Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
[afbeelding]De meeste afplak tapes hebben de eigenschap dat er verf aan hecht, waardoor als je de tape weghaalt er die harde rand ontstaat...
3M heeft een tape op basis van siliconen ( fine-liner) en die stoot lak af, waardoor er geen lak aan de tape hecht, en de rand dus veel minder hard wordt...

Dit is overigens ook in 60 cm rol te krijgen, waar je dus afbeeldingen op kunt maken en uitsnijden...ooit gekocht bij een bedrijf waar ze reclameborden e.d. maakten, en die sneden dat met een plotter, daar kon je dus alles laten snijden wat je wilde, incl copie's van orginele merkstickers, zodat je die kon spuiten ipv stickers onder de blanke lak
Zols Vampire al zegt. Fineline tape is niet op basis van silicone. Zeker van 3m niet. Spuitmallen (stickers) ookniet. Siliconen, in welke vorm dan ook, is een 'no go' in een spuiterij.
 
zou het ook met de zelfde lak kunnen als die voor de remklauwen van VHT ?
Als de originele lak op de veer onbeschadigd is en je deze netjes schuurt zal deze lak ook wel volstaan. Ik zou het er alleen niet voor gebruiken. Een 2k lak heeft meer 'body' en geeft wat meer laagdikte bij de voorgeschreven applicatie. Is waarschijnlijk ook wat flexibeler en taaier bij gelijke laagdikte. Als je de beschikking hebt over een verfspuit en daar ook wat meer kunt zou ik een tiende liter 2k laten maken bij de lokale autospuiter. Als je daar niet alles van aanmaakt kun je later een evt. beschadiging nog netjes bijwerken.
 
Heren,


Ik wil mijn motor gaan spuiten binnenkort , maar ik had een vraag ivm de tank.
De 'nieuwe' kleur wordt mat zwart.
Het dragstar embleem wil ik weg, evenals de 2 lijnen op de beide wangen.
Op het voorspatbord zaten dezelfde 2 lijnen, maar dit was een stickerlaag dus dat kan ik zo wel proberen eraf te halen.

Nu mijn vraag : Hoe fel moet ik dit afschuren? De bedoeling is dat de tank na het spuiten gewoon geheel mat zwart is.
Volstaat het om licht op te schuren, of moet ik hier anders te werk gaan?

Thx!







Foto-UMBQBAW6-D.jpg
 
hoi ervaren spuiters , graag had ik wat advies voor het spuiten van een achterbrug.
Mn achter brug is beschadigd nu kan ik hem laten stralen en wil ik hem zelf in 2k blanke lak spuiten.
Hecht 2k blanke lak goed op aluminium of kan ik beter een andere lak gebruiken.

Alvast bedankt
 
Nu mijn vraag : Hoe fel moet ik dit afschuren? De bedoeling is dat de tank na het spuiten gewoon geheel mat zwart is.
Volstaat het om licht op te schuren, of moet ik hier anders te werk gaan?

Zo'n randje kan een sticker zijn onder de blanke lak, of verf onder de blanke lak, whatever.

Hoe dan ook, je zal hem ongetwijfelt kunnen voelen en als je hem voelt zal hij ook te zien zijn nadat hij gespoten is.

Dus er zit weinig anders op dan hem helemaal weg te schuren. Als je denkt dat hij goed genoeg weg is spuit er even een dun laagje verf overheen uit een spuitbusje, dan zie je meteen of het goed genoeg is of niet. Die spuitbuslak veeg je er met een beetje thinner zo weer af.

Maar mijn ervaring is dat zulk soort stripings behoorlijk hardnekkige klotedingen zijn, dus echt goed wegschuren anders blijven die krengen aftekenen
 
Hmm daar vreesde ik al voor -O-

Ik voel idd wel een randje waar de lijnen zitten , zullen wel stickers zijn gok ik onder de andere lagen in.
Maar goed, ik weet in elk geval wat te doen komende dagen :9
Bedankt

Ps : is het helemaal wegschuren te doen met de hand? Voorlopig heb ik enkel het voorspatbord licht opgeschuurd om te kijken hoe & wat (eerste keer)
 
Laatst bewerkt:
Aangezien het randje op de buitenkant van een "bolling" in je tank zit zou ik een stukje schuurpapier om een houten blokje heen vouwen en daarmee die streep te lijf gaan. Door de hoge druk van je schuurpapier ligt hij er dan zo af denk ik.
 
hallo
ik wil mijn seatcowl opnieuw spuiten
hoe moet ik hem voor bewerken. en hij moet in een verwarmde ruimte( 20 gr) gespoten worden is er iemand rond Amsterdam die mij daar bij kan helpen . :}
 
Zoals de meesten van ons hebben we wel eens wat te spuiten .
Is er niet een mogelijkheid dat er een lijstje met de spuiters in dit topic komt te staan .Eventueel met de omgeving erbij waar ze ongeveer zitten , zodat als er iemand wat te spuiten heeft diegene contact kan opnemen ? Hoeft dus zeer zeker niet voor niets , maar misschien wel voor een redelijke prijs .
Onlangs laten poedercoaten bij Venko op het marinebedrijf in Den Helder. Voor een heel redelijke prijs hebben ze alles kaal gemaakt en van 2 lagen voorzien. Andere kleuren en/of glanzend kan ook.
Ronald
tVQgOU.jpg
 
hoe maken jullie een handgemaakt zitje van alum. strak voor het spuitwerk ?
heb er nu laagje spuitplamuur op gespoten , maar als ik zo bekijk moet er dan nogal wat lagen op . of valt dat na drogen best mee ??
 
hoe maken jullie een handgemaakt zitje van alum. strak voor het spuitwerk ?
heb er nu laagje spuitplamuur op gespoten , maar als ik zo bekijk moet er dan nogal wat lagen op . of valt dat na drogen best mee ??
Dat ligt er maar net aan hoeveel er aan mankeert. Als ie met een laagje spuitplamuur zo is dat er volgens jouw nog wel een paar lagen op moeten... Ik denk niet dat de laag na drogen dikker wordt, dus meevallen zal het in dat opzicht niet. Maar als je dat ziet na een laag, dan spuit je er toch een paar lagen extra op als dat volgens de applicatie mogelijk is??

Oneffenheden die je niet met spuitplamuur kunt overbruggen plamuur je normaliter eerst als het niet anders kan, dan spuitplamuur, daarna primer en dan grondlak. Iedere laagdikte blijft dan in overeenstemming met de applicatievoorschriften. Aan alles zit nu eenmaal een grenswaarde.
 
Dat ligt er maar net aan hoeveel er aan mankeert. Als ie met een laagje spuitplamuur zo is dat er volgens jouw nog wel een paar lagen op moeten... Ik denk niet dat de laag na drogen dikker wordt, dus meevallen zal het in dat opzicht niet. Maar als je dat ziet na een laag, dan spuit je er toch een paar lagen extra op als dat volgens de applicatie mogelijk is??

Oneffenheden die je niet met spuitplamuur kunt overbruggen plamuur je normaliter eerst als het niet anders kan, dan spuitplamuur, daarna primer en dan grondlak. Iedere laagdikte blijft dan in overeenstemming met de applicatievoorschriften. Aan alles zit nu eenmaal een grenswaarde.
oke dus als ik het goed begrijp kan ik dan zitje beter eerst in zn geheel in de plamuur zetten ?Is er dan nog een soort plamuur wat makkelijk uitsmeert ?(om het zo maar te noemen)
en dan nog een vraag over volgorde van spuiten als op vb. moet ik eerst wit en oranje doen en dan zwart of maken jullie eerst alles zwart ?
full
 
Laatst bewerkt:
oke dus als ik het goed begrijp kan ik dan zitje beter eerst in zn geheel in de plamuur zetten ?Is er dan nog een soort plamuur wat makkelijk uitsmeert ?(om het zo maar te noemen)
en dan nog een vraag over volgorde van spuiten als op vb. moet ik eerst wit en oranje doen en dan zwart of maken jullie eerst alles zwart ?
[afbeelding]
Als je er vanuit gaat dat er zoveel aan mankeert dat je het geheel met spuitplamuur niet strak krijgt, zou ik inderdaad alles plamuren. Even langs een autoschadebedrijf, daar hebben ze de juiste plamuur als je even duidelijk maakt waar het voor is. Hoef je ook niks uit te zoeken uit de verschillende soorten. Een gewone polyesterplamuur zal prima voldoen. (niet verwarren met glasvezelplamuur) Neem dan meteen even een plamuurrubber mee, das over het algemeen handig naast de plamuurmessen voor rondingen en holle delen.
Eerst wit over het geheel, dan heb je ook meteen een goede onderkleur voor je oranje. Zorg dat je ook bij de achtervork dezelfde ondergrondkleur gebruikt om kleurverschil te voorkomen. Een lichtgrijze of witte grondlak kan natuurlijk ook. Zo moet het lukken.
 
Hoi!

M'n meisje en ik hebben besloten om onze cittatje op te knappen.
Daarbij willen we het framepje + velgen laten coaten (of spuiten)

Wie zit dat zitten en tegen welk bedrag?
Alles krijg je los aangeleverd en zo schoon mogelijk. De kleuren zien we nog wel!

Alvast bedankt.
 
Weinig aan bovenstaande reply van Vampire toe te voegen, zo is het inderdaad.

Plamuren doe je in 2 stappen. Eerst maak je het strak, daarna glad. Veel mensen doen dat andersom en dat gaat hem niet worden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi!

M'n meisje en ik hebben besloten om onze cittatje op te knappen.
Daarbij willen we het framepje + velgen laten coaten (of spuiten)

Wie zit dat zitten en tegen welk bedrag?
Alles krijg je los aangeleverd en zo schoon mogelijk. De kleuren zien we nog wel!

Alvast bedankt.

Alleen frame en wielen of de rest ook (heeft zo'n ding een "rest")? :)

Hoeveel haast heb je?
 
Rest niet echt... Hier een plaatje van een citta die op die van mij lijkt.

EC07AC69-gilera-citty-groen(2).JPG


Alhoewel.. het plastic dacht ik ff nieuw te kopen... Maar nu ik de prijzen zo bekijk..
Misschien de spatborden enz. ook ja.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil de zijkanten van de tank en 2 stukjes van de radiateurkappen gaan spuiten. Momenteel staan ze in de plastidip (om te kijken of het goed stond) en wil dit dus gaan vervangen door échte lak.

Wat zijn de stappen om deze delen van een laagje glans zwart te voorzien? Wil gewoon met knikkerbusjes aan de gang (Motip?).
Welke korrel(s) zijn er nodig en moet ik nog met primer/filler aan de gang gaan?

Waar ik (misschien geheel onterecht) bang voor ben; slijtage van de lak bij de knieën. Is gewone blanke lak voldoende om de boel te beschermen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan