helicoil in carburateur?? (verschillende metaalsoorten)

Edje v. M.

MF veteraan
21 jun 2006
1.145
30
Ik ben beizg om een CB550 van 1975 weer goed rijdend te krijgen. Het eerste probleem zijn de carburateurs, deze lekken namelijk. Bij het verwijderen van de vlotterbakjes bleek dat het schroefdraad lang niet meer is als het hoort te zijn.

Een oplossing is dat ik er grotere boutjes in zet, maar dit vind ik niet de mooiste oplossing. Nu zat ik zelf te denen aan helicoils (of vcoils, of van een ander merk), maar ik vraag me af of dat dit goed gaat op de lange termijn. Heeft iemand hier ervaring mee? (ik weet niet van wat voor materiaal de carburateurs zijn en ook niet waarvan helicoils gemaakt zijn...)

(langere bout met een moertje is geen goede definitieve oplossing naar mijn idee)

Verder zit er in 1 boutgat al een grotere bout, hiervan is het schroefdraad gelukkig nog goed, maar het liefst zou ik hier ook weer een originele bout in hebben, zijn hier goede manieren voor?
 
Ik ben beizg om een CB550 van 1975 weer goed rijdend te krijgen. Het eerste probleem zijn de carburateurs, deze lekken namelijk. Bij het verwijderen van de vlotterbakjes bleek dat het schroefdraad lang niet meer is als het hoort te zijn.

Een oplossing is dat ik er grotere boutjes in zet, maar dit vind ik niet de mooiste oplossing. Nu zat ik zelf te denen aan helicoils (of vcoils, of van een ander merk), maar ik vraag me af of dat dit goed gaat op de lange termijn. Heeft iemand hier ervaring mee? (ik weet niet van wat voor materiaal de carburateurs zijn en ook niet waarvan helicoils gemaakt zijn...)
(langere bout met een moertje is geen goede definitieve oplossing naar mijn idee)
Verder zit er in 1 boutgat al een grotere bout, hiervan is het schroefdraad gelukkig nog goed, maar het liefst zou ik hier ook weer een originele bout in hebben, zijn hier goede manieren voor?

De carbs zijn van alu. Ik zie het probleem niet zo, je draait er immers normaal ook stalen schroeven in. Er moet wel genoeg "vlees" zijn voor het plaatsen van de helicoils. Andere optie is het plaatsen van schroefbusjes, vrijwel hetzelfde als helicoils, maar die worden er ingelijmd.
Voor het ruimere boutgat zal het mogelijk ook geen probleem zijn, de helicoils hebben een iets grotere boordiameter nodig dan het originele gat, mits het nu al niet te ruim is.
 
@Martell: Bedankt voor de tip. ik denk ook dat het qua krachten erg mee valt.


De carbs zijn van alu. Ik zie het probleem niet zo, je draait er immers normaal ook stalen schroeven in. Er moet wel genoeg "vlees" zijn voor het plaatsen van de helicoils. Andere optie is het plaatsen van schroefbusjes, vrijwel hetzelfde als helicoils, maar die worden er ingelijmd.
Voor het ruimere boutgat zal het mogelijk ook geen probleem zijn, de helicoils hebben een iets grotere boordiameter nodig dan het originele gat, mits het nu al niet te ruim is.

Ik had begrepen dat er ook helicoils zijn van RVS en dat dat niet goed met een aluminium carburateur (heb ik begrepen).

De vorige eigenaar had RVS-boutjes gebruikt, dit heeft ook vast niet geholpen om het schroefdraad goed te houden.

Weet iemand waar ik schroefbusjes (of draadbusjes) M4 kan krijgen? (ik kleine aantallen, ik hoef er niet direct 100...)
 
Heli coils zijn altijd van RVS. En zeer geschikt voor aluminium.
Ik betwijfel of je vlees genoeg hebt. Ik denk dat je beter het gat kunt vullen met kneedbare epoxy. En dan nieuw M4 tappen.
 
Heli coils zijn altijd van RVS. En zeer geschikt voor aluminium.
Ik betwijfel of je vlees genoeg hebt. Ik denk dat je beter het gat kunt vullen met kneedbare epoxy. En dan nieuw M4 tappen.

Ook een bruikbare optie. :Y

Mits er vlees genoeg is, zou ik eerder kiezen voor de helicoil, maar dat is meer m'n eigen gevoel. Ik heb lastige verbindingen gemaakt met J&B die ik alleen als "beresterk" kan omschrijven.
 
Heli coils zijn altijd van RVS. En zeer geschikt voor aluminium.
Ik betwijfel of je vlees genoeg hebt. Ik denk dat je beter het gat kunt vullen met kneedbare epoxy. En dan nieuw M4 tappen.

Zeker weten van RVS? Op het werk heb ik setjes waarbij het losbreek gereedschap magnetisch is en je dus niet hoeft te zoeken naar je afgebroken uiteindje. Of er moet een hoge mate van staal in zitten..

Kneedbaar metaal is mijn inziens niet sterk genoeg om als schroefdraad te kunnen fungeren.

Ik zou gewoon 1 maat grotere schroefdraad tappen. Als dat niet houd of al is verkloot hoef je pas te denken aan draadbus of helicoil oplossingen. Als daar vlees voor is tenminste. Anders kun je nog denken aan alutite of andere alu reparatie middelen.
 
Die oude carburateurs zijn gemaakt van zamac, daar begin je met alutite niets mee. Er komt niet veel kracht op, dus als een maatje groter niet werkt, zou ik het proberen door de gaten op te vullen met kneedbaar metaal en daar nieuw draad in te tappen.
 
Heb meermaals m4 helicoil geplaats in vlotterbak bevestigings gaten.
Dit is een zeer goede oplossing mits genoeg vlees en vakkundig geplaatst.
Daarnaast blijft het ook veel langer heel, omdat de rvs insert veel minder snel slijt.
 
Ik zou gewoon 1 maat grotere schroefdraad tappen. Als dat niet houd of al is verkloot hoef je pas te denken aan draadbus of helicoil oplossingen. Als daar vlees voor is tenminste. Anders kun je nog denken aan alutite of andere alu reparatie middelen.

In de breedte heb ik vlees zat (minimaal 3mm rondom), alleen de diepte is niet zo groot, ongeveer 5mm.

ik vind het tappen van schroefdraad voor een grotere bout niet de netste oplossing, ik ga wat coils bestellen.


Het "vakkundig plaatsen" kan nog een probleem worden, maar eens moet de eerste keer zijn.
Indien jullie tips hebben dan hoor ik het graag!
 
In de breedte heb ik vlees zat (minimaal 3mm rondom), alleen de diepte is niet zo groot, ongeveer 5mm.

ik vind het tappen van schroefdraad voor een grotere bout niet de netste oplossing, ik ga wat coils bestellen.


Het "vakkundig plaatsen" kan nog een probleem worden, maar eens moet de eerste keer zijn.
Indien jullie tips hebben dan hoor ik het graag!
Zie dat je in tiel woont? als je wil kan ik ze wel voor je plaatsen.
Ik woon in Maurik en heb een m4 helicoil set.
 
Heli coils zijn altijd van RVS. En zeer geschikt voor aluminium.
Ik betwijfel of je vlees genoeg hebt. Ik denk dat je beter het gat kunt vullen met kneedbare epoxy. En dan nieuw M4 tappen.

Op het werk gebruiken wij ook Helicoils van andere materialen maar weet niet of die ook in de consumentenhandel verkrijgbaar zijn. Dus 'altijd' is niet helemaal waar.
 
Op het werk gebruiken wij ook Helicoils van andere materialen maar weet niet of die ook in de consumentenhandel verkrijgbaar zijn. Dus 'altijd' is niet helemaal waar.
Nee, ik weet ook wel dat er uitzonderingen zijn, Voor de voedselindustrie en antimagnetisch, maar die koop je niet even bij de ijzerboer. Ik durf wel te beweren dat er geen Heli coils van aluminium zijn.
 
Op mijn werk, (gasturbine motoren) zit alles in Alu gietstukken met helicoils van RVS en waar je niks mag afbreken zijn tangless helicoils geplaatst, in staal zitten meestal keenserts dat is een soort draadbus met borg pennetjes die je naar beneden tikt.

Maar jou reparatie is netjes hoor, als je hier helicoils inzet en je gebruikt weer originele boutjes komt het helemaal goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan