Yamaha wr400f valt uit in versnelling

Matthias91

Rookie
15 aug 2014
3
0
mol
Hallo iedereen,

ik heb zojuist een Yamaha wr400f van 1999 gekocht, motor stond lange tijd stil en heb hem ook niet kunnen testen...

Zodra ik thuis was heb ik hem dan aan de praat gekregen... Motor draaid goed, maar zodra ik hem in versnelling zet valt hij uit, enkel als ik meer gas geef blijft hij draaien... Ook tijdens het rijden is de schakelpedaal héél stroef ( moet hem zeer hard omhoog duwen om naar de volgende versnelling te gaan.)

Kan dit aan mijn versnellingsbak zelf liggen of enkel de koppeling die versleten is?


Alvast bedankt voor de hulp.
 
Koppeling komt niet ( goed ) vrij.

Aldaar de motor al heeft gelopen heeft heen en weer duwen geen zin.
Kan zijn dat de kabel wat strakker moet.
Als dat geen soelaas bied,

Koppelingsdeksel er af en kijken wat er loos is
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reacties!

Heb de carterkap er eens afgehaald:

Zo te zien zijn de Koppelingsplaten zijn nog goed, maar mijn koppelingshendel is ook wel heel stroef...

Ik heb de olie afgelaten (Is het de onderste bout die los moet voor de olie af te laten?) zoja: hier kwam trouwens heel weinig olie af..

Heb altijd Met Honda gereden en geen idee waar ik die carterolie en motor olie moet aflaten?

De motor olie is volgens mij bijvullen langs het stuur?

Bedankt
 
Post anders wat foto's hoe de koppeling eruit ziet (vooral koppelingshuis en platen)

Gaat de koppelingshendel stroef als deze losgekoppeld is?

Draait de motor goed bij lage toeren in zijn vrij?

Kan ook zomaar zijn dat de platen aan elkaar plakten door het lange stilstaan, monteren met wat olie ertussen en kijken of het beter gaat...
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Heb de carterkap er eens afgehaald:

Zo te zien zijn de Koppelingsplaten zijn nog goed, maar mijn koppelingshendel is ook wel heel stroef...

Ik heb de olie afgelaten (Is het de onderste bout die los moet voor de olie af te laten?) zoja: hier kwam trouwens heel weinig olie af..

Heb altijd Met Honda gereden en geen idee waar ik die carterolie en motor olie moet aflaten?

De motor olie is volgens mij bijvullen langs het stuur?

Das voor je koelwater....

Bedankt
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Heb de carterkap er eens afgehaald:

Zo te zien zijn de Koppelingsplaten zijn nog goed, maar mijn koppelingshendel is ook wel heel stroef...

Ik heb de olie afgelaten (Is het de onderste bout die los moet voor de olie af te laten?) zoja: hier kwam trouwens heel weinig olie af..

Heb altijd Met Honda gereden en geen idee waar ik die carterolie en motor olie moet aflaten?

De motor olie is volgens mij bijvullen langs het stuur?

Bedankt

Niet langs je stuur bijvullen want dan ligt t op de grond. :X

Je motor heeft een dry-sump, dwz een apart olietankje.
Bij deze wr zit het voor in het frame gebouwd.
Als je schroefje 1 eruit haalt komt het restant van de olie eruit.

yamaha-wr400fl-1999-frame_bigyau1864c-6_e04f.gif


Bijvullen en peilen doe je bij 32 (oliepeilstok).

Olie peilen doe je pas nadat je de motor hebt laten draaien.
Dan de motor uitzetten en meteen peilen.

Kon je de motor wel in zijn versnelling vooruit duwen (met de motor uit?)
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Heb de carterkap er eens afgehaald:

Zo te zien zijn de Koppelingsplaten zijn nog goed, maar mijn koppelingshendel is ook wel heel stroef...

Ik heb de olie afgelaten (Is het de onderste bout die los moet voor de olie af te laten?) zoja: hier kwam trouwens heel weinig olie af..


Heb altijd Met Honda gereden en geen idee waar ik die carterolie en motor olie moet aflaten?

De motor olie is volgens mij bijvullen langs het stuur?


Bedankt


Heb geen idee welke bout je bedoeld maar klinkt als dat je de goeie te pakken hebt. Hoeft maar 1,4L in. Maar wat hier boven gezegd wordt er zit ook nog een gedeelte in je frame (soms wel soms niet).

Idd de 400/426 vul je bij, via het peilstok gat, bij het stuur idd. _O-
 
Hier heb ik de olie afgelaten, onderaan het motorblok (is dit motor olie of transmissie olie?)
Waar kan ik de motor olie en/of transmissie olie aflaten?

full


Zoals je kan zien is hier nergens een bijvuldop aanwezig

full


Is dit voor de motorolie bij te vullen? En waar kan ik de transmissie olie bijvullen?

full


Hier ook geen bijvuldop

full


Is dit normaal dat de hendel zo dicht bij staat?

full


Het model

full
 
Aftapbout is goed, maar je moet ook de onderste bout van je oliefilter losdraaien en de slangaansluiting op de voorste frame buis los halen. En haal even de zeef eruit om die te reinigen/inspecteren. Koppelingshevel staat niet goed, kan een plaat teveel in liggen of je stift is versleten of hevel is ingeslagen.

Yamaha Gebruikershandleidingen - Yamaha Motor Europe, branche Nederland
Vul daar de YZ426 of de WR400 in en je hebt veel meer info.
 
denk dat de korf versleten is . die is makkelijk te controleren door deksel er af te pakken.
dan kun je meteen zien wat er gebeurd als je de koppeling in knijpt je moet wat zien bewegen!


de ''vingers'' van de korf zijn vermoedelijk ingeslagen zoals op de foto te zien is hieronden.
zie verschil tussen oude en nieuwe korf!
Korf kan je een keer mooi vijlen maar vaker is af te raden, vervangen is ook mogelijk maar kost 150€ ongeveer mocht je dat doen haal dan meteen nieuwe platen dan kan je er weer tegenaan

0011f4b1002f88f6e5ac23b41a02ca16d0
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan