bad vibrations

guntherrex

MF veteraan
Donateur
8 jun 2009
8.393
2.868
IJmuiden
Beste techneuten,

Ik zit sinds een tijdje met een probleem met mijn zrx1200. Na 110000km kreeg ik problemen met mijn 3e versnelling dus heb ik er een donorblok in gelepeld met een stuk minder ,kilometers. Sofar so good.... blok leek wel van een eigenaar te zijn geweest die het niet zo had op onderhoud, 15 kleppen stonden te strak, en de bougies zagen er niet al te fris uit. Maargoed, alles netjes gemaakt, iridium sparkies erin, verse olie en filters en jawel, starten en lopen. ikke blij.

MAAR

het blok trilt een heel stuk meer dan mijn oude blok, en da's nie leuk. Onlangs heb ik de koppelingsplaten eruit gehaald, de achterste staalplaat was aardig verbrand maar verder was alles in orde, had ook geen poroblemen met de koppeling. Ik heb de koppelingsplaten nog verwisseld met die uit mijn oude blok (die waren vrij nieuw) en ik merk geen verschil. Binnenste en buitenste korf vertonen geen schade en in neutraal loopt de boel prachtig vrij.

nu moest ik laatst vanwege een dode batterij de boel aanduwen en dat wilde dus niet! Met de motor in de versnelling en met de koppelingshendel in maakt het geheel veel teveel weerstand om hem aan te duwen, zelfs met twee personen. Normaall kan ik hem zelf zonder problemen aanduwen. Dus hierin ligt volgens mij het probleem. Platen zijn goed volgens mij, de koppelingscilinder duwd de platen mooi uit elkaar en er zit geen lucht in het systeem. Met draaiende motor krijg ik geen duw in de rug als ik hem in zijn 1 zet en ook schakelen gaat perfect. Dus dan vermoed ik twee dingen:

- er zit iets niet goed in de versnellingsbak (maar in neutraal kan ik het wiel makkelijk met de hand ronddraaien!)
- de startmotor ontkoppelt niet?

Wie weet dat jullie me nog wat meer tips kunnen geven! alvast bedankt :)
 
Als de startmotor niet ontkoppeld en je motor slaat aan dan zet je onmiddellijk je motor uit, zo'n herrie maakt dat. Als je wikkelingen er al niet uit liggen.
Eerder een kapot of zwaarlopend lager in je versnellingsbak.
 
Je kunt de dynamo er toch ook zo tussenuit pakken. ik zou zeggen dynamo eraf en startmotor eraf de boel afdoppen en aanduwen en kijken wat er gebeurd. hoor je ook rare geluiden uit het blok?

Een mogelijkheid is de boel vervoeren naar iemand met een dyno. Dan kun je op snelheid en belasting gewoon naast en onder je motor gaan hangen om rare geluiden en trillingen te zoeken.
of je oude blok opereren en die er terug in hengelen.
 
carburateurs zijn gesynchroniseerd. blokbouten zijn allemaal nagelopen en 100% vast. dynamo losgehaald, alles perfect. balansas opnieuw afgesteld. Monteur heeft er ook even naar gekeken maar kon geen oorzaak vinden. trillingen zijn er vooral rond de 4-6000 toeren, dus lijkt een resonantie. ga nog maar eens alle bouten en moeren nalopen....

bedankt voor de suggesties iedereen :)
 
Laatst bewerkt:
Jup, geen speling en loopt allemaal zonder rare bijgeluiden.

Aanduwen met warme motor is inderdaad makkelijker! Gisteren nog even getest en dat maakt wel wat verschil.

Haal binnenkort wel even de kuip los en ga alle boutjes en moertjes nog een keer nalopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan