Carter met haarscheurtje

HenkSlaghuis

Rookie
14 aug 2014
3
0
Heerlen
full

Als gevolg van een korte glijpartij, zo'n 3 meter, is door het schuren over het asfalt de alu carter van m'n BMW K1200R op een klein plekje beschadigd en zover weggeschuurd dat er oli lekt uit 'n haarscheurtje van 'n 1cm lengte. Is dit op te lassen (weet iemand welke legering / alu is gebruikt voor 't carter)?
 
Laatst bewerkt:
Als het idd Aluminium is dan is het wel te lassen. En degene die dat voor jouw kan doen weet heus wel hoe die dat aan moet pakken. Maar kun je geen foto's plaatsen van de scheur en de plek van de scheur?

Waar woon je ongeveer?
 
Jawel hoor, een beetje lasser weet hier wel raad mee.
Anders zgn 'kneedbaar staal' in de bouwmarkt kopen, het gat opvullen (eerst olie aftappen en goed ontvetten) en daarna eventueel bijwerken (vijlen/ schuren).
Dit spul is een composiet of 2 componenten pasta en wordt erg hard.
 
Het zijn losse dekseltjes. Maar wel van twijfelachtig aluminium.
Ik zou eerst Boonstra bellen voor zo'n dekseltje. Dan Ebay.de. En tijdelijk het lekje dichtfrutten met kneedbaar staal.
 
Het zijn losse dekseltjes. Maar wel van twijfelachtig aluminium.
Ik zou eerst Boonstra bellen voor zo'n dekseltje. Dan Ebay.de. En tijdelijk het lekje dichtfrutten met kneedbaar staal.

Zal wel gietaluminium zijn? Dat ziet er idd vaak niet al te stevig uit, maar is wel "goed" te lassen vaak.
Bij motoren die aangepast worden voor cicuit gebruik zie vaak dat ze er juist stukjes aluminium oplassen ter bescherming voor een eventueele val.
Maar als het losse dekseltjes zijn, dan is de simpelste en de snelste manier idd een ander dekseltje zoeken. Los moet het toch.

@ henk, ok foto gezien. Ik zie alleen de schaafplek en verder niet waar die zit. ;) Maar het zal een los dekseltje zijn zoals halflive aangeeft. Los halen en laten lassen zal je denk ik net zo veel kosten als een andere zoeken.
 
Helaas is het geen los dekseltje maar het carter. Om deze te demonteren dient het gehele motorblok uitgenomen te worden. Ik hoop dat, na aflaten olie (en benzine) plus los koppelen accu, de motor op z'n zijkant gelegd kan worden en gelast (de schuurplek zit links onderaan het blok)
 
Idd, +1.
Ik heb hetzelfde in het verleden gehad met mijn oude GSX. Echt een miniscuul scheurtje waar een drupje olie uit kwam. Motor voorzichtig op z'n kant gelegd, de boel opgeruwd met schuurpapier, goed ontvet, en daarna met kneedbaar staal gefixed. Niet de mooiste oplossing, maar werkte wel! Overigens heb ik voor deze oplossing gekozen omdat het zo goedkoop mogelijk moest. Bij een nieuwere of duurdere motor zou ik een ander carterkap gekocht hebben
 
Men praat hier te makkelijk. Heb zelf een gat gehad van ongeveer 1cm² gehad. Niemand durfde zijn vingers aan te branden. Of het blok moest compleet uit elkaar of een nieuw carterhelft die je nergens kan vinden. Nieuw was de carterhelft ongeveer €4000 :') De motor was niet eens zoveel waard.

Als je het toch laat maken, vraag om de risico's van de omliggende onderdelen, en of de lasser wel de juiste legering gebruikt want het hecht anders gewoon niet.
Ik heb zelf DuraWeld geprobeerd omdat ik over was gehaald na al die demonstratiefilmpjes. Zelfs na het plaatselijk heetstoken met 2 gasbranders kregen we het blok niet warm genoeg dat het spul ging hechten. Je kon het met je nagel eraf krabben. Misshcien dat het bij jou wel lukt.

Heb uiteindelijk een ander blok gekocht. Nu was mijn situatie een stuk erger maar laat je je niet snel ompraten dat dit zo makkelijk te fixen is. Je wilt blijvende oplossing en geen tijdelijke lapmiddelen met het idee dat er olie gaat uitlekken of dat de scheur erger wordt.
 
Men praat hier te makkelijk. Heb zelf een gat gehad van ongeveer 1cm² gehad. Niemand durfde zijn vingers aan te branden. Of het blok moest compleet uit elkaar of een nieuw carterhelft die je nergens kan vinden. Nieuw was de carterhelft ongeveer €4000 :') De motor was niet eens zoveel waard.

