Ik vrees dat ik hier in de buurt geen nieuwe platen kan krijgen. Wat zou een goede tijdelijke oplossing zijn tot ik bij een grotere plaats ben om nieuwe te bestellen?

Voor de rest is de motor goed voorbereidt, alle potentiele slijtbare onderdelen zijn vervangen (behalve koppelingsplaten).
Een koppeling kan zomaar gaan slippen, vooral als hij zwaar belast wordt.
Daarom moet je voor de aanvang van een wereldreis een nieuwe monteren, net als nieuwe remblokken, kettingset, banden, en vast nog wel wat meer.
Maar daar ben je niet mee geholpen natuurlijk.
Eerst moet de koppeling uit elkaar om te kijken wat er werkelijk aan de hand is. Daarna pas bepalen welke onderdelen er nodig zijn.
 
Morgenochtend ga ik samen met een 'motormonteur' (gewoon een garagebox) aan de slag. Die ringen kunnen tijdelijk hopelijk helpen als het alleen de platen zijn. Moet dan alleen in de buurt onderdelen kunnen gaan bestellen (zal het lastigste worden).

Ik ben nu in Ust-Katav, tussen Ufa en Chelyabinsk.


Wel een goede les voor de volgende wereldreiziger!
 
De kabel is helaas heel. Ik moest de koppeling laten slippen om maar iets vooruit in de modder te kunnen komen (banden volop met modder). Voorspatbord had ik al losgemaakt omdat het voorwiel vast begon te zitten.
 
Je hebt gewoon bewust je koppelingsplaten gecremeerd.
Als je pech hebt, is de boel zó heet geworden dat ook de metalen tussenplaten blauw zijn aangelopen en zijn kromgetrokken.

Ik vrees dat je onderdelen per koerier zult moeten laten inkarren, denk niet dat daar in de buurt een Honda dealer zit......

De tip met schijven tussen de veren en de bouten is met zeer grote voorzichtigheid te genieten.
Als je de schroefdraad in je koppelingshuis vernaggeld, is je wereldreis heel snel voorbij...

Ik heb even gegoogled voor je en als ik het goed zie op de russische Honda website,
zitten er bij jou "in de regio" twee honda dealers:

www.unicum-motors.ru, in Yekaterinburg, Ul. Day 18, telefoon: (343) 355-25-85
394Km bij je vandaan

en

"Honda Extreme Club", in Chelyabinsk, Sverdlovsk tract, 1b, telefoonnummer (351) 211-00-74
258Km van je vandaan. Er gaat wel 8x per dag een trein naartoe....

Hier kun je alvast de onderdeelnummers opzoeken: LINK
Vergeet de pakking en de veren niet....

Ik hoop dat zij je verder kunnen helpen.....
 
Laatst bewerkt:
Een nog wijzere les (waar je nu niks meer aan hebt):

NOOIT BEWUST DE KOPPELING LATEN SLIPPEN!!

Nou nooit... met bv. een 125 2t enduro kan je vaak niet anders. Daarvan moet je de koppeling ook flink afbeulen om fatsoenlijk door een stukgereden bouwland heen te komen (en dat blijft ook gewoon heel).

En als je als verkeersregelaar achter een groep wandelaars aanrijdt moet je de koppeling er ook wel bijpakken, als je met passagier en bepakking moet wegrijden op een helling, als je aan het filerijden bent, of als je een wheelie op wilt koppelen, enz. enz.

Een koppeling fikt er echt maar zo niet tussenuit als je hem even laat slippen, eerder door verkeerde olie of te weinig speling op de koppelingskabel (of een combinatie van al het bovenstaande).


De kabel is helaas heel. Ik moest de koppeling laten slippen om maar iets vooruit in de modder te kunnen komen (banden volop met modder). Voorspatbord had ik al losgemaakt omdat het voorwiel vast begon te zitten.

Kijk ook even of je voorste kettingwiel nog goed om de uitgaande as zit. Bij mijn GS500 zat deze alleen vast met een seegerringetje en kon vrij bewegen, door de speling waren na verloop van tijd alle splines weggesleten. Het kettingwiel kon toen vrij rond de uitgaande as draaien (en dat lijkt net alsof de koppeling slipt)

Ik verwacht overigens niet dat dit het is bij jouw motor aangezien de kettingwielen bij een Honda (naar mijn ervaring) vaak vastgebout zitten, daarbij heb je nog een relatief jonge motor.
Maargoed het is eenvoudig te checken (vaak maar 2 boutjes loshalen), dus zou er wel even naar kijken :Y

Hier de uitgaande as van m'n ouwe Soes:
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan