KAK! - Een gat in de carburateur..

studioj3

Rookie
2 okt 2009
11
0
Tilburg
Beste MF-ers,

Gisteren voor een vriend van me een Honda Shadow VT500C uit '87 uit de dood laten herrijzen. Na meer dan 2 jaar stil staan met volle carbs waren de stationair-sproeiers verstopt, dus de unit eraf gehaald en alles schoongemaakt.

Bij het terug plaatsen van de carb ging het niet zo vlot (strakke inlaatrubbers) en heb ik per ongeluk en met veel te veel geweld een gat in de vlotterkamer gemept (ca. 8 x 3mm groot, maatje grote schoevendraaier).

Ondanks dit ongelukje loopt de motor als een zonnetje (whoohoow!) maar zit er nog steeds een gat in de carb (doh!).

Enig idee hoe ik dit kan dichten!? Volgens mij is het een onderdeel uit gegoten aluminium. Solderen!? Met welk materiaal?! Of dichten met epoxy of rubber!? Is dat brandstofbestendig!? Het gat zit gelukkig hoog in de kamer, er loopt dus geen brandstof uit, misschien alleen een beetje damp. Ik neig naar 'dopje-erin-en-rijden-maar' maar ben benieuwd naar jullie advies.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groet, Jeroen
 
Wat K@W@ zegt, of zgn. "kneedbaar staal" uit de bouwmarkt.
Is een soort grijzige klei met een witte accellerator (2K) die je kneden moet tot een lichtgrijze egale massa.
Gaatje dichten (let op: korte verwerkingstijd! massa wordt al snel korrelig en dan werkt het niet meer).
24 uur uit laten harden, eventueel bijwerken met schuurpapier of vijl..klaar.

Werkt ook prima als permanente afdichting bij tussen-tank-en-kraan lekkages..
 
Heb bijna alle las diploma"s op zak, zelfs een certificaat gehad t.b.v. booreilanden. Elektrisch, autogeen, MIG, MAG , TIG, maar weet niet wat een las is. :N :N

dan zou ik van jou juist meer verwachten

definitie van een las (voor het gemak even van Wiki gejat):

Lassen is het verbinden van materialen door druk en/of warmte, waarbij het materiaal op de verbindingsplaats in vloeibare of deegachtige toestand wordt gebracht (hoewel er ook uitzonderingen zijn, zie kouddruklassen), terwijl al of niet materiaal met ongeveer dezelfde samenstelling wordt toegevoegd, waarbij continuïteit ontstaat tussen de te verbinden delen.

Anders dan bij solderen smelt bij lassen ook het materiaal van het werkstuk, dus niet alleen het toevoegmateriaal.

eigenschappen van Loctite 2K aluminium:

Loctite® Fixmaster® Aluminum Putty is similar to Loctite Fixmaster Steel Putty, but aluminum filled to better match the coefficient of thermal expansion of aluminum. Sets in 20 minutes.

óf

Loctite 3479 Metal-filled Compounds - 2K Epoxy, High temperature resistance

A non sagging, heavily reinforced, aluminium powder filled 2K-Epoxy. Easily mixed and moulded to form odd shapes if required. Cures to a nonrusting, aluminium-like finish.

LOCTITE EA 3479 - 2-part, aluminium-filled epoxy adhesive - Henkel


leg mij nu eens uit wat die 2 componenten lijm met aluminium poeder erin geroerd met lassen te maken heb.... (versmelten moedermateriaal, temperatuur of druk fusie..)
 
dan zou ik van jou juist meer verwachten

definitie van een las (voor het gemak even van Wiki gejat):

Lassen is het verbinden van materialen door druk en/of warmte, waarbij het materiaal op de verbindingsplaats in vloeibare of deegachtige toestand wordt gebracht (hoewel er ook uitzonderingen zijn, zie kouddruklassen), terwijl al of niet materiaal met ongeveer dezelfde samenstelling wordt toegevoegd, waarbij continuïteit ontstaat tussen de te verbinden delen.

Anders dan bij solderen smelt bij lassen ook het materiaal van het werkstuk, dus niet alleen het toevoegmateriaal.

eigenschappen van Loctite 2K aluminium:

Loctite® Fixmaster® Aluminum Putty is similar to Loctite Fixmaster Steel Putty, but aluminum filled to better match the coefficient of thermal expansion of aluminum. Sets in 20 minutes.

óf

Loctite 3479 Metal-filled Compounds - 2K Epoxy, High temperature resistance

A non sagging, heavily reinforced, aluminium powder filled 2K-Epoxy. Easily mixed and moulded to form odd shapes if required. Cures to a nonrusting, aluminium-like finish.

LOCTITE EA 3479 - 2-part, aluminium-filled epoxy adhesive - Henkel


leg mij nu eens uit wat die 2 componenten lijm met aluminium poeder erin geroerd met lassen te maken heb.... (versmelten moedermateriaal, temperatuur of druk fusie..)


Ook bij sommige houtverbindingen spreekt men van een las, en daar wordt zelfs geen bosbrand elektrode bij gebruikt.


Om twee materialen te verbinden spreekt men vaak van een las, maar dat hoeft
niet altijd met hitte of toevoegingen gepaard te gaan. Ook in de papier industrie is een las een algemeen woord om bv bladen met elkaar te verbinden.
 
Nog steeds geen las....

idd nog steeds geen las....... een zeikerd daar in tegen.... |( |(

truste. :W

anyhoe: iedereen snapt wat ie bedoelde met las en daar gign het om... hou een keer op met azijn drinken en laten we gewoon proberen TS te helpen.

Ontopic: Kneedbaar staal werkt idd erg goed weet ik uit ervaring nadat er een oog van mijn carburateur galerij afgebroken was.
 
Laatst bewerkt:
Ook bij sommige houtverbindingen spreekt men van een las, en daar wordt zelfs geen bosbrand elektrode bij gebruikt.


Om twee materialen te verbinden spreekt men vaak van een las, maar dat hoeft
niet altijd met hitte of toevoegingen gepaard te gaan. Ook in de papier industrie is een las een algemeen woord om bv bladen met elkaar te verbinden.


Tja, als ik mn hond opeens een kat ga noemen gaat hij nog niet miauwen.... Dat ze het zo noemen betekent niet dat het ook echt dat is. Die mensen noemen het een las zodat het wat meer fancypants klinkt, maar het blijft gewoon lijmen.
 
uhm, voor hetzelfde geld als het kopen van die lijmmiddel }) "KAN" je misschien een dekseltje regelen bij iemand?

_O-

ik zie mezelf al een verlengde achterbrug lassen met kneedpasta :+ _O-


O-) iets met olie op het vuur gooien :+

edit:
of een gescheurd frame lassen met kneedpasta Whahahhahaa
 
Laatst bewerkt:
oh ja, lekkage brandstof kan leiden tot ......whooof - effect

"whooff" zijnde vlam vatten der motorvoertuig, met of zonder bestuurder erop, ongeacht de aantal werkuren die je in rook zou zien opgaan ;)

evt een brandblusapparaat meenemen.... is de anti - whoof - middel
preventief inspuiten :+ _O-

sorry, een beetje teveel koffie
 
Terug
Bovenaan Onderaan