Als je het toch laat maken, vraag om de risico's van de omliggende onderdelen, en of de lasser wel de juiste legering gebruikt want het hecht anders gewoon niet.
Ik heb zelf DuraWeld geprobeerd omdat ik over was gehaald na al die demonstratiefilmpjes. Zelfs na het plaatselijk heetstoken met 2 gasbranders kregen we het blok niet warm genoeg dat het spul ging hechten. Je kon het met je nagel eraf krabben. Misshcien dat het bij jou wel lukt.

Heb uiteindelijk een ander blok gekocht. Nu was mijn situatie een stuk erger maar laat je je niet snel ompraten dat dit zo makkelijk te fixen is. Je wilt blijvende oplossing en geen tijdelijke lapmiddelen met het idee dat er olie gaat uitlekken of dat de scheur erger wordt.

Er worden al tips gegeven over vloeibaar metaal...
Ook hier uit eigen ervaring, gewoon goed ontvetten met aceton en remmenreiniger, en dan dichtmaken met vloeibaar 2k ALUMINIUM van loctite....
Gaat PROBLEEMLOOS, en kun je naderhand gewoon met een vijl/flex/dremel bewerken...
tis geen dragend deel , dus hoeft alleen maar af te dichten
 
Men praat hier te makkelijk. Heb zelf een gat gehad van ongeveer 1cm² gehad. Niemand durfde zijn vingers aan te branden. Of het blok moest compleet uit elkaar of een nieuw carterhelft die je nergens kan vinden. Nieuw was de carterhelft ongeveer €4000 :') De motor was niet eens zoveel waard.

Als je het toch laat maken, vraag om de risico's van de omliggende onderdelen, en of de lasser wel de juiste legering gebruikt want het hecht anders gewoon niet.
Ik heb zelf DuraWeld geprobeerd omdat ik over was gehaald na al die demonstratiefilmpjes. Zelfs na het plaatselijk heetstoken met 2 gasbranders kregen we het blok niet warm genoeg dat het spul ging hechten. Je kon het met je nagel eraf krabben. Misshcien dat het bij jou wel lukt.

Heb uiteindelijk een ander blok gekocht. Nu was mijn situatie een stuk erger maar laat je je niet snel ompraten dat dit zo makkelijk te fixen is. Je wilt blijvende oplossing en geen tijdelijke lapmiddelen met het idee dat er olie gaat uitlekken of dat de scheur erger wordt.

Gegoten aluminium kan je tig lassen met 4043 toevoeging.

Wat te proberen valt als de scheur toch gaat lekken na het aanbrengen van 2K pasta.
 
Laatst bewerkt:
Men praat hier te makkelijk. Heb zelf een gat gehad van ongeveer 1cm² gehad. Niemand durfde zijn vingers aan te branden. Of het blok moest compleet uit elkaar of een nieuw carterhelft die je nergens kan vinden. Nieuw was de carterhelft ongeveer €4000 :') De motor was niet eens zoveel waard.

Als je het toch laat maken, vraag om de risico's van de omliggende onderdelen, en of de lasser wel de juiste legering gebruikt want het hecht anders gewoon niet.
Ik heb zelf DuraWeld geprobeerd omdat ik over was gehaald na al die demonstratiefilmpjes. Zelfs na het plaatselijk heetstoken met 2 gasbranders kregen we het blok niet warm genoeg dat het spul ging hechten. Je kon het met je nagel eraf krabben. Misshcien dat het bij jou wel lukt.

Heb uiteindelijk een ander blok gekocht. Nu was mijn situatie een stuk erger maar laat je je niet snel ompraten dat dit zo makkelijk te fixen is. Je wilt blijvende oplossing en geen tijdelijke lapmiddelen met het idee dat er olie gaat uitlekken of dat de scheur erger wordt.
Ik post alleen maar mijn ervaring :z Doe wat je zelf niet laten kan zou ik zeggen...
Maar bij mijn Suzuki werkte het gewoon goed, het was kneedbaar 2K staal van Griffon. Blok heeft daarna geen druppel olie meer gelekt.
 
Ik heb zo'n scheurtje gehad in mn dynamodeksel van de GS, beetje ducttape (van Kip) op geplakt. Heeft er 3 jaar gezeten _O- nu alweer een poosje een ander deksel gemonteerd.
Probeer het eens zou ik zeggen, kan je altijd nog gaan lassen, vervangen, kneden, solderen enzovoorts ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan