Het Honda CBR600F/FS Topic deel 101 "Vergane glorie...?"

Trillingen in motor probleem verholpen:

Vanochtend bij Honda dealer langs geweest, monteur liep mijn motor naar achter, duwt de voorvork even hard in.. Hij zegt: "Ik hoor een tik, kan ook goed je balhoofdlager zijn.".
Nog even voelen en luisteren, "Ja, het is je balhoofd.".

Dus, motor naar binnen, navigatie steun er af, balhoofd los, balhoofd strakker stellen..
En PRESTO, fixed it.. (Toen ik ging rijden daarna naar huis merkte ik het natuurlijk pas..).

Doordat ik de nieuwere achter-shock van een '07 model heb gemonteerd is de geometrie natuurlijk verandert, dus stond het balhoofd onder aan andere hoek (achter 4 cm omhoog ofzo, toch?).. Dat vond het lager niet zo leuk, dus nu strakker gezet..

Trillingen zitten nog wel in m'n pedalen achter, maar dit komt denk ik door ketting/kofferbeugels/dat voelt redelijk normaal aan. Trillingen in stuur die door-trilden in de hele motor zijn in ieder geval pleituh.. MOOOOOI!
Gratis en voor niets geregeld, plus scheelt me weer hele riedeltje om naar Optitune te rijden (waar ik band gekocht heb), wiel er uit, toch iets mis met band, band naar Michelin opsturen, nieuwe band bestellen, wachten, monteren, gezeik...

Wel jammer dat garage waar ik vorige week was dit niet als oorzaak noemde, sterker nog.. we hebben het voorwiel van de grond getild en gevoeld.. Maar hij voelde geen speling.. Nu bij dealer/garage niet eens gevoeld, hij zegt ..dat moet het zijn.. Afstellen en inderdaad..
 
Laatst bewerkt:
Trillingen in motor probleem verholpen:

Vanochtend bij Honda dealer langs geweest, monteur liep mijn motor naar achter, duwt de voorvork even hard in.. Hij zegt: "Ik hoor een tik, kan ook goed je balhoofdlager zijn.".
Nog even voelen en luisteren, "Ja, het is je balhoofd.".

Dus, motor naar binnen, navigatie steun er af, balhoofd los, balhoofd strakker stellen..
En PRESTO, fixed it.. (Toen ik ging rijden daarna naar huis merkte ik het natuurlijk pas..).

Doordat ik de nieuwere achter-shock van een '07 model heb gemonteerd is de geometrie natuurlijk verandert, dus stond het balhoofd onder aan andere hoek (achter 4 cm omhoog ofzo, toch?).. Dat vond het lager niet zo leuk, dus nu strakker gezet..

Trillingen zitten nog wel in m'n pedalen achter, maar dit komt denk ik door ketting/kofferbeugels/dat voelt redelijk normaal aan. Trillingen in stuur die door-trilden in de hele motor zijn in ieder geval pleituh.. MOOOOOI!
Gratis en voor niets geregeld, plus scheelt me weer hele riedeltje om naar Optitune te rijden (waar ik band gekocht heb), wiel er uit, toch iets mis met band, band naar Michelin opsturen, nieuwe band bestellen, wachten, monteren, gezeik...

Wel jammer dat garage waar ik vorige week was dit niet als oorzaak noemde, sterker nog.. we hebben het voorwiel van de grond getild en gevoeld.. Maar hij voelde geen speling.. Nu bij Overkamp niet eens gevoeld, hij zegt ..dat moet het zijn.. Afstellen en inderdaad..

Weet jij toevallig hoe ze dit hebben gedaan?
Ik heb zelf namelijk hetzelfde soort trillingen in mijn stuur... Als ik je verhaal zo lees.
 
Weet jij toevallig hoe ze dit hebben gedaan?
Ik heb zelf namelijk hetzelfde soort trillingen in mijn stuur... Als ik je verhaal zo lees.

Ik had deze trillingen ook, is gemakkelijk zelf te doen met een werkplaatshandboek maar je moet wel even goed lezen en kijken wat je doet.

Je hebt er wel een stuk gereedschap voor nodig officieel.
 
Weet jij toevallig hoe ze dit hebben gedaan?
Ik heb zelf namelijk hetzelfde soort trillingen in mijn stuur... Als ik je verhaal zo lees.


Ja, ongeveer. Hij heeft het balhoofd aan de bovenkant losgedraaid (grote 21+ mm ofzo moer-ding), volgens mij de imbusjes van clip-ons een beetje los (waarom weet ik niet) en daarna pakt ie een speciale tool en schroefde hij het balhoofd verder vast. Hierbij past deze tool met uitsteeksels in uitsparingen in de stel-ring net boven je kroonplaat en onder de bovengenoemde "moer". Hij zit ook bij je standaard setje gereedschap van de CBR, genaamd de HAAKSLEUTEL:

Diversen%2026713%20008.JPG


Voorkant optillen zodat voorwiel van grond komt en dan voelen, het leek er mij op alsof ie het stuur heen en weer deed om te kijken wanneer dit stroef ging en niet meer soepel, dus dat het balhoofdlager de boel "tegenhoudt". Maar kan ook onzin zijn.

Maar je moet er even het WPHB op nalezen idd om dit specifiek stap voor stap te doen.. Of je rijdt naar de Honda garage en laat het binnen 5 min gratis doen :P Is nl. een klus van niks, en de monteur heeft de ervaring hoe strak het afgesteld moet worden (op gevoel ging dat dus).
 
Laatst bewerkt:
Opzich niet gerelateerd aan de achter shock hoor Ducky, verder duidelijk verhaal en een logische verklaring voor wat je voelde inderdaad. Had met de originele shock misschien wat anders aangevoeld, maar speling is speling en gaat zich uitten in een click / vreemd stuurgedrag / wobble / trillingen.
 
Opzich niet gerelateerd aan de achter shock hoor Ducky, verder duidelijk verhaal en een logische verklaring voor wat je voelde inderdaad. Had met de originele shock misschien wat anders aangevoeld, maar speling is speling en gaat zich uitten in een click / vreemd stuurgedrag / wobble / trillingen.


Ok, monteur verklaarde het wel door puur de shock.. Maar inderdaad is het natuurlijk ook gewoon ouderdom..

MAAR... het is nog steeds niet helemaal weg.. -O- '(

Net wel met koffer gereden, dus daar kan het ook nog weer aan liggen, maar zaterdag met vriendin achterop gereden (zonder koffer) en toen voelde ik het ook nog..

Dus OF het balhoofdlager is naar z'n graf en mag er uit.. OF het ligt toch nog aan de voorband..

Het is wel echt heel erg minder en niet meer aanwezig op elke snelheid boven de 50.. en gelukkig niet meer rond en boven de 100, wel handig met stukken snelweg.. MAAR trillingen zijn er nog wel..
Misschien moet balhoofd gewoon toch nog iets strakker en wellicht is m'n zadel-boutje toch weer los-getrild van de ergere trillingen.. I dunno.

Denk deze week anders even koffer beugels er af, kijken of het toch daar aan ligt, trillingen lijken toch achter het meest aanwezig te zijn, en bij lagere snelheid voel ik het in het stuur wat meer.. Irritant allemaal nog steeds dus..
 
Je zet hem iets meer op zn neus, dus trillingen worden meer doorgegeven, maar een balhoofdlager kan onder een hoek die <1 graad anders is echt nog wel functioneren als ie goed is. Het kan wel zich wel duidelijker manifesteren als ie niet meer goed is, dat zou dus waarschijnlijker zijn.

Als het met de kofferbeugel niet gefixt is kan ik ook wel eens een rondje rijden, kijken of ik iets kan vinden / voelen.
 
Je zet hem iets meer op zn neus, dus trillingen worden meer doorgegeven, maar een balhoofdlager kan onder een hoek die <1 graad anders is echt nog wel functioneren als ie goed is. Het kan wel zich wel duidelijker manifesteren als ie niet meer goed is, dat zou dus waarschijnlijker zijn.

Als het met de kofferbeugel niet gefixt is kan ik ook wel eens een rondje rijden, kijken of ik iets kan vinden / voelen.


Lijkt me goed idee, komt wel goed.. Het is nu niet zo irritant meer tijdens rijden, maar vind het wel irritant dat het nog niet opgelost is.. Het was namelijk tot niet zo heel lang geleden nog niet en verder is het zo'n heerlijke fiets.. Begin te twijfelen aan m'n eigen klus-kwaliteiten over het feit of ik dingen niet goed vastgezet heb o.i.d. :+
 
Ok, monteur verklaarde het wel door puur de shock.. Maar inderdaad is het natuurlijk ook gewoon ouderdom..

MAAR... het is nog steeds niet helemaal weg.. -O- '(

Net wel met koffer gereden, dus daar kan het ook nog weer aan liggen, maar zaterdag met vriendin achterop gereden (zonder koffer) en toen voelde ik het ook nog..

...

Misschien angst... :X
 
De spanningsregelaar heeft het begeven. Het gaat om motor uit 1997 (cbr600F). Ik wil nu graag via internet een nieuwe bestellen. Heb al wat webshops gevonden. Maar mijn vraag is of jullie een webshop hebben die jullie aan kunnen bevelen?
 
Laatst bewerkt:
ik heb op marktplaats opgezocht en 1 besteld voor een pc25
was toen geloof ik iets van 35-40 euro, met ribben erop en pasta erbij in een tube
 
@Bedumer en Rijbewijzer: Ben zo vrij geweest om jullie in de OP te zetten (had ook niks te doen.. :+), jullie posten lang genoeg mee :P . Alleen de vraag uit welk jaar jullie machines komen..

@Bedumer: Wat heb jij voor stuur er op zitten? Want Cootje46 heeft dus volgens mij last van dat het stuur tegen de kuip aan komt met maximale uitslag, maar jou blokjes op de kroonplaat zijn schuin afgevlakt, dus stuur staat iets naar achter.. slim!
Bedumer in "Groninger Topic deel 25: Vol lente krieb..."

:) :)

De mijne komt uit '95 PC25

Ja klopt, stuur is gewoon sbk stuur 22 mm.

Kroonplaat komt van een CBR 1000F af, risers lijken wel van chopper af te komen. Geen idee welke. Heb geruild met een mede mf-er.

Wel ff mee bezig geweest, moest ring onder de kroonplaat.

Bij max stuur uitslag komt ie net tegen ruitje aan (niet hinderlijk oid).

En zit net niet tegen spiegels aan. *O*

Stuurt iig super! Haarspeldbochten zijn super iig *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan