Remblokken vervangen, hoe in te rijden?

KeesH

MF veteraan
29 jul 2006
3.393
431
Hallo allemaal,

A.s. zondag ga ik voor het eerst het circuit van Lelystad verkennen. Nu denk ik eraan om voor de tijd toch maar even de remblokken te vervangen (zijn nu nog de originele die ca. 2 [mm] voering hebben, maar toch). Iemand een idee of er nog do's en dont's zijn m.b.t. het inrijden van nieuwe blokken? Het weer is niet al te denderend, dus komende week motorrijden ligt niet in de planning....

Gr. Kees
 
Laatst bewerkt:
Het beste kun je beginnen met het langszaam inrollen van de bewegende Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante. Etiam sit amet orci eget eros faucibus tincidunt. Duis leo. Sed fringilla mauris sit amet nibh. Donec sodales sagittis magna. Sed consequat, leo eget bibendum sodales, augue velit cursus nunc, quis gravida magna mi a libero. Fusce vulputate eleifend sapien. Vestibulum purus quam, scelerisque ut, mollis sed, nonummy id, metus. Nullam accumsan lorem in dui. Cras ultricies mi eu turpis hendrerit fringilla. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; In ac dui quis mi consectetuer lacinia.
 
zou toch proberen een paar kilometers met de blokken te maken voor je de baan op gaat zodat de boel getest en een beetje op elkaar ingesleten is. Of gewoon reserve houden tot je genoeg vertrouwen hebt. Meteen volle bak ankeren kan verassingen opleveren :)
 
Juist met verse blokken gaan deze en de schijven direct hard ankeren niet lekker vinden.
En je oude blokken kunnen bij de keuring wellicht afgewezen worden.
In geval van twijfel het gereedschap meenemen om ze ter plaatse te vervangen. :)
(afhankelijk van de motor is dat toch niet veel)

Wellicht laten zitten dus..
Of monteren, half uurtje eerder weg en onderweg goed inremmen.
(zonder achterliggers steeds lichtjes remmen, steeds wat meer, paar goede stops maken)

Ik knoop er normaal een extra toertochtje aan vast voordat ik naar het circuit ga. :)
 
Afstand huis Lelystad is ook al ca. 100 [km]. Als ik inderdaad wat eerder van huis ga dan moet inremmen toch lukken...

Blokken mee en ter plekke wisselen is geen optie, niet relaxed. :N
 
Het beste kun je beginnen met het langszaam inrollen van de bewegende Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui.

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, luctus pulvinar, hendrerit id, lorem. Maecenas nec odio et ante tincidunt tempus. Donec vitae sapien ut libero venenatis faucibus. Nullam quis ante. Etiam sit amet orci eget eros faucibus tincidunt. Duis leo. Sed fringilla mauris sit amet nibh. Donec sodales sagittis magna. Sed consequat, leo eget bibendum sodales, augue velit cursus nunc, quis gravida magna mi a libero. Fusce vulputate eleifend sapien. Vestibulum purus quam, scelerisque ut, mollis sed, nonummy id, metus. Nullam accumsan lorem in dui. Cras ultricies mi eu turpis hendrerit fringilla. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; In ac dui quis mi consectetuer lacinia.
Is zo duidelijk dit,
ik praat ook vloeiend swahilies alleen ze verstaan me nog niet goed.
dus daar moet ik nog een beetje aan werken haha
 
Uhhhhh remblokken inrijden?
Hoe denk je dat we dat in de racerij deden?
Gewoon nieuwe blokken er in en meteen knallen.
Of denk je dat Rossi ook ff 100km gaat rond touren op de openbare weg met zijn racebike?
 
Ja, Rossi.... Sorry maar ik moet de blokken zelf betalen dus ik wil er iets langer wat aan hebben dan 1 sessie/dag...

Maar oke, je boodschap is wel aangekomen. :)
 
Laatst bewerkt:
Uhhhhh remblokken inrijden?
Hoe denk je dat we dat in de racerij deden?
Gewoon nieuwe blokken er in en meteen knallen.
Of denk je dat Rossi ook ff 100km gaat rond touren op de openbare weg met zijn racebike?
Ik denk dat die blokjes van een ander materiaal gemaakt zijn, die hoeven geen jaren mee te gaan, en worden niet op een oude schijf geplaatst.
 
Remblokken verglazen alleen maar als je er langdurig en slepend zachtjes mee remt.
En wij monteerden ook niet bij elke remblokwissel nieuwe schijven.
Gewoon nieuwe blokken er in en dan naar het circuit toe rijden. Dan zijn ze echt wel ingeremd. Mocht je het dan nog niet vertrouwen dan gewoon 3 a 4 keer vanaf een hogere snelheid ff een noodstop uitvoeren en dan remt hij zeker te weten goed.

Daarom is het nieuwe rijden ook funest voor de remmen van je koekblik want die dingen worden dan nooit echt warm en als je dan een keertje wel echt serieus moet remmen dan mis je dus gewoon heel veel remvermogen door alle vuil, vocht ed wat zich in de loop der tyd allemaal heeft opgebouwd in de voering van de blokken.
 
Vijf minuten per klauw. Even oefenen nu. _O-

Je kan ze ook met de slijper alvast opwarmen. :+

[~[url="http://img.photobucket.com/albums/v623/patrick281/TL1000S/DSC_0251.jpg"]afbeelding~][/URL]

(ben net bezig met een remrevisie van een oud gekocht gebakkie)

Ik wil het dan ff netjes doen door de zuigers weer netjes gangs te maken, ff rustig schoonmaken met remmenreiniger, netjes koperpasta achter op de blokken. Niveau van vloeistof in rempotje ff op orde brengen etc. En mentaal voorbereiden voor mijn eerste kneedown in de regen *O* .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net ff voor de gein het stuk latyn van hier boven laten vertalen door google translate maar dat slaat echt als een tang op een varken.
Gorilazz is alleen maar ff interessant aan het doen geweest maar kakelt verder als een kip zonder kop _O- :P . Staat nix relevants in wat op dit topic slaat _O- *O* .
 
Ik heb net ff voor de gein het stuk latyn van hier boven laten vertalen door google translate maar dat slaat echt als een tang op een varken.
Gorilazz is alleen maar ff interessant aan het doen geweest maar kakelt verder als een kip zonder kop _O- :P . Staat nix relevants in wat op dit topic slaat _O- *O* .

Lorem ipsum - Wikipedia

Wordt gebruikt om tekst te beoordelen op uiterlijk. Door niet-echte taal te gebruiken wordt je niet afgeleid door de woorden en kun je beter beoordelen hoe het er uit ziet ;).

Voor de TS:
Wat betreft inremmen: Ook al heb je ze helemaal zelf betaald (grote jongen :j), je gaat het verschil tussen ingeremde en niet-ingeremde blokken echt niet merken. Zolang je die dingen goed monteert en niet lang slepend remt zal er weinig gebeuren.

Oh ... en 2mm remvoering, da's zo'n beetje de helft van de remvoering. Maak die eerst maar eens op. Remt net zo goed als de eerste millimeter die je er af hebt geremd. En na een dag rijden is er echt geen millimeter vanaf.
 
Ik weet het maar ik wordt door veel mensen voor gek verklaard dat je met 'versleten' remmen het circuit op ga... tja...Wat is versleten in deze?

De remblokken zijn onderaan 1,8 [mm] dik, bovenaan ca. 2 - 2,2 [mm] (iets schuin afgesleten dus). Vorig jaar op vakantie had ik de reserve ook al bij me, toe waren de blokken ca. 2 [mm] dik op het dunste gedeelte (we zijn nu 8.000 [km] verder). Dusja.... Echt hard gaat het niet.

Maar bezuinigen op veiligheid is niet echt een goede imo. Bij Motoport zeggen ze dat je de blokken kunt opremmen tot ca. 1 [mm] voering. Het aantal km's wat ik ga maken komend weekend is ook niet groot...

Wat is wijsheid?
 
Ligt er aan wat je van plan bent om te gaan doen op lelystad.
Als je van plan bent om als een jekko in de rondte te gaan knallen en steeds vol in de ankers te gaan dan zou ik ze vervangen want de voering isoleert ook deels de gegenereerde warmte waardoor deze meer in je schijf gaat zitten als in je remmen. Hierdoor loop je dus veel minder kans op kokende remvloeistof en daardoor totaal geen remmen meer.

Ga je gewoon rustig rondjes toeren , ligt denk ik een beetje er aan in welke groep je zit, achter de voorrijder aan dan kun je de huidige blokken denkelijk wel laten zitten.

Wil je echter totaal geen risico nemen of lopen dan nog ff snel blokken vervangen en de zuigers netjes schoon poetsen en je remvloeistof verversen met een goede 5.1 dot remvloeistof zodat je zeker weet dat alles tiptop in orde is.
 
Ik weet het maar ik wordt door veel mensen voor gek verklaard dat je met 'versleten' remmen het circuit op ga... tja...Wat is versleten in deze?

De remblokken zijn onderaan 1,8 [mm] dik, bovenaan ca. 2 - 2,2 [mm] (iets schuin afgesleten dus). Vorig jaar op vakantie had ik de reserve ook al bij me, toe waren de blokken ca. 2 [mm] dik op het dunste gedeelte (we zijn nu 8.000 [km] verder). Dusja.... Echt hard gaat het niet.

Maar bezuinigen op veiligheid is niet echt een goede imo. Bij Motoport zeggen ze dat je de blokken kunt opremmen tot ca. 1 [mm] voering. Het aantal km's wat ik ga maken komend weekend is ook niet groot...

Wat is wijsheid?

Ik denk dat je er makkelijk mee rond kunt gaan... als je 8000km rijdt met 0,2mm slijtage, dan verslijt je echt geen halve mm met een paar rondjes lelystad :N

Als je het toch wil gaan vervangen, gewoon doen en inremmen kan ook op het circuit.. Met m'n racer heb ik niet eens een andere optie. Gewoon de eerste paar bochten wat rustiger remmen en daarna los.
 
Oke, 'stoute schoenen' aangetrokken en blokken vervangen :). Was achteraf toch geen overbodige luxe omdat de voering op 1 blok de 1,2 [mm] naderde. Geen twijfel, eraf met die dingen.

Nu nog ff rustig inrijden en dan vlammen op Lelystad ;) .

Iedereen dank voor de input, behalve GorilaZz
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan